A karácsonyi ünnepkör pedagógiája
A karácsony az az ünnep, amit szinte minden család megül, tekintet nélkül arra, hogy vallásos, vagy sem. A karácsony jó alkalom arra, hogy a család együtt legyen, hiszen maga az ünnep három napos, kettő ebből munkaszüneti nap, a karácsony ünnepköre pedig négy hét. Az ünnepet az otthonunkban töltjük, ezért nagyon fontos, hogy a lakást is ünnepi hangulatba hozzuk, kellően felkészítsük, feldíszítsük. Ebben segédkezhetnek a gyermekek is. A bejárati ajtót díszíthetjük kis koszorúval, csengettyűvel, angyalkával. Az ablakokra papírból kivágott angyalkákat, gyertyákat, hópihéket ragaszthatunk, és hóspray-vel körbefújva még téliesebbé varázsolhatjuk. A függönykarnisról lelógathatunk különböző papírból készített és egyéb készen vásárolt díszeket, de a karnist magát vagy a függönyt is díszíthetjük. Mindezeket már a kis óvodás korúak is képesek kivágni színes papírból. A közös munka elmélyíti a szülő és a kicsik kapcsolatát, a mellett, hogy fejlődik a kézügyességük, megmutathatják, mit tanultak az óvodában, iskolában. A nagyobbak, karácsonyi koszorút köthetnek fenyőgallyból az ajtóra és adventi koszorút gyertyával az ünnepi asztalra. Együtt szerezhetik be a hozzávalókat, az erdőben nézegethetik az úton a lehulló fenyőtobozokat. Ez jó alkalom a kirándulásra, szánkózásra, korcsolyázásra is. A téli sportok összekovácsolják a testvéreket, egészséges versenyt kialakítva köztük.
A karácsonyi finomságok, elkészítésével is jobban megy a lányoknak a főzés tanulás, mint pl az unalmas krumpli pucolással. A nagyobb, kamasz lányok, kedvelik a füstölőkkel, illatgyertyákat, melyek igen hangulatosak. Ezek megvásárlása a maguk vagy más részére, a testvérek közt izgalmas perceket szerez. Megtanulnak spórolni az ajándékra, tervezgetni. A karácsonyfa feldíszítése, igazi kihívás kicsik és nagyok számára egyaránt. Az önmegtagadás is szerepet kap itt, mint jellemnevelés, a szaloncukrokat a fára aggatni, és nem megdézsmálni. A december 25-ét megelőző négyhetes időszak az advent. Advent időszakában Krisztus megszületésére, eljövetelére várnak a keresztények, a napok, hetek múlását az adventi koszorú gyertyái jelzik. A gyertyák különböző színűek lehetnek, az ügyesebbek gyertyát is önthetnek saját kezüleg. Szerencsés eset, ha az anya, vagy a nagyobb testvér tanítja meg ilyen mesterfogásokra a kisebbeket. Az izgalom és a fegyelmezés ilyenkor észrevétlenül neveli a gyermeket. A kisebb gyerekeket ösztönözni lehet az ünnepi asztal megterítésére, irányíthatjuk, hogy kikeresse a terítőhöz passzoló szalvétát. Engedjük a gyereket kreatívan alkotni, helyezheti hagyományosan a tányér bal oldalára, vagy újítva, bele a tányérba is. Hajtogathat papírcsodát a szalvétából, a tányér közepére, vagy a talpas pohárba. A karácsonyi ajándékot saját kezűleg is el lehet készíteni. A gyermek ízlésvilágát formálhatja a szülő azzal, ha pl kiégethető gyurmából mécses tartót készít. A gyurma színválasztásánál elsajátíthatja a kicsi, mely színek a kiegészítő, komplementer színek, és melyik színhez milyen forma illik. Az advent jó alkalom arra, hogy a gyermekek megismerkedjenek a nemzeti hagyományokkal. A szülő játékosan bevezetheti a Luca szék faragásának történetébe gyerekeit. Esetleg kicsinyitett széket is ragaszthatnak össze gyufaszálakból vagy fogvájóból. Betanulhatnak otthon a testvérek, betlehemezős jelenetet, fejlesztve színészi, előadói képességeiket. Megtanulhatják a hierarchia jelentését és jelentőségét, melyik gyerek tudja és meri eljátszani Szűz Mária vagy Szent József szerepét, ill. ki vállalkozik regölős pásztornak. Felfedezhetik, a játék során, hogy mindegyik szerep nagyon fontos, hiszen egymás kiegészítői a darabban.