Bazilita lelkiség
A mai pluralista világ körülményei miatt fel kell készülnie a hívőnek az öntudatos vallásgyakorlásra, tudatos tanúságtételre, a kihívásokra, kérdésekre, hogy megfelelő katolikus választ tudjon adni. Mindezekre a feladatokra a bazilita harmadrendi csoportok tagjai folytonosan egymást erősítik, példájukkal, tanúságtételükkel. Hiszik, hogy ebben a világban élve és dolgozva, földi célok, társadalmi kötelességek között is, a keresztény ember, meg tudja élni a hitét. A hit, nem idegeníti el az embert a világtól, a hit adja az örök célt –az üdvöt- és az ahhoz szükséges lendületet. A modern társadalomban megsérültek a régi (vallásos) társadalmi hagyományok. Megnőtt a csonka családok száma, gyökértelenné váltak a személyek, a felelősségtudat eltompult. Az identitáskeresés áthatja a személyiséget : nemi-, társadalmi-, kulturális-, vallási- identitáskeresés jellemzi a mai embert. A vallásos identitás megtalálásában, kialakításában, megerősítésében szeretne segíteni a bazilita harmadrend, pl. vallásos programokkal, mint amilyen a gyalogos zarándoklat egy kegyhelyre (pedagógusok tanévkezdő zarándoklata aug.31.-a képünkön-, édesapák gyalogos zarándoklata, a Kegykép hazahozatalának 10. évfordulós gyalogos zarándoklata), vagy az egyházi tradíciók felelevenítése, tudatos elmélyítése – Kisasszony napi máriapócsi búcsún való részvétel.
Mindezek a programok, nyitottá tesznek a transzcendens felé, elmélyíti az Istenhez fűződő kapcsolatot. Nehéz felismerni azt, de nyomatékosan tudatosítani kell, hogy Isten minden körülmény közt gondját viseli az embernek, még akkor is, ha ezt nem látjuk tisztán valamilyen nehéz, problémás életesemény miatt (kudarc, betegség). Sokaknak nehéz belátni Isten jóságát, mert nem úgy alakult életük, ahogy tervezték, vagy imádságos kérésükre, Isten nem változtatja meg a dolgokat (azonnal) úgy, ahogy ők kérik. Haragszanak Istenre, de szégyellik ezt az érzést, ami végül lelkiismeret furdaláshoz vezet. A harag Istennel szemben, akadályozza a másokkal való kommunikációt is. Az egyház útmutatása segít ebben a lelkiállapotban, megmutatja a hitet és a bizalmat, hogy Isten valami jót fog kihozni a jelen nehéz, fájdalmas helyzetből. A bazilita harmadrend azért evangelizál, apostolkodik, hogy minden embernek elérhetővé tegye az egyháznak ezt, és ehhez hasonló vigasztaló tanítását.
A harmadrend egy értékorientációt mutat, mely által a személy orientálódik, vagyis irányul az életvezetése, egyes értékekre, pl. a keresztény értékekre (pl. erények, testi-lelki jócselekedetek, tanúságtétel, példamutatás, keresztény morál). Az ember élete, célokra irányul, ehhez szükséges a hívőnek tisztáznia, hogy mi az ő élete értelme, hogy a célt meg tudja fogalmazni.
Az egyháznak minden idők, minden emberéhez van küldetése, tehát a nem-hívőkhöz is, az ő boldogulásukat is szem előtt tartja, mert csak így szolgálhatja a közjót. Ebben a munkában szeretne segédkezni a bazilita harmadrend, megmutatva az egyéneknek a vallásos erőforrásokat, imát, szentségeket, liturgiákat, lelkigyakorlatot, zarándoklatot, imádságos önreflexiót, bazilita lelkiséget. A bazilita lelkiség pedig (leegyszerűsítve) az, hogy a magunk üdvösségén kívül, a mások üdvéért is teszünk és dolgozunk. A bazilita harmadrend, a reális célmeghatározás híve, vagyis arra törekszik, ami megvalósítható a tagok adottságaival az adott körülmények között. Szem előtt tartják felelősségüket saját üdvükért és mások üdvéért, a következő idézetet is olvasva Naszianzoszi Szent Gergelytől, (Nagy Szent Bazil barátjától): „Feladatod van lelkem, nagy feladatod, ha vállalod. Vizsgáld meg magad komolyan, létedet, sorsodat, honnan jössz és hová kell eljutnod. Igyekezz megtudni, hogy az életed, élet-e, vagy pedig van valami több nála. Feladatod van lelkem, tisztítsd meg tehát életed, elmélkedj kérlek, Istenen és az Ő titkain, kutasd azt, ami e világ előtt volt, és azt, ami számodra adatott, honnan jössz, és mi a rendeltetésed. Íme a feladat, én lelkem, tisztítsd meg tehát életed.”