Bibliakommentek
Értsük jól az
Ószövetséget
Értsük jól az
Újszövetséget
Tartalomhoz ugrás
 
Szent Magyar Efrém

 
Ha arra kérnek egy magyar embert, hogy nevezzen meg egy magyar szentet, legtöbben Árpádházi Szent Istvánt mondják, mert ő a legnépszerűbb. Hitték volna, hogy éltek olyan magyar szentek a középkorban, akikről mi nem is tudunk, de külföldiek tisztelik őket? Ilyen a három fivér, Torzsoki Magyar Szent Efrém, Szent Magyar Mózes és Magyar Szent György vértanúk. Az Áthosz-hegyi Szimonosz Petrasz kolostorban összeállított szinaxárionban - az Ortodox Egyház szentjei rövid legendáinak gyűjteményében - megtalálható Szentéletű Efrém rövid legendája, melyben Torzsoki Szent Efrémet fiatalabb testvéreihez hasonlóan Ugrinnak, azaz Magyarnak nevezi. A megnevezésük különböző a más-más szentek életének gyűjteményében, előfordul, hogy Torzsoki Csodatévő Szent Efrémnek nevezik a magyar szentet, vagy Szentéletű Efrémnek hívják. Minden esetben hozzáteszik azonban, hogy Efrém és 2 fivére, magyar származásúak voltak. A testvérek a X. század legvégén vagy a XI. század elején érkeztek Rusz földjére (orosz földre). A fivérek Erdélyből származtak, Marosvár-Csanád megyéből, így bizánci keresztények voltak. A X.század végén, Szent Vlagyimir kijevi nagyfejedelem jó viszonyban volt Szent István magyar királlyal. A fivéreket, Szent Vlagyimír fejedelem első házasságából való fia, Borisz rosztovi fejedelem hívta meg, lótenyésztőknek. A magyarok ugyanis szakértőknek számítottak ebben a kérdésben. Szentéletű Efrém, Borisz herceg udvarában, főistállómester lett, ami abban az időben igen magas tisztség volt. Közrendű ember nem tölthette be, ígyhát a 3 fivér, nemesi származású kellett, hogy legyen. Efrém, Mózes és György szülei szentéletűek voltak, a 3 szent fivérről szóló legenda szerint. 1015-ben Szent Magyar Mózes és testvére Szent Magyar György részt vettek Borisz herceg besenyők elleni hadjáratában. Magyar Szent Györgyöt, Borisz herceggel együtt ölték meg. A hadjáratot Szvjatopolk indította Borisz herceg ellen. Szvjatopolkot véglegesen, Bölcs Jaroszláv verte vissza 1019-ben. Szentéletű Efrém elindult fivére holttestének felkutatására. Nem tudta azonosítani fivérének holttestét a sok áldozat közt, csak levágott fejét találta meg, s azt magával vitte. Szent Magyar Mózest, a harmadik báttyot, a csatából, lengyel fogságba hurcolták. Szent Magyar Mózes elvesztése után Szent Magyar Efrém remeteként telepedett le a Volga mellékfolyójának, a Tvercának a partján, nem messze a mai Torzsok városától. Innen ered a Szent, Torzsoki mellékneve. Zarándokházat épített ezen a helyen és később kolostort, Oszlopos Szent Simeon, 1038-ban Szent Borisz (az elhunyt herceg) és Szent Gleb tiszteletére tiszteletére. Torzsok a novgorodi püspökség alá tartozott, de Szent Magyar Efrém nem egyszer megfordult Kijevben egyházi ügyekben, talán találkozott testvérével, Szent Magyar Mózessel, aki Kijevben élt, a barlangkolostorban. Szent Magyar Efrém 1053-ban hunyt el. Kőkoporsóját saját maga faragta, véste ki. Vértanú testvére, Szent Magyar György fejét, az ő koporsójába helyezték. 1572.-ben, Leonyid novgorodi érsek felnyitatta a koporsót. Romlatlan állapotban találták Szent Magyar Efrém testét, és érezték a belőle áradó különlegesen jó illatot. Az ereklye és Szent Magyar György fejereklyéje által számtalan csoda történt eztán. A Szent Efrém által alapított Borisz és Gleb kolostor egyike Oroszország legrégibb kolostorainak. 1919-ben a kommunisták lerombolták a templomot, megszentségtelenítő módon előszedték az ereklyéket, jegyzőkönyvbe vették, majd az ereklyék eltűntek. A kolostor területén  gyűjtőfogházat, majd munkatábort hoztak létre a kommunisták. A 80-as évek közepén alkoholelvonóként szolgált a kolostor épülete. 1994 óta a kolostor újra működik, újraéled benne a szerzetesi élet. Fennmaradt Szent Magyar Efrém ereklyéinek egy darabja, és két hímzett koporsóleple, amelyet mai napig tisztelnek.
Vissza a tartalomhoz