Lelkivezetés vagy lelkigondozás?
A lelkivezetés: Mi is az a lelkivezetés? A lelkivezetés, a lélek karbantartása, gondozása,
„szervizelése”, preventív- probléma
megelőző ellenőrzése.
Ellenőrizzük, hogy merre halad az életünk?, hová vezet ez a jelenlegi életmódunk,
életvitelünk?, mi az életünk jelenlegi tendenciája? Ezekre az ellenőrző
kérdésekre azért van szükség, hogy felismerjük annak a szükségességét, hogy
vezetni szükséges az életünket, hogy ne csak sodródjunk az eseményekkel. Aki
vezeti az életét, az felelős módon,
saját maga hozza meg a döntéseit, nem bízza azokat a véletlen körülményekre. A
felelős életvezetés, lelki egészséget
feltételez, a lelkiismeretes életvezetés előzménye a mentális higiénia, a kiegyensúlyozott mentálhigiéné. Kit
választanak az emberek lelki vezetőnek? Aki szimpatikus nekik, akiben megbíznak,
aki hiteles.
A lelkigondozásról: A lelkigondozás is az életkérdésekről folytatott beszélgetés, ezek a
kérdések azonban már valamilyen krízis-,
válság- helyzetben kerülnek szóba, lelki probléma kapcsán kerülnek elő, amikor
megrendül az ember lelke. Egzisztenciális
kérdések foglalkoztatják ilyenkor általában az embert, a lelkigondozó együttgondolkodik ezekről a klienssel,
segít megtalálni a választ, bábáskodik a helyes felelet megszületésében. Lelki probléma lehet pl. a szorongás,
aggodalom, bánat, döntésképtelenség. A lelkigondozó, a már kialakult hit-,
érték-, kapcsolati- válság megoldását támogatja oly módon, hogy segít
felismerni a bajba jutott belső erőit.
A lelkigondozott így rendezni tudja kapcsolatát magával, a világgal, Istennel.
A lelkigondozó szakterületei: 1 szociális-családsegítő,
2 sport-ifjúsági, 3 kórházi. A lelkigondozás eszközei: emberközpontúság,
nondirektivitás, empátia, meghallgatás, tapintat, türelem, felelősségteljesség,
interdiszciplinaritás=más szakemberekkel való együttműködés, ökumenizmus. Európában,
Hollandiából kiindulva terjedt el a lelkigondozás gyakorlata Heije Faber és
Ebel van der Schoot lelkészek hatására. A lelkigondozás rokon a
pasztorálpszichológiával és a mentálhigiénével. Lelkigondozó, csak hitéleti
végzettséggel lehet valaki. A lelkigondozó tehát azzal az egészséges emberrel
foglalkozik, aki éppen bajba jutott, feltárva emellett a háttérben zajló
érzelmi konfliktusokat.
A szenvedő ember, bármiről őszintén
beszélgethet a lelkigondozójával, a hit aspektusából. A találkozók célja, hogy
a hívő, jobban megismerje önmagát és az Istenhez fűződő kapcsolatát általában,
és a jelen szituációban, amikor testileg vagy lelkileg, nehézséget kell
elviselnie. Áttekintve az életét, biztosan szóba kerülnek a főbb fordulópontok, meghatározó események,
lelki történések. A hívő felvázolja, mit érez a történtekkel kapcsolatban,
tudja-e tapasztalatként kezelni, fel tudja-e ezeket a tapasztalatait ajánlani
Istennek. Tekintse át alapdöntéseit, imaéletét, istenélményeit, értékrendjét,
mindezeket beszélje meg a hívő imában, Istennel. A lelkigondozó segítségével
igyekszik a hívő felfedezni Isten tervét
az ő életével kapcsolatban. Fontos felismerni, hogy Isten, az
élettapasztalatainkon át szól hozzánk. Meditálhat azon a szenvedő, hogy mely
lelki sebei fájnak még mindig? Mit üzenhet neki ez a tapasztalat, milyen
értéket lehet benne felfedezni? Kiket segített a hívő közelebb Istenhez, élete
példájával, mint Isten eszköze? Milyen nagy dolgokat vitt véghez Isten az
életében? Mennyire tudott Istennel együttműködni?
A lelki tanácsadás: A lelki tanácsadás, az már professzionális segítő kapcsolat. A civil
tanácsadás szakterületei: munkavállalás, addiktológia, mentálhigiéné,
diáktanácsadás. A civil tanácsadásban, pszichológiai támogatást igénylő
kliensekről van tehát szó, akik azonban nem pszichiátriai betegek. Ez a segítő
kapcsolat is, szintén tartózkodik a direkt tanácsadástól, inkább a kliens
választási képességét fejleszti, informál, kíséri a segítő a folyamatot. A
lelki tanácsadás segíti az egyént a problémamegoldásban,
döntéshozatalban, hogy fejlődjön
emócionálisan, szociálisan, hogy a fejlődési és szituációs problémái megoldódjanak. Többféle döntéshozatali helyzet
létezik, pl. a tanácskérőnek csak tájékoztatásra
van szüksége, vagy mérlegelnie kell az ellentétes
szempontokat, vagy meg kell értenie a mélyebb konfliktusokat.
A lelki tanácsadó segít kiválasztani szentírási szakaszokat a szenvedőnek,
melyek bátorítást, vígaszt nyújtanak, melyeket napjában akár többször is
felidézhet. Áttekinthetik együtt, hogy milyen kapcsolatban van a hívő az egyházközségével? Mit jelent számára a
Szent Liturgia, a bűnbánat
szentsége? Milyen emberekkel van kapcsolatban? Milyen emberek, könyvek voltak
rá hatással? Milyen lelkigyakorlatokon vett részt? Átbeszélgetik hittel, hogy miért nem
akadályozott meg Isten egy kudarcot
a hívő életében? Volt-e Jézus életében ilyen élmény? Ő hogyan viselkedett? A
tanácsadó, utat mutat, hogy a szenvedő értékrendje közelebb kerüljön Jézuséhoz.
A szenvedő rádöbben a lelki tanácsadás alatt, hogy a próbatételek azért vannak
az életben, hogy az ember fejlődhessen,
új lehetőségeket fedezzen fel, próbára tegye állhatatosságát, felismerje, ami
szükséges, fedezze fel a kegyelem szükségességét, belássa hibáit, bűnösségét,
jobban bízzon, kialakítsa a helyes értékrendet.
Fontos állomása a lelki tanácsadásnak, az örömteli ima újra felfedezése. A
szenvedő megbeszélheti, hogy milyen nehézségeket tapasztal ima közben, az ima
mennyire befolyásolja emberi kapcsolatai. Összeszedett-e az imában, az
megnyugvást ad-e, megkönnyebbülést? Mi akadályozza az imaéletet, van-e valami,
amivel nehéz szembenézni?
Érdekes fordított helyzetből tekinteni az
imánkra, hogy az vajon milyen érzést válthatott ki Jézus szívében? Az imaéletet
fejlesztheti a szenvedő, ha kapcsolata van imádkozó közösséggel, olvassa azokat a szentírási részeket, ahol imáról van
szó, szentek életrajzát olvassa, akik nagy imádkozók voltak. Az imához, meg
kell teremteni a szükséges időt, helyet, nyugalmat. A szenvedő rájöhet, hogy az
ima, szeretetteljes ajándék, kiváltságos meghívás, ajánlat Isten részéről. Az
imaéletet akadályozhatja betegség,
lelki válság, lelki szárazság, bizonyos életkörülmények pl. munkanélküliség,
válás, sikertelen magánélet, hitetlen környezet, kedvtelenség, zúgolódás,
szorongás, fóbiák és még megannyi más nehézség. Kérhetjük Jézustól ezeknek a
földi kötöttségeknek az enyhítését.
Megoldás lehet, ha a hívő, más imamódot próbál ki, pl. rövid fohászt,
meditálást, vagy önmegtagadást ajánl fel, vagy megkérdezi, hogy az Úr, mit vár
tőle. Senki nem marad válasz nélkül, a Szentlélek meg fogja mutatni az igazi
boldogság felé vezető utat. A szenvedő felismerheti, hogy akik a bajban is
mellette állnak és szeretettel segítik, azok a személyek, Isten gondviselését
valósítják meg. A gesztusok is segítenek az imaéletben, keresztvetés, leborulás
a kereszt előtt, gyertyagyújtás, tömjénégetés. Ha vágyódik a szenvedő, Isten
társaságára, lehet, hogy hite elmélyülése előtt áll, mélyebb imaélet kezdődik
el. Lehet, hogy azért nem megy az eddigi imamód, mert Isten új utakon akar
megnyitni előtte. Az ember is megváltozhat, ami indokolja az újfajta imát.
Imaéletünket be kell építeni a mindennapi életünkbe. Ezt úgy tehetjük meg, ha élményeinket megbeszéljük Istennel
imában. Hálát adunk az örömökért, társakért, nehézségekért is, melyek feladatok
az életben.
A beszélgetés művészete: A lelki beszélgetésben
a két beszélgető ember, kapcsolatban van a velük lévő irányító Szentlélekkel. A Szentlélek segít, hogy
Krisztusban, mintegy tükörben szemlélhesse magát a személy, hiszen Jézus, a
legtökéletesebb ember, hozzá mérjük magunkat. A lelkivezető, lelkigondozó, a
lelki tanácsadó megteremti a beszélgetés nyugodt légkörét, az odafigyelés és empátia biztosításával, az önfeltáráshoz. A problémákkal küszködő
ember számára, vígasztaló lehet tudatosítani azt, hogy a Megváltó, a végsőkig
elmegy az emberért, akármilyen élethelyzetbe is sodródott az illető, hiszen
Jézus még az alvilágba is leszállt a kereszthalála után az emberért, hogy onnan
„kihúzza” őt, a szenvedő tehát járhat a fény útján, ő is meghívott-, megváltott
lény.
A lelkivezető, lelkigondozó, odafigyel a segítség-kérőre, de kívülálló marad a problémán – jó
értelemben véve. Nem általánosságokban
válaszol a beszélgetésben előkerülő kérdésekre, modora elfogadó, non-direktív, nem ítélkező, nem moralizáló, nem dogmatikus. Empatikusan visszatükröző
beszélgetést folytat, a segítséget kérő vonatkozási
keretében maradva, bízik a kliensben élő integráló erőben, nem autoriter
tanácsadásról van tehát szó, hanem támogató abban az értelemben, hogy tudjon
saját magán segíteni a kliens. A lelkivezető, lelkigondozó, a beszélgető ember érzelmeire figyel, a szavak mögött
megbújó értelemre.
Vannak olyan körülmények, melyek közt az ember
képtelen teljes értékű kapcsolatban lenni Istennel. Vannak olyan helyzetek,
melyek megfosztják az ember attól, hogy valódi egyén, igazi szubjektum legyen.
Ezekből a helyzetekből ki kell szabadítani a hívőt, a segítségkérőt. A hívő
szenvedő, egész élete megoldását, Istentől várja, áttételesen az egyháztól. Az
egyházi közösség hatása ilyenkor terápiás lehet. A krízisbe jutott embert,
érzi, hogy az élet szentségéből való megvalósításból még hiányzik valami,
hiányos Istennel a kapcsolata.