Bibliakommentek
Értsük jól az
Ószövetséget
Értsük jól az
Újszövetséget
Tartalomhoz ugrás
A Nyolc Boldogság elemzése

Nyolc Boldogság Mt 5,3-11 (Szent Jeromos Bibliatársulat fordítása Bp 1999): „Boldogok a lélekben szegények, mert övék a mennyek országa.
Boldogok, akik sírnak, mert ők vigasztalást nyernek.
Boldogok a szelídek, mert ők öröklik a földet.
Boldogok, akik éhezik és szomjazzák az igazságot, mert ők kielégülést nyernek.
Boldogok az irgalmasok, mert ők irgalmat nyernek.
Boldogok a tisztaszívűek, mert ők meglátják Istent.
Boldogok a békeszerzők mert, őket Isten fiainak fogják hívni.
Boldogok, akiket az igazság miatt üldöznek, mert övék a mennyek országa. Boldogok vagytok, amikor gyaláznak és üldöznek titeket, és hazudozva minden rosszat mondanak rátok miattam.”
Jézus megmutatja a mennybe vezető utat, ez a Boldogságok útja, boldoggá válik, aki ezen az úton jár. A boldogságok útja, egyben az életszentség útja is. A szentek közbenjárnak értünk, hogy tudjunk haladni ezen a jézusi úton.
A Nyolc Boldogság magyarázata =  
1: Boldogok a lélekben szegények, mert övék a mennyek országa. Az elkötelezett hívő szívének egyetlen kincse, a mennyek országa. A világias dolgokat levetette magáról, a földi gazdagság nem érdekli. Ha tehetős is, úgy él, hogy nem tulajdonít annak jelentőséget.
2: Boldogok, akik szomorúak, mert majd vigasztalást találnak. Az Atya vigasztalja meg őket. Szomorúak, siratják a bűneiket.
3: Boldogok a szelídek. Mi sokszor vagyunk türelmetlenek, idegesek, panaszkodók. Jézus elviselte az üldözést, rágalmakat, hamis vádat a bíróság előtt, irántunk való szeretetből tűrte el a keresztig.
4: Boldogok, akik éhezik és szomjazzák az igazságot, mert majd kielégítést nyernek. A legnagyobb igazságot, Isten adja. Isten igéjére éhes a hívő.
5: Boldogok az irgalmasok, mert majd ők is irgalomra lelnek. Irgalmasok, akik meg tudnak bocsátani másoknak, nem ítélkeznek, mert empatikusak.
7: Boldogok a békességben élők, mert Isten fiainak hívják majd őket. A béke és kiengesztelődés munkálói, Isten Fiát követik, aki a Béke Királya, a béke magvát hozta az emberiség számára.
A lélekben szegény, szabad, nem függ minden anyagi gazdagságtól, világi dologtól, mert Isten gondviselésére hagyatkozik.
A szelíd, lemond az agresszív önérvényesítésről.
Aki éhezi, szomjazza az igazságot, az a személy, Isten tanítása szerint kíván élni.
Az irgalmas, a megbocsátás mellett, a segítségnyújtást is gyakorolja, és toleráns.
A tisztaszívű személy, bizalommal teljes lelkületű.
A békeszerző, képes a kiengesztelődésre, magával is, másokkal is, és Istennel is.    
A Nyolc Boldogság, pont nem azokat nevezi boldognak, akiket a mindennapi világi felfogás annak tartana (híres, sikeres, gazdag színész, sportoló, üzletember, zenész stb.), ebben van a boldogmondások (a makarioszok) nézőpontváltása, paradigmaváltása. Krisztus követése a Hegyi Beszédben, a Nyolc Boldogság útján, egy folyamat. A Hegyi beszéd egy program, melyet lépésenként lehet megvalósítani. A folyamatban előfordulhat növekedés és visszaesés.
Első boldogság a legfontosabb, rá épül a többi. A Boldogságmondások egymásutánisága nem véletlen, lépcsőfokok az egyes boldogságok. A Boldogságmondások, megvigasztal, meghívóan akar szabályozni. A boldogságmondások azt tükrözik, azt üzenik, hogy a hívek, tudnak veszíteni is a világban, (vagyis nem világi módon sikeresek) a túlvilági nagyobb nyereség reményében. Amikor a hívő nehéz helyzetbe kerül, megpróbálja az élet, akkor sem veszi át a világi cselekvésmintát, mert csak látszólagos Isten távolléte, a valóságban közel van a szenvedőhöz.
Behálóz a világ strukturális bűne, de Isten gondviselése közel van. A boldogmondások, egy viselkedéskódex a hívő számára.
„Boldogok a… (pl. a lélekben szegények), próbáljunk ki egy olyan fordítást, hogy aki már boldog az Istenben, az Istennel, annak már nem baj, nem probléma, ha itt a földön szegény, vagy ha üldözik. A hívő, már most boldog lehet Krisztussal, mert már most megtapasztalja Isten szeretetének örömét.
Boldog lehet az anyaiakat tekintve szegény is, mert a boldogsága az Atyában gyökerezik, és a gazdagság nem tenne ahhoz hozzá semmit. Nem a polgári jólét a célja, nem a földi sikerekben (aranyérmek, kitüntetések, díjak) való gazdagság. (Jézus is viselt földi címet, volt a betlehemi király, jeruzsálemi király, tehát magára veszi a királyi címet, de átalakítja annak a lényegét, a cím nem hoz számára anyagi jólétet.) A lélekben szegény, nem tartja egyenrangú félnek magát az Istennel, hanem ráutaltnak, mert minden az Istentől ered. Minden reményét Istenbe helyezi, eszkatológikus reményét is. Nem önelégült, nem gőgös, nem cinikus, nem rezignált, hanem reménnyel cselekvő a lélekben szegény. Istennel szeretetteljesen együtt-cselekszik, szünergiában van a lélekben szegény. Lelki szegénység, a lélekben szegény, olyan, mint a Tékozló fiú, tudja, hogy csak Istennél van gyógyulás, csak a hazatérésnél van gyógyulás. Alázatosan beismeri a rászorultságát.
A lelki szegénység, a ráutaltság, függő viszony felismerése magával vonzza, a bűnbánat könnyeit. Az Isten előtt sírók, boldogok, mert megtisztulást ajándékoznak ezek a könnyek, ugyanis Isten irgalmával találkoznak. Kialakul egy belső béke a hívő gondolataiban, vágyaiban, érzéseiben. A korábbi rendetlen vágyak, az idegesség, harag, elkeseredés helyébe, a szelídség lép. A bűnétől megszabaduló ember, éhes kezd lenni az igazságra. Eddig másra volt éhes, világi dolgokra. Az igazságban megerősödő ember, elkezdi megtenni, az irgalmasság cselekedeteit. Eltelt a jóval a szíve, ezért osztani akarja szívéből a jót, hogy más is megtapasztalja azt. Minél több jót tesz, annál inkább tisztul a szíve, látja Isten kegyelmének a működését. Uralomra jut a béke, ezt a világban is meg szeretné teremteni, ehhez kap bölcsességet, erőt, érzékenységet, ekkor válik Isten fiává. Kiszélesíti az igazságosságot, vagyis minden szinten szeretné megvalósítani az igazságosságot. Innentől kezdve nagyon fogja a személye, zavarni a világot, üldözni fogják. Zavarja a világ bűnös struktúráját azzal, hogy rávilágít bizonyos dolgok hitványságára és az igazi értékre.
Azért boldog attól, hogy üldözik, mert a Megváltó sorsa is ez volt. Azonosul a Megváltó sorsával, ami már a feltámadást is magában foglalja.
A lelkiismeretvizsgálatban megláthatjuk, hogy tudunk-e igényesebben szeretni, kreatívan szeretni, ehhez nyújt segítséget a Nyolc Boldogság.
Vissza a tartalomhoz