A lelki egészségvédelem célja
A lelki
egészségvédelem egyik fő célja a prevenció-megelőzés, a problémák kialakulásának megelőzése, mint pl. a
magatartászavaroké, pszichés megbetegedéseké. Az emberi személyiséget ennek
érdekében megerősítjük, és a közösségi kapcsolatait fejlettebbé
tesszük, magasabb szervezettségűvé tesszük. Az önpusztító-öndestruktív magatartásokat megelőzzük, mint pl. az
öngyilkosság, alkoholizmus, rezignáció, izolációs hajlam. Ezek megelőzésére a
társadalom morális viszonyait
javítani kell, értékorientációját
fejleszteni kell, interperszonális-személyek
közti kultúráját finomítani kell, a kölcsönös
tiszteletet és megbecsülést
javítani kell. A fogyasztói mentalitást,
a felesleges versengést vissza kell
szorítani.
Az említett problémák azért alakulhatnak ki,
mert a személy, nem tud megfelelni a tőle elvárt szerepnek, szociális státusznak, feladatainak, ezt
a viselkedést nem tudja megvalósítani, ezért deviánsnak tekintik. Az egyén folyamatos feszültségben él önmagával, a világgal, az elégedetlenség érzése általánossá válik. Folyton ideges a
fokozottabb versengés miatt.
Mindezeket a negatív életérzéseket csillapíthatja a tradícionális vallás gyakorlása, az élő hit, a
hagyományos értékek szerint való életvezetés. Fel kell tennünk a kérdést, a
modern megváltozott életfeltételekhez muszáj-e alkalmazkodni? Krízishangulatot okoz ugyanis, ha a
tömegkommunikációs média által sugallt –lehetetlen- ideált, az ember nem tudja
teljesíteni. A modern társadalmat, anyagi
teljesítménykényszer jellemzi, túlzott
ingerkeresés, a vallásos érzelem viszont erősíti a családi rendszert, terjeszti a segítő
mentalitást. A hagyományos társadalmi
értékeket, struktúrát
visszahozzák, megerősítik, az életproblémák
után re-szocializálnak,
transzcendentális motivációfejlesztés által.
Az egyházi lelkigondozás eléri, hogy a szeretet
megnyissa az énhatárokat. A
feltámadó szeretet, személyiségváltozást okozhat, pl. egy barátság hatására
megváltozunk. Átalakítja az értékrendet,
vagy pl. elköteleződünk egy ügynek, másképpen vélekedünk, mint korábban. A
szeretet a közös élmények nyomán jön
létre. Ha a szeretet-tanulásban zavar áll be a gyermeknél, a szeretetképesség hiánya alakulhat ki,
nem képes szeretetet adni, sem viszonozni, előbb-utóbb magára marad, izolálódik
a személy. A korábbi csalódások, gátlásokat
építenek ki az egyénben. Védekezésből visszahúzódik, képtelen a kommunikációra
az ilyen érzelmileg megsebzett ember.
Hogyan nevelhetjük rá a gyermeket a helyes erkölcsiségre, a vallásos
magatartásmódra, hogy nézetünk szerint ezáltal lelkileg egészséges legyen? A
nevelés folyamán jutalmazással, mely
a helyes, megfelelő viselkedést kondícionálást-megerősítést szolgálja. Az azonosulás-identifikáció
folyamán a gyermek, az őt körülevő vallásos közeg viselkedésmintáit leképezi. A gyerek a társas viselkedésében
kipróbálja a tanult szerepeket, bevésődik a gyerek személyiségébe – annál
jobban, minél nagyobb érzelmi töltetű. A modern társadalom változásai, túl
gyorsnak bizonyultak az emberi psziché és érzelmek számára, a hagyományos
vallásos morális tanításokat
elhagyták, így ellentmondások
keletkeztek, az értékek ideiglenessé
váltak, ez lelki zavart okoz. Instabillá vált a mentális kiegyensúlyozottság a régi –vallásos- normák elhalványulásával. A személyes identitást a kibontakozásában, több –ellentétes- hatás éri, ezért dezorientáltság jellemző rá. Az asszertív-önérvényesítő viselkedés pedig a
zavarodottság okozta frusztrációban,
nehezebben juttatható kifejezésre.
A vallásos oktatás-nevelés, a kóros családi szocializációt, érzelmi
kötelékrendszert, igyekszik rendezni, ellensúlyozni, hogy ne alakuljon ki
deviancia. A személy értékrendszere így átszerveződhet,
a jó irányba. A modern társadalom okozta stressz az önmegvalósítást
károsítja. A személyiség, amikor kiszakad a zárt hagyományokból, többféle alternatívából
választhat, ami a normákat illeti, értékeket, mintákat. Szembesül azzal a
kérdéssel, hogy ki ő, hová tartozik, mit vállal, kihez hasonul. Az
ellentmondásokban próbál rendet teremteni az egyén, coping-megbírkózik az identitásával, konfrontálódik az értékrendszerekkel.
Az identitás egy fázisa ez, így jön létre az ember individualizációja.
Társadalmunk, világi életünk tökéletlenségit,
az egyház, az isteni kegyelemmel próbálja kijavítani, az emberek lelki
egészsége érdekében.