Coaching
A coaching, egy beszélgetés sorozat, gondolatébresztés, a személyes fejlődés érdekében, melynek során a
beszélgetőpartner-ügyfél (kliens, cachee) maga választja meg a céljait, maga határozza meg a
prioritásokat. Az ügyfél fel a beszélgetések alatt rájön, hogy hogyan tudja
használni a rejtett erőforrásait,
hogy meglássa kompetenciáit, kipróbálja azokat, képes legyen fejleszteni
azokat, hogy hogyan fedezzen fel alternatív módszereket egy-egy helyzet kezelésére, adódó probléma megoldására,
hogy hogyan fejlessze az önkifejezését.
A coach (szó szerinti angol jelentése edző) a
folyamatban a bátorító fél, aki
serkentő kérdéseket tesz fel, rámutat a viselkedés-, reagálás-- mögötti
jellemző mintáira, hogy az önfeltárás gördülékenyen sikerüljön. A
beszélgetések irányulhatnak arra a kívánt eredményre is pl. hogy hatékonyabb legyen a személy problémamegoldó képessége, alkalmazkodóbb legyen, hogy növelni
tudja a testi-lelki-szellemi jóllétét.
A különböző élethelyzetek kezelésében szerzett készségfejlesztést, a coach, segítő
kontrollal kíséri. A személy meglévő
ismereteire támaszkodik (a proaktív coaching) a fejlesztő folyamat, hogy a
meglévő energiákat, kreatívan tudja
felhasználni. Az önismeret, önértékelés, fontos elemei a
coachingnak, annak érdekében, hogy a pozitív tulajdonságokat ki tudja aknázni a
személy, hogy tudatos(abb) életmódot alakíthasson ki. Ennek szolgálatában áll
az életszervezés, időgazdálkodás,
hogy kiteljesedhessen az ember élete. A probléma megoldásához, hatékonyabb
életvezetéshez, nézőpontváltásra
lehet szükség, az alapvető értékrend,
értékhierarchia pontos meghatározására.