Bibliakommentek
Értsük jól az
Ószövetséget
Értsük jól az
Újszövetséget
Tartalomhoz ugrás
Vízkereszt








A vízkereszt, az Úr megjelenése, görögül epifánia, az a pillanat az üdvtörténelemben, amikor megjelenik a Szentháromság[1] a szemünk előtt Jézus megkeresztelkedésekor a Jordánban. A Szentháromság dogmája tehát bennfoglaltan található meg a Szentírásban. A vízkereszt ikonján, a testet öltött Fiúisten a Jordánban áll, a Szentlélekisten galambként lebeg felette, az Atyaisten hangja pedig tanúskodik Jézusról[2] , az Atyából egy kéz látszik csak az ikon tetején. Jézus megkeresztelkedésének üzenete, hogy közösséget vállal az emberrel, isteni lénye átjárta a Jordán vizét és ezzel az egész világmindenséget. Az ünnep alkalmával január 6.-án vízszentelést tartanak a templomokban.

Jan. 6.-án tartja görögkatolikus egyházunk a vízszentelés napját, amikor ha lehetőség van rá, kimegyünk a patakokhoz, kutakhoz, megszenteljük a vizet, mint ahogyan megszenteli Jézus, Isten a világot, a természetet. Krisztus istensége a Jordánon át, átjárja az egész univerzumot, hogy jelenlétével megváltoztassa, világosságával megvilágosítsa. Jézus a világosság, mint ahogyan a Háromszorszent ének után a pap mondja, miközben égő gyertyával megáldja a híveket : „Krisztus világossága fényeskedik mindeneknek.” -ez arra utal, hogy a hívek megkapják a megértés ajándékát mindahhoz, amit hallani fognak. Krisztus belép a világba, ezzel megszenteli az életet. Az egész világ, Isten jelenlétét tükrözi.

A Jordán folyó[3] partján, Keresztelő Szent Jánossal együtt, minden résztvevő hallotta a Mennyei Atya szózatát : „Ez az én szeretett Fiam, kiben kedvem telik.”[4] Az Izaiás idézet kapcsán, az atyai szózatot megértve erősödik bennünk Jézus istenségébe vetett hitünk. Az Atya szózata, eszünkbe juttatja a Zsolt 2,6 részt : „Fiam vagy te, a mai napon nemzettelek téged.”
Keresztelő, az Isten Bárányára mutat, aki valóban elveszi a világ bűneit, nemcsak jelképesen. Jn 1,36 Isten Bárányát, Isten küldte, aki a megváltással valóban orvosolja a bűnöket. A világ előtt egyszerre jelent meg a három isteni személy, a Szentháromság. Ünnepi ének : „A Jordánban való megkeresztelkedésedkor, Urunk, kijelentetett nekünk a Szentháromság imádtatása. Mert az Atyának szózata bizonyságot tőn rólad, kedves Fiának nevezvén Téged.”

Jézus vízkeresztkor lépett fel nyilvánosan, a 30 évnyi rejtett élet után. Közösséget vállalt az emberiséggel, lehajolva az eltévelyedettekhez, hogy felemelje őket. Keresztelő, bemutatta Jézust, a zsidó népnek : „Ő az Isten Fia !” – vagyis, Ő az, akit vártok, aki megváltja népét a bűneitől. Ezután Krisztus elindul tanítani, és tetteivel, csodáival igazolja, hogy elérkezett az Isten országa. Beszél a néphez az Atya tervéről, a mi feladatainkról.

De miért keresztelkedett meg Jézus, mikor a vízkeresztség a bűnök bocsánatára van, és a Messiás bűntelen volt? Mert közösséget, szolidaritást vállalt az emberiséggel. Ünnepélyesen belépett a bűnös emberiség családjába, azért, hogy a Teremtő, őérte még szeretetteljesebben nézzen az emberiségre, a Fiú fogadott testvéreire.

Háromkirályok ünnepét is jan. 66.-án ünnepeljük, és Jézus első csodáját, a víz borrá változtatását, a Kánai menyegzőn. A keresztelkedés, vízkeresztkor történt az óegyházban a húsvét mellett. A szentelt vízből a hívek haza is vihetnek. A házszentelés, szentelt vízzel, mint szentelménnyel történik. A házszentelés szokása a 15. századtól alakult ki. A házszentelés kívánsága, hogy otthonunkban, szeretteink körében állandóan érezzük Isten jelenlétét.




[1] „Jordánban való keresztelkedésedkor, Urunk, kijelentetett nekünk a Szentháromság imádtatása, mert az Atyának szózata bizonyságot tőn rólad, kedves Fiának nevezvén téged. A Szentlélek pedig galamb képében megerősíté a szózat csalhatatlanságát, ki megjelentél, és a világot megvilágosítottad, Üdvözítőnk, dicsőség néked!”
[2] Mt 3,13-16 : „Akkor Jézus eljött Galileából, a Jordán mellé Jánoshoz, hogy az megkeresztelje őt. De János igyekezett visszatartani : >Nekem van szükségem arra, hogy megkeresztelkedjem általad, és te jössz hozzám?< Jézus azonban ezt válaszolta neki : >Hagyd ezt most, mert így illik teljesítenünk minden igazságosságot.< Akkor engedett neki. Miután Jézus megkeresztelkedett, mindjárt feljött a vízből, és íme, az ég megnyílt neki, és látta az Isten Lelkét, mint galambot leereszkedni, és rászállni. És íme egy hang hangzott az égből : >Ez az én szeretett Fiam, akiben kedvem telik.< ”
[3] Ünnepi sztichira : „Miért fordítod vissza hullámaidat, Jordán folyó? Miért akadályozod habjaidat, és nem végzed természetesen folyásodat?”-kérdi a hívő lélek. A folyó nevében felel az egyház : „Nem viselhetem el, úgymond az emésztő tüzet. Félelemmel tölt el, és reszketek a legszélső megaláztatástól. Mert nem vagyok szokva a tisztaság mosásához, hajlandóságom nincs a szennytelenség törölgetéséhez.”A mindenek Ura előtt hogyne rettegtem volna én, kitől az angyalok is rettegnek”
[4] Iz 42,1 : „Íme az én szolgám, akit támogatok, választottam, akiben kedvemet találom.”
Vissza a tartalomhoz