Az 1938-as Budapesti Eucharisztikus Kongresszus görögkatolikus
eseményei
A miskolci görögkatolikus parókia levéltárában megtalálható
anyagok, emlékek alapján, a következőket mesélhetjük el az 1938-as Eucharisztikus Kongresszusról,
görögkatolikus szempontból.
A magyar szervezést az Előkészítő Főbizottság végezte,
melynek Hitbuzgalmi Bizottságán belül foglalt helyet a Keleti Albizottság. A Keleti Albizottság alelnöke, Szántay-Szemán István (1880-1960) görögkatolikus pápai prelátus volt, ő
volt a Miskolci Apostoli Exarchátus általános elnöke. Dr. Krajnyák Gábor (1886-1951 püspöki
helynök) görögkatolikus tiszteletbeli kanonok, budapesti parókus pedig a Keleti
Bizottság ügyvezető igazgatója volt.
A Keleti Albizottság az első ülését Miskolcon tartotta, a
keleti főpapok Szent Liturgiájáról tárgyaltak. A második találkozó Nyíregyházán
lett megrendezve, melyen részt vett Jócsák
Máté Mihály OSBM (1898-1975) a rend magyar ágának vezetője 1937-1941
között, máriapócsi rendházfőnök egyben. Ezen a gyűlésen kijelölték a görögkatolikus
szertartások felelőseit, templomokat neveztek meg, ahol a saját nyelvű
liturgiákat meg lehetett tartani, ahol biztosított volt a görögkatolikus
gyóntatás, áldozás. A kongresszus keleti egyházakat érintő kérdéseit is
megtárgyalták Szántay-Szemán István prelátus jelenlétében.
A pápa, a
levelében jelezte, hogy örül, a keleti nap megrendezésének a kongresszuson.
Népszerű nevén a „keleti gyűlés” a
Budai Vígadóban volt megtartva, hivatalos címe a következő volt: Az Eucharisztia és az egyház egysége. A
Hajdúdorogi egyházmegyéből 59 pap, köztük 8
bazilita szerzetes vett részt a tárgyaláson, a Munkácsi egyházmegyéből 81
pap, 6 bazilita. Az előadáson részt vett az antióchiai pátriárka, szír
pátriárka, bejrúti maronita püspök, bejrúti örmény püspök, egyiptomi melkita
pátriárka, kairói szír katolikus érsek, konstantinápolyi
görögkatolikus püspök Varouchhas Dénes, athéni püspök, Gojdics Péter Pál görgkatolikus
püspök Eperjesről, Sztojka Sándor (1890-1942) Munkácsi görögkatolikus püspök, lembergi segédpüspök, izmiri
püspök, italo-albán püspök.
A házigazda a Miskolci görögkatolikus érsek Papp Antal lett volna, hiszen a
Hajdúdorogi egyházmegyét Bányai Jenő
– csak- egy káptalani helynök vezette 1937 óta, Miklósy István püspök halála
óta, de Papp Antal betegeskedett, a helynökét küldte Szántay-Szemán Istvánt.
A 34. Eucharisztikus kongresszus 1938. május 25-29.-e közt
tartott. Máj. 25.-én szerda este 6-kor a Hősök erén volt a megnyitó, majd az
első teljes napi program áldozócsütörtökön volt, de az előzetes programok már
máj. 22.-étől, vasárnaptól elkezdődtek. Máj. 22. vas. 18 órától az Állami
Rendőrég és Királyi Honvédség görögkatolikus tagjainak tartottak a Rózsák terén
görögkatolikus Szent Liturgiát Dr. Krajnyák Gábor parókus vezetésével. Máj. 25.
szerda fél 9-től Gojdics Péter Pál
Eperjesi görögkatolikus püspök
vezetésével a Rózsák terén főpapi szentmisét tartottak a kongresszus összes
résztvevője számára. Máj. 25. szerda 10 órakor a Rózsák terén a Hajdúdorogi
egyházmegye szentmiséje Bányai Jenő
Hajdúdorogi káptalani helynök vezetésével, mely liturgiának egy részét
közvetítette a Magyar Rádió. Máj. 27. péntek 11 óra a magyar ifjúság gyűlésén
beszédet mondott Timkó Imre
gimnazista, későbbi Hajdúdorogi görögkatolikus püspök. Beszédében kiemelte,
hogy az egyház, fontos társadalomépítő erő. Az eucharisztia a katolikus élet
középpontja. A hívő, szoros baráti kapcsolatban van az oltáriszentségi
Jézussal. Máj. 28. szomb. 11 órakor tartották meg a konferenciát Az Egyház egysége, címmel, melynek vezetése Dr.
Szántay-Szemán István albizottsági elnök feladata volt. Latin és magyar nyelvű
beszédet adott elő, melyben hangsúlyozta, hogy az eucharisztia az Isten és az
ember kölcsönös szeretetének a szentsége, az egyház egységének a szimbóluma, az
Eucharisztia tápláléka a léleknek. Az Eucharisztiában egyesülnek az emberi
gondolatok, érzések, szeretetben. Előadást tartott még Gojdics Péter Pál is.
Az Eucharisztikus Kongresszus előadásain többek között elhangzott, hogy
az eucharisztia, mint főszentség, az
egyház életének a középpontja. Az áldozás, az szakrális étkezés, közösséget
hot létre (communio), az Isten és ember közt, és a hívek közt is. Isten,
gondviselésből, ételt adott, életet ajándékozott nekünk, melyet üdvtörténetté
akar tenni. Jézus, az Utolsó Vacsorán, elővételezte, hogy felajánlja
magát a kereszten, megváltja a
világot.
A kenyér és a bor az eucharisztiában, az étkezés összesűrített, összefoglaló,
lényegi jelei. A 11. század óta, a kovászos
kenyér helyett, ostyát használ a római katolikus egyház, azért, hogy a
hívek, a közönséges kenyértől, jobban meg tudják különböztetni. Kovászos kenyér
és ostya is lehet érvényes anyaga az
eucharisztiának. Ha csak ostyával áldozunk, az is érvényes, a szentvér-bor
nélkül, mert csak az egyik színben
is ott van a teljes Jézus, ugyan úgy, mint a két-szín alatti áldozásban,
kenyérrel és borral. Az átváltozásban, a kenyér
lényege-szubsztanciája átváltozik,
de a külseje, íze, színe megmarad (az emberekre való tekintettel).
Az eucharisztia görögül azt jelenti, hálaáldozat. Jézus valóságosan jelen van az eucharisztiában. Jézus részesít minket a saját áldozatában,
beléphetünk Jézus élete átadásába, melyet az Atyának ajánlott, megtesszük a
magunk felajánlását is, Krisztuséhoz csatolva, hogy értéket nyerjen áldozatunk.