Az igazi Nevelő Krisztus
Paidagógosz avagy a keresztény etika
Alexandriai Kelemen Paidagógosz, A Nevelő című műve, a keresztény nevelés alapelveit
fogalmazza meg, az első összefüggő keresztény etikai mű. A Sztrómateisz-Szőnyegek, című műve előtt készült, a mindennapi
életre vonatkozóan, részletes iránymutatást ad. Közvetlen kiváltó oka a mű
megírásának, az a tapasztalat, hogy a testi dolgokhoz a nép, szabadosabban
viszonyult, abban a kultúrában.
Csiszolt attikai görög stílusban íródott,
lendületes fogalmazással, választékosan, szójátékokat használva. A műben
kifejti, hogy Isten Igéje, háromféle minőségben jön el az emberhez, először,
mint Buzdító, lebeszéli az embert a pogány életvitelről, az igaz Isten
megismerésére, megkeresztelkedésre buzdít. Majd a második fázisban, Nevelőként
szegődik a megkeresztelkedett mellé, hogy megtanítsa a helyes magatartásra.
Harmadsorban, mint Tanító, az igazság ismeretére oktat, beavat a
misztériumokba.
Az üdvhöz vezető út tehát, három szakaszból
áll, 1 elfordulás a világtól, 2
a lélek megtisztulása a szenvedélyektől, egyben
felkészülés a tudás befogadására, 3
a tanítás befogadása az Egyházban.
A Paidagógosz
címzettjei elsősorban, mint célközönség olvasóként, a tehetős keresztények.
Mindkét nemet megszólítja, hangsúlyozza, hogy a férfinak és a nőnek, egyaránt
Nevelője, az Ige. A műben megmutatja az üdvre vezető helyes utat, ugyanakkor
erkölcstani mű, az első a maga műfajában. Célja ugyan az, mint a
filozófusoknak, -a boldog élet elérésének módja- de módszere eltérő. A platóni,
arisztotelészi, sztoikus filozófia, az emberi élet célját, az erényes életben
jelöli meg. Alexandriai Kelemen, az erényes életet csak eszköznek tartja, a
végcél, az üdv, az örök élet elérése érdekében.
A Szentlélek ajándéka a keresztény erény. A bűn
lényegét, a sztoikusok, az értelem nélküli életben látták, Kelemen, az Istennel
szembeni engedetlenségben. Az erény, Kelemen szerint, egy középút, melyben
jelen van az emberi erőfeszítés, és Isten kegyelme. A négy sarkalatos erényről,
kora filozófiai felfogása szerint beszél.
Az apatheia-a
szenvedélymentesség 5 fokozatát tanítja, -Uralom a szenvedélyeken, -Szenvedélymentesség,
-Feltörekvés az erényekben, -Hasonulás Istenhez, -Szeretet.
A nevelés része, az istenfélelem, mely szoros
köteléket alkot a tudással, a szenvedélymentességgel, és a szeretettel. A
szeretet, az erény csúcsa. A szenvedélymentesség megköveteli a bűnök
megbocsátását. Az etika végső célja, hasonlóvá lenni Istenhez, Krisztussal
közösségre lépni, ezért kell törekedni a lélek gyümölcseire, és ellenőrzés
alatt tartani az érzelmeket. A keresztény magatartásforma lényegét az adja meg,
hogyan viszonyulunk a testhez, ennek vallásos jelentősége van. A test, a lélek
temploma, a test, a lelket szolgálja. A test és a lélek kapcsolatának
leírásában, hat Kelemenre, Platón Phaidón,
című műve. A test, az erény gyakorlásának az eszköze.
Kelemen nem ért egyet azokkal a keresztény
csoportokkal, akik a testben, ellenséget láttak. A test, Isten teremtése, tehát
jó, Krisztus megszentelte a megtestesüléskor. Krisztus feltámadásából tudjuk,
hogy az emberi test majd romolhatatlan lesz. A test, a csábítás eszköze is
lehet, ezért kell erkölcsösnek látszani, mert a kinézetünkkel, üzenetet
küldünk. A testet, az egészség érdekében kell gondozni. A testet, önuralommal,
önmegtartóztatással kell ellenőrzés alatt tartani. Az evilági javaktól, belső
függetlenséget lehet és kell tartani. Meg kell elégednie a kereszténynek, az
egyszerű, egészséges étellel. Kelemen ezen nézetei, Nazianzoszi Szent
Gergelynél köszönnek vissza. Kelemen, a vidéki élet egyszerűségét dicséri,
Seneca filozófushoz hasonlóan, aki Néró császár nevelője volt.
A Nevelő, az Ige, úgy viszonyul minden
emberhez, mint szülő, a szeretett gyermekéhez. A gyermek fogalma itt, hitbeli
ártatlanságot jelent, egyszerűséget, szelídséget, bűntelenséget.
Kelemen, meghatározza művében a nevelési célt,
és bemutatja a keresztény nevelés alapelveit. Vázolja a nevelés folyamatát, mi
szerint az Ige, a bűn elkerülésére oktat. A keresztségben, képességet kaptunk
az Istentől jövő tudás befogadására. Az Ige, a nevelés egész eszköztárát
felhasználja az üdv érdekében, eddig a választott nép, a Törvény és a próféták
által lettek nevelve.
Az Ige birtokolja a jellemet, az emberhez
tartozó három terület közül, melyek a jellem, cselekvés, szenvedés. Kelemen
itt, az arisztotelészi felosztást használja a Paidagógosz, Első
beszéd, első pontjában. Az Ige, a hitet, az istenfélelemre építi. Az Ige,
minden cselekedetünkben, mellettünk áll a tanácsával. Az Ige, az istenhitből
fakadó üdvre vezet minket. Vágyakozást hoz létre, az eljövendő élet után. Az
Ige gondoskodik rólunk, tanácsot ad, a megtértet utasításokkal látja el. Azért
nevezzük Nevelőnek, mert vezető, jobbá teszi a lelket, a józan életbe vezetve.
Az Ige, Tanító, mert megvilágítja,
kinyilatkoztatja, hitünk tanítását, üdvös parancsokat hoz afelől, hogy mit kell
tennünk (Paed. 1.2.). A Nevelő,
megerősíti a lelket, meggyógyít a szenvedélyektől, jóindulatú tanácsokkal lát
el (Paed. 1.3.). A Nevelő pedig nem
más, mint Isten Fia (Paed. 1.4.).
„A mi Nevelőnk,
gyermekeim, egyezik Atyjával, az Istennel, akinek Fia; mégpedig, bűn nélkül
való, feddhetetlen, lélekben szenvedélyektől mentes, emberi alakban tiszta
Isten, aki Atyja akaratának szolgálja, isteni Ige, aki az Atyában van, aki az
Atya jobbján ül, lényegét tekintve Isten. Számunkra ő szeplőtelen képmás,
akihez minden erőnkkel igyekeznünk kell hasonlóvá tenni lelkünket.”
A lehető legkevesebbet kellene vétkeznünk,
ezért nem szabad sok időt hagynunk a bűnre. Amit mégis elrontottunk, igyekezünk
helyre hozni (Paed. 1.4.). A próféták
és a próféciák azért voltak, hogy engedelmességre neveljenek (Paed. 1.5.). A Nevelő, az ember testét
és lelkét is gondozza, az emberiség mindent gyógyító orvosa Ő (Paed. 1.6.). Jézus, mint ember és mint
Isten is az ember segítségére van (Paed. 1.7).
„Mindenben hasznunkra
van, és mindenben segítségünkre van az Úr, úgy is, mint ember, és úgy is, mint
Isten. Mint Isten veszi el a bűnöket, de mint ember segít a nevelésben, hogy ne
vétkezzünk.
Isten szemében méltán
kedves az ember, hiszen az Ő alkotása. És amíg más teremtmények létrejöttét,
megparancsolta, addig egyedül az embert alkotta meg tulajdon kezével, s ami
sajátja, azt lehelte belé.”
Az ember tehát, becses, Isten szemében, a
teremtés koronája. Kelemen, az emberszerető-philanthróposz
szót használja Istenre, amely kifejezést Platónra vezethetünk vissza. Az Isten
szándéka szerint, az ember, eljut az istenismeretre (Paed. 1.7.). Az ember, szeretetre méltó, az Isten szemében, mert
viszontszereti Istent.
A Nevelő, egyaránt nevelője a férfinak és a
nőnek is, mert a nevelés közös a mértékletességre és a szeméremre (Paed. 1.10.). Mi vagyunk a gyermekek,
akiket a Nevelő nevel, gyermeki egyszerűségünket megőrizve Isten igazságaira, a
szív tisztaságával (Paed. 1.12.). Az
ártatlan gyerekek, kizárólag Istenre figyelnek, ezért/ebben kell hasonlítanunk
rájuk (Paed. 1.17.), nem érinti meg
őket az élet gondja. A Nevelő, a pedagógiájával, az erényre irányít (Paed. 1.16.). A gyermeki egyenes
lelkűséget kell elsajátítanunk, egyszerűséget, engedelmességet, készséget a jó
cselekedetre (Paed. 1.19.).
A megkeresztelkedett
ember : A keresztségben megvilágosodunk, Isten
fiai leszünk, tökéletességünkkel, a halhatatlanságot kapjuk meg (Paed. 1.26.) A keresztség fürdője,
lemossa a bűnöket, az isteni kegyelem, elengedi a bűnökért járó büntetést, a
megvilágosodás szent fénye által meglátjuk a megváltást, a hit által
újraszületünk (Paed. 1.26-27.).
Platon fogalmazott így a Phaedrus, című művében, hogy tiszta fényben szemléljük az égi
boldog látványokat. A Szentlélek által szemléljük az Istent (Paed. 1.28.) A hit, a tanulás befejezettsége,
a tudás, alapos ismeretet ad (Paed. 1.29.).
A hittanulás-katékhészisz, a hithez
vezet el (Paed. 1.30.). Amikor
megtérünk, felemelkedik a lelkünk (Paed. 1.32.).
A Paidagógosz,
egy elég terjedelmes része, az 1.25.-1.52. közti szakasz, egy polémiát tartalmaz
arról a kérdésről, hogy a keresztényeket, nem lehet kategóriákba sorolni, amint
azt pl. a valentiniánus gnosztikusok teszik, mert ők a tudás birtoklása
szerint, gyermeknek, vagy felnőttnek nevezik a híveket, mely gyermek
megnevezés, pejoratív értelmű náluk.
Kelemen, vitatkozik ezzel az elképzeléssel, a
Gal 6,26-38 levélrészlet alapján, minden megkeresztelkedett embert, lelki
embernek gondol. A keresztségben, tökéletesedett az ember, megvilágosodott, a
keresztség újjánemzi az embert. Minden megkeresztelkedett hívő megkapja ezt az
ajándékot, nincsenek kategóriák, kasztok. Kelemen, „tudástól felfuvalkodott
férfiak”-nak nevezi azokat, akik a keresztséget nem tartják ilyen hatásosnak. A
valentiniánus gnosztikusok, további fokozatokat iktatnak be a keresztség után,
ami által a hívő, lelki emberré válhat. A fokozatok, antropológiai változásokat
okoznának a tanításuk szerint. Három részre osztották az embereket, földiekre,
szellemiekre, lelkiekre, ez egy eleve elrendelt állapotot tükröz, a
tökéletesség, a tudás-gnózis
birtoklását jelzi.
Hasonló kategórizáló rendszer, a gyerek és a
felnőtt megnevezés a hívők körén belül. A lelki ember nagykorúságát jelzi a
kifejezés, a kiskorúság pedig a fejletlenséget jelenti a valentiniánusoknál.
Habár Kelemen is használja a kiskorú kifejezést a szent páli levélre
hivatkozva, de eltérő tartalommal a gnosztikusokénál. Kelemennél, minden
keresztény tökéletes, a megkeresztelkedésétől fogva. A gnosztikusok viszont, a
keresztséget, a tökéletesség felé vezető út egy lépcsőfokának tartották csak. A
gyermeki hívőknek, náluk még felnőtté kellett válniuk, de ehhez, egy elrejtett
tudásra van szükségük, kiegészítő beavató szertartásokra. A kategorizáló
besorolás példáját olvashatjuk a Fülöp evangéliumban, mely gnosztikus
színezetű, apokrif irodalom. A tökéletesség a gnosztikusoknál, a bérmálás
kenetéből származik, mely megszilárdítja a hívőt, megvilágosítja, a Kereszt
erejének teljességében részesít.
A bérmálás misztériumát tehát, értékesebbnek
tartották a keresztségnél, erről tanúskodik pl. a Tamás apokrif evangélium is. Utalnak
Jézus, Jordánban való megkeresztelkedésekor a két külön mozzanatra, a vízben
való megmerítkezésre és az Atya szózatára. A szózat, a keresztséget követő,
megerősítő jel lenne, az ő tanításuk szerint, tehát külön szükség van a
Szentlélek általi megerősítésre. Ebből az elgondolásból vált szét a bérmálás a
keresztségtől.
Kelemen, felháborodik ezen a magyarázaton,
vádolja a gnosztikusokat azzal, hogy az Egy Logoszt, szétdarabolják. Az
embereket nem lehet kasztokba osztani, mert minden ember meg van hívva az üdvre
vezető útra.
Kelemen írásában, az alexandriai gondolkodás köszön vissza a szentségtant
illetően, mi szerint, a Fiú megtestesülésekor, az isteni Logosz, felveszi az
emberi testet Szűz Máriától. Az ember megkeresztelkedésekor, az ember,
átistenül. Krisztusnál, az isteni és az emberi találkozásánál, nem szűnik meg
kettő lenni természetében-phüszisz,
tehát emberi lelke is van, melynek része az emberi értelem és az emberi akarat,
és a Megváltóban lakozik a Szentlélek is, változatlanul. Jézus megtestesülése
után is megmarad a két természete.
A nevelés eszközei : A Nevelő tehát, az
üdvösségre vezeti a gyermekeit (Paed.
1.53.), Isten szemlélésére tanít, az örökkévalóságban végbevitt cselekedet
mintájára (Paed. 1.54.). A zsidó
népet, Mózes által nevelte (Paed.
1.58.), a Törvény ajándéka által (Paed.
1.60.). Jézus, a Nevelő, értük lett emberré (Paed. 1.62.). Az Isten alkotásai közül, az ember az, aki tudatosan
istenszerető. Az Isten is szereti az embert, ezért is akar neki segíteni,
gondoskodik róla, törődik vele (Paed.
1.63.).
Örök életben akarja részesíteni, üdvösségben (Paed. 1.65.), ezért nevelési eszközöket
használ, pl. a következő beszédfajtákat : tanácsadó beszéd-logosz szümbuleutikosz, feddő beszéd-loidorétikosz, dorgáló beszéd-oneidisztikosz,
kifogásolás-tekhné pszektiké,
szemrehányás-oneididzeton, ezekkel az
eszközökkel kényszeríti a hívőt, hogy gyümölcsöket teremjen és ne a rendetlen
kívánságokat kövesse (Paed. 1.66.).
Platon is azt írta a Gorgias, című művében, hogy : „Mert
mindenki, aki bűnhődik, jót szenved, mert hasznukra válik, hogy lelkükben
megjavulnak, mikor jogosan szenvednek.”
A nevelés további eszközei, melyet a Nevelő
felhasznál az érdekünkben a figyelmeztetés-nuthetón,
szidalmazás-epipléttón, vádolás-elenkhón, fenyegetés-apeilumensz, gyógyítás-iómenosz, ígéret-epangellomenosz, kegyelem-kharidzómenosz
(Paed. 1.75.), kioktatás-phreinószisz, büntető látogatás-episzkopé (Paed. 1.79.), megrovás-enklészisz
(Paed. 1.80.). Talán furcsa, hogy
többségében a negatív elemek szerepelnek a nevelésel kapcsolatban, holott maga
Kelemen is leszögezi, hogy az Atya, jóságos alkotó (Paed. 1.72.), gondoskodó (Paed.
1.76.), a Nevelő pedig annyira jóságos, hogy meghalt értünk (Paed. 1.85.).
Ennek a nevelési elvnek az a magyarázata, hogy
rámutat a meglévő bűnökre, mert igazságos (Paed.
1.88.), a „fenyegetésével” megmenti az emberiséget a bűnöktől (Paed. 1.89.), mert íly módon akadályozza
meg a bűnt. A szelíd Ige ugyanakkor tud dícsérni-enkómiasztikosz, tanácsot adni-szümbuleutikosz,
mely által buzdít-prosztropé (Paed. 1.89.). A nevelés ismét más módja
a boldogmondások (Paed. 1.92.)
A Törvény is, a helyes cselekedetek felé való
irányítás érdekében volt használatban. A Törvény a választott népet
felkészítette a Nevelő iránti engedelmességre. A Nevelő, az Atya képmása, Isten
Fia, Isten Igéje, jó és igazságos (Paed.
1.97.), aki irányt mutat, parancsot ad, ezáltal az üdv felé irányít. A
keresztséggel, Isten, a gyermekévé fogad (Paed.
1.98.). A Nevelő, kitépi a szívünkből az értelmetlen vágyakat, kioltja a
helytelen szenvedélyeket.
Ezeket az ellenszereket ajánlja a Nevelő, a bűn
betegségében szenvedő embernek (Paed.
1.100.), a vétkek ellen, melyek az értelem tévedése folytán jönnek létre (Paed. 1.101.). Az istenfélelem által azonban,
megnyugodhatunk Istenben (Paed.
1.102.)
Alexandriai Kelemen idejében, a 3. században, a kereszténységnek
egyidejűleg kellett megküzdenie a pogánysággal és az eretnekséggel. Az
ókeresztény írások olvasása előtt, fontos tisztázni a kortörténeti hátteret. A
kor megismerésében nagy segítség, Caesareai Eusebiosz Egyháztörténelem, című műve, melyben az első három század
egyházatyáiról olvashatunk. Alexandriai Kelemen életéről, Eusebiosz Egyháztörténelmén kívül, Iulius
Africanus Chronographiae, című
művében találhatunk adatokat.
A kereszténység súlypontja Jeruzsálem 70-es és 135-ben Hadriánus császár
légiói által történt elpusztítása után, áttevődött Alexandriába, Antióchiába,
Rómába. Alexandria, a hatalmas gyűjteménnyel rendelkező könyvtára miatt is, a
hellenista világ művelődési központjának számított. A ránk marad
papírusz-töredékek tanúsága szerint a 2. században már komolyan meghonosodott
Egyiptomban a kereszténység. Az egyiptomi keresztények szerint, a hitet
hozzájuk Szent Péter apostol tanítványa, Szent Márk vitte el. Talán annak az
ellensúlyozására alakult ki ez a hagyományos elképzelés, hogy a gnosztikus
Valentinosz, éppen Alexandriából érkezett Rómába.
Alexandriai Kelemen, nem az egyiptomi Alexandria város szülötte, hanem
azért kapta ezt a nevet, mert több évtizedet töltött el ebben a nagyvárosban,
egyébként sokat utazott, Palesztínában, Szíriában, Görögországban, Szicíliában.
Eredeti neve Titus Flavius Clemens. Alexandriai Kelemen idejében, aki 215 körül
halt meg, igen nagy volt a valentiniánus gnózis hatása a keresztények körében.
Kelemen azt a célt tűzte ki, hogy legyőzi ezt a kísértést.
A gnosztikus tévtanítást-herezist,
csiszolt görög nyelven terjesztették, ami vonzotta a keresztény katekumeneket,
a keresztény hit pedig hátrányba szorult. A pogány kortársak írásai tehát
formailag csiszoltabbak voltak, művésziebbek. Kelemen kapcsolatban állt
Pantainosz tanítóval.
Kiválóan ismerte a Szentírást, a keresztény irodalmat, de a görög
filozófiát és irodalmat is. Műveiben 360 pogány szerzőt idéz.
Olvasta a korábbi egyházatyák szentírási magyarázatait, ami egyértelműen
kimutatható a műveiből, és olvasta Alexandriai Philón zsidó filozófus műveit
is, ami nagy hatást tett rá. Három nagyobb mű maradt fenn tőle, az Intelem a
görögökhöz Protreptikosz, ami a
pogányság kritikáját tartalmazza, A nevelő Paidagogosz,
ami a keresztény etika elveit fejti ki, a Szőnyegek Sztrómateisz, ami teológiai kérdésekről szól.
A Protreptikosz-ban,
összefoglalja a bálványimádás ellen szóló érveit, sokat foglalkozik a misztériumvallások
erkölcstelen beavatási szertartásaival. Kelemen szerint, Platón görög
filozófus, sok igazságot mondott Istenről, egyes elképzelései közel állnak a
kereszténységhez, de az ember lelki igényeit csak Khrisztosz-Logosz elégítheti ki, ő adhat csak választ az ember
kérdéseire. A pogány olvasóinak úgy ír Jézusról, mint az igazi Orpheuszról, aki
az énekével valóban elhozza az alvilágból a holtakat.
A Paidagogosz, etikai
kézikönyv, gyakorlati útmutatást ad, a keresztény tanulóknak, hogyan
viselkedjenek a nagyváros csábításai közt. A nevelő, jelképesen Krisztus.
Kelemen nem tanít szélsőséges aszkézist, nem kéri minden élvezet elutasítását,
de mértéktartást ajánl mindenben.
A Sztrómateisz,
(sztrómata = szőnyegek), teológiai kérdésekkel foglalkozik. Ez a legterjedelmesebb
műve, eredetileg a Didaszkalosz,
címet viselte volna. Kelemen terve szerint, ebben a könyvben, rendszeresebben
fejtette volna ki, a keresztény hit igazságait. Később azonban lemondott erről
a szándékáról, eltekintett attól, hogy rendszerezett legyen az előadásmódja a
témákat illetően. A szentségekről így nem is ejtett szót, szándékosan, azért,
hogy a nem-keresztények, olvasva ezen szent dolgokról, ne gúnyolódhassanak
rajtuk.
Klémész (Alexandriai Szent Kelemen) is magántanító volt Alexandriában,
mint Origenész és Pantainosz, egymás kortársai voltak.
Amikor Alexandriában, Demetriosz püspök megalapította a híres katekumen
iskolát, ahol Origenész és Héraklasz oktattak, Kelemen már nem tartózkodott a
városban. Az alexandriai keresztény iskolákban, nemcsak a tananyag volt a
fontos, hanem ugyan olyan gondot fordítottak a nevelési elvekre, a keresztény
emberré formálásra.
Elvárás volt, hogy a keresztények szavai és tettei összhangban legyenek,
mint Jézusé volt. Vallották, hogy a hívők életében a keresztség véget vet a
démonok uralmának, a Szentlélektől megvilágosítást kapnak, mely erősíti az
elhatározásukat a jó életre.
Kelemen, hasonlóan Origenészhez, nem zárkózik el a görög filozófia
ismeretétől. Tanított etikát, fizikát, logikát, kozmogóniát, teológiát. A
tantárgyakat, szentírási könyvekhez kapcsolta, pl. a Bölcsesség könyvét, a
keresztény nevelés teológiai megalapozásához használta. Ismertette Platón
gondolatait a Példabeszédek könyvéhez, Hérakleitosz tanítását a Sirák fia
könyvvel kapcsolatban.
Kelemen a kereszténységet, életmód-formáló, átalakító eszmének is
tartotta, ilyen értelemben használta a metanoia
szót. Kelemen szerint, a filozófia, csíraszerűen tartalmaz olyan igazságokat,
melyeket a keresztények és a pogányok is elfogadhatnak. Ez az igazság is
azonban, Istentől származik.
Minden nép Isten teremtménye, a görögök a filozófiát kapták
gondviselésből, a zsidók az ószövetséget, a keresztények pedig mindkettőnek az
örököse. A filozófia ugyan olyan nevelő jellegű a görögöknél, mint a zsidóknál
az ószövetség. A harmadik szövetség, a filozófia, mely az előző két szövetséget
az Ó-, Új- szövetséget tökéletesíti.
A görög filozófusok azért állíthattak Istennel kapcsolatban sok helytálló
dolgot, mert kapcsolatba kerültek a Mózesnek adott kinyilatkoztatással. A görög
eszmék fokozatosan beszivárogtak a görög/keresztény irodalomba, a platonizmus
mellett a sztoicizmus. A régi nagy filozófusokat elfogadta Kelemen is, a
kortárs filozófusokkal tartózkodóbb volt.
Alexandriai Szent Kelemen élete : Életéről nem sok adatunk van,
bizonytalan még a születési és elhalálozási dátuma is. Athénben született 140
vagy 150 körül, pogány szülőktől, meghalt 215 körül. Megkeresztelkedése előtt,
klasszikus nevelésben részesült. Kelemen, fiatal korában sokat utazgatott,
megjárta Itáliát, Szíriát, Palesztínát, különböző keresztény tanítókat próbált
ki. Pantainosz mesterhez szegődött 180 körül, aki a sztoikus filozófiában is
jártas volt, de ragaszkodott az apostoli hagyományhoz.
Megtérése után Alexandriában telepedett le, a hellenisztikus antik
tudomány fellegvárában, ahol kb. 20 évet töltött. Irodalmi munkásságát 195
körül kezdte, Alexandriában.
202 után Septimus Severus császár keresztényüldözése elől Alexander
jeruzsálemi püspökhöz utazik, aki egy levéllel Antióchiába küldi. A későbbi
korokban a szentként való tisztelete megszűnt.
Célul tűzte ki a görög kultúra és a keresztény hit összeegyeztetését. Így
már érthető, hogy írásaiban megtalálhatóak platonikus és sztoikus filozófiai
elemek, melyeket azonban keresztény tartalommal töltött meg. abban az időben
Alexandriában a közszellem, keresztény-ellenes volt.
Nagy eredményeket ért el a keresztény neveléstudomány kifejtése terén, a
keresztény teológiát már összefüggéseiben, egységes filozófiai rendszerként
mutatja be. Cassiodórus részéről, kétségek merültek fel igazhitűségével
kapcsolatban, mert közel állt Origenészhez, akinek egyes tételeit kifogásolták.
Phothiosz, Konstantinápolyi pátriárka kérésésére törölték a martirologiumból,
amit 1748-ban véglegesítettek.
Alexandriai Szent Kelemen írásai : A Melyik
gazdag üdvözül?, című írása aktuális volt abban az időben, mert a
keresztényüldözések során a gazdagok inkább lettek hittagadók, minthogy
elveszítsék vagyonukat. A hittagadás, kiközösítést vont maga után az egyházból.
Ezért a többiek azt gondolták, a gazdagokat nem is kell megtéríteni, mert úgyis
állhatatlanok. A gazdag és bűnös fogalmak asszociáló fogalmak lettek. Kelemen
felemelte ez ellen a szavát. Kérte, hogy a gazdag, az egyházban a szegény
javára fordítsa a vagyonát, ugyanis a gazdag üdve azon múlik, hogyan tud élni a
javaival.
Kelemen kivonatai, idézetgyűjteményei a következők : Kivonatok Theodotosztól, a gnosztikus Theodotosztól idéz ebben a
műben Kelemen, ezért az írásnak forrásértéke van, amikor a gnoszticizmust tanulmányozzuk.
Kivonatok a prófétákból,
lényegében testimonia gyűjtemény. Töredékek maradtak meg Kelemen, Vázlatok című írásából.
A kutatók egy része, Kelemen 3 nagyobb
lélegzetvételű művét, trilógiának tartja, melyben a Protreptikosz a buzdítás lenne a Krisztusban való hitre, a Paidagógosz a hit szerint való
nevelésről szólna, a helyes magatartásról a világban, a Sztrómateisz pedig lenne a Didaszkalosz,
melynek feladata a hitbeli ismeretek elmélyítése. A kutatók arra alapozzák a
véleményüket, hogy Kelemen maga említi a Paidagógosz-ban
a hármas felosztást, buzdító, nevelő, tanító. A Sztrómateisz azonban egyesek ellenvéleménye szerint, nem felel meg
a trilógia harmadik részének.
A mai ember bizonytalan, irányt vesztett, ezért
könnyen manipulálható. Alexandriai Szent Kelemen szerint, e megtévesztés,
globális probléma. Az emberi élet minden törvénye bizonytalanná vált. A
bizonytalanságból, értelmetlenség fakad, és ez az értelmetlenség az ember
szokásává válik. A rossz szokás, eltérít az igazságtól, elvon az élettől, fejti
ki a Protreptikosz, című művében. Az
ember, nem képes már helyesen gondolkodni, a józan ítélőképessége kisiklik a
vágyai miatt.
A Paidagógosz, című írásában,
Krisztust, a megváltottak nevelőjeként mutatja be, aki megbocsátja a bűnöket.
Arra nevel, hogy ne vétkezzünk, szeretettel vezeti gyermekeit az igazságra. A
tanító személye által találkozik a keresztény az igaz tanítással. A tanító,
Jézus élete alapján, a hittanuló elé tárja a helyes élet szabályait, a
keresztény élet rendjét. A műben szó esik még a házasság keresztény
felfogásáról, a gazdagság helyes használatáról, munkáról, erényekről,
parancsokról.
Kelemen szerint, a hit, a tudás tökéletesítése. Az újszövetségi kánon
tartalmát még nem úgy ismerte, mint mi, álapostoli iratok is szerepelnek nála,
viszont késői keletkezésű apostoli leveleket kihagy pl. Filemon levél, 2 Péter
levél, 3 János levél. Szükséges, hogy a keresztséget, katekézis előzze meg. A
megkeresztelkedés, Kelemen szerint megvilágosít, istengyermekivé tesz, tökéletesedünk
a szentség által, a halhatatlan lelkünk bűnbocsánatban részesül. Az Úr testét
és vérét lelki tápláléknak nevezi, misztériumnak. Kelemen szerint, minden
megteremtett emberhez az Isten, egy személyre szabott nevelési programot adott.
A Szőnyegek, című művében
kifejti, hogy a filozófia, a görögök megigazulására válik, úgy, ahogyan a
zsidóknak a Törvény, de a keresztény világban ez már kevés, kiegészült Jézus
tanításával. A valódi bölcselet alapja a hit. Az igazi gnózis a keresztény hit,
igazi gnosztikusként élni annyi, mint igaz keresztényként élni. Az apatheia, szenvedélymentességet jelent,
nyugalmi állapotot Kelemennél. Az apatheia
valósítja meg a lélekben az ismeret és szeretet mellett, az egyensúlyt az
értelem és az érzékek között, a lelki függetlenséget. Ez a magyarázat,
emlékeztet a sztoikus eszményhez.
Az Egyházról szólva tanítja, hogy a Logosz városa az Egyház. Az Egyház
régi, egy, bár az eretnekek sokfelé akarják szakítani. Kelemen szerint Ádám
bűne az volt, hogy nem engedte magát nevelni. Ádám bűnét, rossz példaként
vesszük át, Kelemennél ezt jelenti az áteredő bűn. A bűnbánatnak csak egyszeri
lehetőségét fogadja el, a házasságot felbonthatatlannak tartja, szentnek. A
szerzetesek tőle vették át a szüntelen imádság tanát. A Szentháromságot, Triásznak
nevezi.
A Sztrómateisz, -takarót, tarka
szőttest jelent-, az életbölcsességek színes egyvelege, nem részletezi a leírt
keresztény tanokat. Felhasználta a hellén bölcselet gondolatait, főbb témái, a
filozófia és a kereszténység egymáshoz való viszonya, az ember hite és célja, a
házasság, az istenismeret, a tudományos műveltség fontosabb kérdései, a gnózis
cáfolata.
Éveken át írta Kelemen, ezért nem egységes mű, a 6-7. könyv, már
Jeruzsálemben készült el. Kelemen értelmezésében, a sztoikus, platonikus, epikureista,
arisztotelészi elemeket magába foglaló eklektikus középplatonikus filozófia,
keresztény értelmezést nyer. A gnózissal szemben keres érveket a filozófiában,
csakúgy, mint Jusztinosz. Erőteljesen támaszkodik Philónra, néhol hosszasan
idéz tőle.
A műben, lényeges Kelemen számára a hit és tudás viszonyának
problematikája. A hit és tudás, nem egymást kizáró ellentétek, mert pl. a
tudományos alapelveket is el kell hinni. Tehát a pisztisz és gnószisz, nem
antitézisek. A keresztény hit, intellektuálisabbá tehető a hellén filozófia
felhasználásával, és ettől nem veszít az erejéből. A hit és tudás egymásra
vannak utalva, kontinuitásban vannak.
Kelemennél az előzetes tudást a
kinyilatkoztatás, az Írások ismerete, elfogadása adja. Az Írás iránti bizalom
azonban, még nem tudás, csak annak a kiindulópontja. A gnószisz, az elfogadott kinyilatkoztatás további interpretációja,
vagyis értelmezése. A 4. könyvben megemlíti az Írás nem betű szerinti,
allegórikus értelmezését.
Kelemen, kortársaihoz hasonlóan úgy véli, hogy
az ember, bizonyos fokú istenismeret képességével születik a világra (Str 5,87,2). Az Istennek nincsen alakja,
mozgása, tartózkodás helye, ezek az elgondolások, mind, platóni párhuzamot
mutatnak. A Fiú, az Atyával együtt, örök, transzcendens létező. A Fiú közvetíti
az Atyáról az ismeretet. A földi létezők közül a legkiválóbb az ember, írja a
7. könyvben. A Fiú, mindenütt, mindig jelen van, mindent-tudó.
A Logosz, az isteni erők dünamisz, egysége, a mindenség princípiuma arkhé, az isteni bölcsesség sophia.
A teremtés oka az isteni jóság. Az ember részesül a világot átható értelemből,
a bűnöket mégis elköveti, de azok a szabad akaratából származnak.
A tudás és az erény révén az ember, képmása a Logosznak, amikor
tökéletesedik, hasonlatossá válik az Istenhez. A tudás gnószisz, jelenti a tökéletesedést, és a szenvedélyek mérséklése,
lemondás a világi javakról, élvezetekről, önmegtartóztatás.