Turkia metropólia öröksége
Szent István király anyai nagyapja által érkezett hazánkba
Nagy-Magyarországra Hierotheosz térítő püspök a Bizánci Birodalom
fővárosából, Konstantinápolyból. Az Erdély, Tiszántúl, Duna-Tisza közén
megalapította Turkia érsekséget-metropóliát, megszervezte a
suffraganeus-alárendelt püspökségeket, az erdélyi egyháztartományt, és bácsi,
bihari (ma Debrecen-Nyíregyházi), csanádi (ma Szeged-Csanád), kalocsai (ma
Kalocsa-Kecskeméti) stb. egyháztartományokat. A csanádi egyháztartomány egyik
központja Marosvár volt, a kalocsai egyháztartomány egyik központja
Szávaszentdemeter-Sirmium volt.
Szent István király a rex apostolicus, iszaposztolosz címet kapta
meg a pápától, ami azt jelenti, hogy a király, apostoli hatalmat gyakorol
a magyar egyház felett. Missziós- térítő nyugati rítusú papokat bízott meg a
király, az evangélium terjesztésével. Ez az apostolkodás, magában
foglalta tehát a pogányok kereszténységre való térítését.
Kifejezte továbbá, hogy királyi hatalma az Istentől ered, erénye pedig a
vallásos istenfélelem. Szent István királyunk tehát egyházszervező volt,
egyházvédelmező volt, ami a nyugati rítusú kereszténységet illeti, a régi
egyházmegyéknek pedig átszervezője volt, hiszen Turkia bizánci rítusú
érsekség már 2 nemzedék óta létezett és működött, az ország egész keleti felén.
Pl. ismert tény, hogy az eredetileg görög egyházmegye püspöke lett Marosváron
Szent Gellért, aki az ottani Szent János monostor bizánci szerzeteseit,
áttelepítette Oroszlámosra.
Gyula ellen 1003-ban harcolt Szent István király, Ajtony ellen 1008-ban,
mert ebben az időszakban Szent István király Bizánc elleni politikát
folytatott, ezért a görög orientációjú, önállósulni kívánó főurak ellen, csupán
csak hatalmi okból kezdett harcot. 1018-tól azonban, Magyarország, közvetlenül
határossá vált a Bizánci Birodalommal, ezért Szent István, szövetséget kötött a
bizánci császárral, II. Baszileosszal. A két uralkodói dinasztiát
összekapcsolták, Szent Imre magyar királyfi, trónörökös számára,
Bizáncból, küldtek nemesi menyasszonyt. Szent Imre királyfi menyasszonya
és női kísérete számára alapították a Veszprémvölgyi bazilissza
kolostort.
Turkia metropólia érsekei közül, ismerjük név szerint Georgiusz-t
1050-ből, 1075-ből, Desideriusz metropolitát, és Antónioszt,
Ioannészt. Egy Párizsi kódex is
tanúskodik róla, hogy 1028-ban Turkia metropólia Ioannész metropolitája részt
vett a Konstantinápolyi helyi zsinaton, az Athosz hegyi kódex mellett.
Antóniosz metropolita szünkellosz-tanácsadó neve egy korabeli pecséten is
feltűnik. Továbbá Theophülaktosz és Démétriosz pecsétjét is őrzi
egy washingtoni könyvtár, turkok püspöke felirattal.
Baán István görögkatolikus atya kutatásából látjuk tehát, hogy egyszerre
létezett római és bizánci papi hierarchia ugyan abban a Turkia érsekségben a
11. századi kelet-Magyarországon. Ekkor még nem történt meg az 1054-es keleti
egyházszakadás, de elhidegült egymástól fokozatosan Róma és Konstantinápoly,
pl. eltérő volt a liturgikus nyelv és maga a szertartás is. Az egyházszakadás
1204 után tudatosult, ekkoriban szűnhetett meg a magyarországi ortodox
metropólia. Utoljára 1164-ben tesz róla említést Ioannész Kinnamosz a görög
hadjárattal kapcsolatban „Bácsban tartózkodik a nép főpapja”, III. Béla király
idejében még fennállt a bizánci egyháztartomány, Turkia néven.