Vízkereszt
A vízkereszt, az Úr megjelenése, görögül epifánia, az a pillanat az üdvtörténelemben, amikor megjelenik a Szentháromság[1] a szemünk előtt Jézus
megkeresztelkedésekor a Jordánban. A Szentháromság dogmája tehát bennfoglaltan
található meg a Szentírásban. A vízkereszt ikonján, a testet öltött Fiúisten a
Jordánban áll, a Szentlélekisten galambként lebeg felette, az Atyaisten hangja
pedig tanúskodik Jézusról[2] , az Atyából egy kéz látszik csak az ikon tetején.
Jézus megkeresztelkedésének üzenete, hogy közösséget vállal az emberrel, isteni
lénye átjárta a Jordán vizét és ezzel az egész világmindenséget. Az ünnep
alkalmával január 6.-án vízszentelést tartanak a templomokban.
Jan. 6.-án tartja görögkatolikus egyházunk a vízszentelés napját, amikor ha lehetőség
van rá, kimegyünk a patakokhoz, kutakhoz, megszenteljük a vizet, mint ahogyan
megszenteli Jézus, Isten a világot,
a természetet. Krisztus istensége a Jordánon át, átjárja az egész univerzumot,
hogy jelenlétével megváltoztassa, világosságával
megvilágosítsa. Jézus a világosság, mint ahogyan a Háromszorszent ének után a
pap mondja, miközben égő gyertyával megáldja a híveket : „Krisztus világossága
fényeskedik mindeneknek.” -ez arra utal, hogy a hívek megkapják a megértés ajándékát mindahhoz, amit
hallani fognak. Krisztus belép a világba, ezzel megszenteli az életet. Az egész világ, Isten jelenlétét tükrözi.
A Jordán folyó[3]
partján, Keresztelő Szent Jánossal együtt, minden résztvevő hallotta a Mennyei
Atya szózatát : „Ez az én szeretett Fiam,
kiben kedvem telik.”[4]
Az Izaiás idézet kapcsán, az atyai
szózatot megértve erősödik bennünk Jézus istenségébe vetett hitünk. Az Atya
szózata, eszünkbe juttatja a Zsolt 2,6 részt : „Fiam vagy te, a mai napon nemzettelek téged.”
Keresztelő, az Isten Bárányára mutat, aki
valóban elveszi a világ bűneit, nemcsak jelképesen. Jn 1,36 Isten Bárányát,
Isten küldte, aki a megváltással valóban orvosolja a bűnöket. A világ előtt
egyszerre jelent meg a három isteni személy, a Szentháromság. Ünnepi ének : „A Jordánban
való megkeresztelkedésedkor, Urunk, kijelentetett nekünk a Szentháromság
imádtatása. Mert az Atyának szózata bizonyságot tőn rólad, kedves Fiának
nevezvén Téged.”
Jézus vízkeresztkor lépett fel nyilvánosan, a
30 évnyi rejtett élet után. Közösséget vállalt az emberiséggel, lehajolva az
eltévelyedettekhez, hogy felemelje őket. Keresztelő, bemutatta Jézust, a zsidó
népnek : „Ő az Isten Fia !” – vagyis,
Ő az, akit vártok, aki megváltja népét a bűneitől. Ezután Krisztus elindul
tanítani, és tetteivel, csodáival igazolja, hogy elérkezett az Isten országa.
Beszél a néphez az Atya tervéről, a mi feladatainkról.
De miért keresztelkedett meg Jézus, mikor a
vízkeresztség a bűnök bocsánatára van, és a Messiás bűntelen volt? Mert közösséget,
szolidaritást vállalt az emberiséggel. Ünnepélyesen belépett a bűnös emberiség
családjába, azért, hogy a Teremtő, őérte még szeretetteljesebben nézzen az
emberiségre, a Fiú fogadott testvéreire.
Háromkirályok ünnepét is jan. 66.-án ünnepeljük, és Jézus első csodáját,
a víz borrá változtatását, a Kánai menyegzőn. A keresztelkedés, vízkeresztkor
történt az óegyházban a húsvét mellett. A szentelt vízből a hívek haza is
vihetnek. A házszentelés, szentelt vízzel, mint szentelménnyel történik. A
házszentelés szokása a 15. századtól alakult ki. A házszentelés kívánsága, hogy
otthonunkban, szeretteink körében állandóan érezzük Isten jelenlétét.
[1] „Jordánban való keresztelkedésedkor, Urunk,
kijelentetett nekünk a Szentháromság imádtatása, mert az Atyának szózata
bizonyságot tőn rólad, kedves Fiának nevezvén téged. A Szentlélek pedig galamb
képében megerősíté a szózat csalhatatlanságát, ki megjelentél, és a világot
megvilágosítottad, Üdvözítőnk, dicsőség néked!”
[2] Mt
3,13-16 : „Akkor Jézus eljött Galileából, a Jordán mellé Jánoshoz, hogy az
megkeresztelje őt. De János igyekezett visszatartani : >Nekem van szükségem
arra, hogy megkeresztelkedjem általad, és te jössz hozzám?< Jézus azonban
ezt válaszolta neki : >Hagyd ezt most, mert így illik teljesítenünk minden
igazságosságot.< Akkor engedett neki. Miután Jézus megkeresztelkedett,
mindjárt feljött a vízből, és íme, az ég megnyílt neki, és látta az Isten
Lelkét, mint galambot leereszkedni, és rászállni. És íme egy hang hangzott az
égből : >Ez az én szeretett Fiam, akiben kedvem telik.< ”
[3] Ünnepi sztichira : „Miért fordítod vissza hullámaidat, Jordán
folyó? Miért akadályozod habjaidat, és nem végzed természetesen folyásodat?”-kérdi
a hívő lélek. A folyó nevében felel az egyház : „Nem viselhetem el, úgymond az emésztő tüzet. Félelemmel tölt el, és
reszketek a legszélső megaláztatástól. Mert nem vagyok szokva a tisztaság
mosásához, hajlandóságom nincs a szennytelenség törölgetéséhez.” „A mindenek Ura előtt hogyne rettegtem volna
én, kitől az angyalok is rettegnek”
[4] Iz
42,1 : „Íme az én szolgám, akit támogatok, választottam, akiben kedvemet
találom.”