Bibliakommentek
Értsük jól az
Ószövetséget
Értsük jól az
Újszövetséget
Tartalomhoz ugrás
 
Turkia metropólia

 

Mindannyian jól emlékszünk rá, hogy azt tanultuk az iskolában, hogy első szent királyunk, Szent István, 10 egyházmegyét szervezett és két érsekséget, a nyugati rítusú kereszténység elterjesztésére, meghonosítására. Nos, ez csak leegyszerűsített, rövidített változata a történteknek.
 
Baán István atya kutatásából ismerjük az adatokat, hogy Szent István király előtt is elfogadták, gyakorolták a magyarok a kereszténységet, közvetlenül Szent István családja is, hiszen a király anyai nagyapja, a Bizánci birodalomból hozott haza, Erdélybe, görög rítusú keresztény térítő püspököt. Hierotheosz missziós püspök térítő munkája folytán, egész Erdély, a Tiszántúl és a Duna-Tisza köze, bizánci-görög rítusú keresztény hitre tért. A magyar hívek számára, a Turkia nevű érsekséget-metropóliát alakította meg a Konstantinápolyi pátriárka.
 
(Az érsekség és metropólia kifejezések, ugyan azt jelentik, mint ahogyan az érsek és metropolita szavak is. Az érsekség és érsek, a nyugati-római rítusú-szertartású kereszténység szakszava, míg a metropólia és metropolita, a keleti-görög-bizánci rítusú-szertartású kereszténységé.)
 
Közvetlenül a bizánci fővárosból, Konstantinápolyból irányította a metropóliát, nevezett ki metropolitát, a pátriárka (a metropoliták főnöke, felettese).
 
(Egy metropólia megalapításához, az egyházjog szerint, minimum 3 -évtizedek óta- jól működő egyházmegyére van szükség-ami így már 3 püspököt is feltételez, az egyházmegyék vezetőjeként-. Általában a bizánci császár kezdeményezte az egyházmegyék meropóliai rangra emelését. Hierotheosz missziós püspök 953 körül érkezett Erdélybe, két nemzedék múlva pedig már létezett Turkia metropólia!)
 
Szent István tehát a nagyapjától, az Erdélyi Gyulától (akinek a keresztneve Zsombor volt), már egy működő bizánci metropóliát-érsekséget örökölt. Szent István édesapja, Géza fejedelem (aki a keresztségben szintén az István nevet kapta) nyugati rítusú papokat, szerzeteseket is hívott Magyarországra, ahogyan Szent István is, ugyanakkor megőrizte a politikai jóviszonyt és egyházi kapcsolatot Bizánccal. Szent István, szövetséget kötött II. Baszileosz bizánci császárral, melyet a két uralkodói dinasztia összekapcsolásával is megerősítettek, megpecsételtek, vagyis Szent Imre magyar királyfi, trónörökös számára, Bizáncból, nemesi menyasszonyt küldtek.
 
(II. Baszileiosz bizánci császártól nem állt távol a keleti lovas-nomád eredetű népek lelkének, hagyományainak megértése, hiszen a Kijevi Rusz-szal, vagyis Kijevi Nagyfejedelemséggel is szövetséget kötött, kis-ázsiai háborúi miatt. A keleti szláv törzseket Szent Vlagyimír fejedelem térítette meg a kereszténységre, Szent István király kortársaként.)
 
Szent Imre királyfi menyasszonya és női kísérete számára alapították a Veszprémvölgyi bazilissza kolostort (hogy ott tartózkodjon az esküvő napjáig). Az apáca kolostor irányítása közvetlenül a Turkia metropolitája alá tartozott, ahogyan az a kolostor alapítólevelében is olvasható.
 
Turkia metropólia érsekei közül, ismerjük név szerint Georgiusz-t 1050-ből, akit egy oklevél említ Kalocsai érsekként. Turkia metropóliát, később Kalocsai érsekségként nevezik, emlegetik. (Volt egy latin szertartású Kalocsai püspökség, melyet 1135-ben egyesítettek a Turkia bizánci metropóliával. Az évszázadok alatt, esetenként, majd folyamatosan, latin szertartású érsek került a bizánci metropolitai székbe. A nyugati rítusú vezetés alatt, azért még működhettek bizánci szertartású egyházközségek és papjaik.)
 
(Georgiusz Turkiai metropolitáról pl. megőrizték a történelmi feljegyzések, hogy 1050-ben, együtt vett részt IX. Leo pápával Lotharingiában egy főpapi megbeszélésen. Valamint 1051-ben, jelen volt Besancon-ban a Szent István első vértanú tiszteletére elnevezett templom felszentelésén.)
 
Ismerjük még 1075-ből, Desideriusz metropolita nevét is, Baán görögkatolikus atya kutatása nyomán. Valamint ismeretes még Ioannész és Antóniosz metropoliták neve is.
 
A szerzetesek lakta Athosz-hegy Dionusziu monostorának 12. számú kódexében is szerepel Turkia metropolitája, név szerint Ioannész, aki 1028-ban részt vett Konstantinápolyban a zsinaton, esetleg ekkor kapta meg az omofort, vagyis a metropolitai kinevezést. Ismert még az Athosz-hegyi Eszphigmenu monostor 131. számú kódexe, melyben olvasható a konstantinápolyi pátriárka alá tartozó metropoliták jegyzéke, s itt is szerepel a felsorolásban Turkia metropolitája. Turk volt a neve a bizánci forrásokban a magyaroknak.
 
A későbbi történelmi egyházi feljegyzések közt is találkozunk olyan feljegyzésekkel, melyek tanúskodnak Turkia bizánci metropóliáról, pl. 1420-ban írta a váradi kanonok a pápának, hogy kérné a maga számára a Kalocsai érsekséget, mely „nem csekély ideig skizmatikusok -értsd bizáncí szertartásúak-kezén volt.”.
 
Látjuk tehát az írásos történelmi emlékekből, hogy Turkia bizánci metropólia a 10. század közepétől létezett Nagy-Magyarország keleti felén, 4 metropolitáját név szerint fel tudjuk sorolni, Ioannész (1030-as évekből), Georgiusz (1050-es évekből), Desideriusz (az 1070-es évekből), és Antonioszt.
 

 
Az említett történeti iratok mellett, numizmatikai bizonyítékokat is fel lehet sorolni, Turkia metropólia ill. a metropoliták létezése és hatékony működése mellett. Az egyik washingtoni könyvtárban őrzött 11. századi pecsét hátoldalának felirata, Antoniosz szerzetes szünkellosz. A szünkellosz címet pedig a 10. századtól, a metropolitáknak adományozták, azt jelenti, tanácsadó. Antoninosz metropolita pecsétje mellett Theophülaktosz és Démétriosz pecsétjét is őrzi a könyvtár, turkok püspöke felirattal.
 
Turkia metropóla tehát fekete Magyarország területén szerveződött. Fekete Magyarországnak, Nagy Magyarország keleti felét értették, ugyanis a régi magyarok, színekkel jelölték meg az égtájakat. Turkia metropóliához tartozott suffraganeus-vagyis alárendelt minőségben az erdélyi egyháztartomány, bácsi, bihari (ma Debrecen-Nyíregyházi), csanádi (ma Szeged-Csanád), kalocsai (ma Kalocsa-Kecskeméti) stb. egyháztartományok. A csanádi egyháztartomány egyik központja Marosvár volt, a kalocsai egyháztartomány egyik központja Szávaszentdemeter volt.
 
Szávaszentdemeter bizánci monostora közvetlenül a konstantinápolyi pátriárka irányítása alá tartozott, úgy, mint az egész Turkia metropólia. Szávaszentdemeter monostora tehát sztauropég-független volt a 14. század közepéig, erről VI. Kelemen pápa egy levele tanúskodik. Az 1334-ben íródott pápai levél szerint, ekkor maradt apát-vezető nélkül a monostor, ezért azt a pápa, a Nyitrai püspökre bízta. Szávaszendemeter mellett, jelentős volt még Szer monostora. A Szávaszentdemeteri monostor ugyan úgy közvetlenül a konstantinápolyi pátriárka irányítása alá tartozott -mint említettük – mint a Szent István király által alapított zarándokház Konstantinápolyban, egészen a 12. századig (ezt a tényt III. Béla király adománylevele említi 1193-96-ból).

Vissza a tartalomhoz