Bábeli nyelvzavar
A vízözön után, más ember nem élt a Földön, mint Noé és családja. Őtőlük ered tehát az emberiség minden népe. De ha testvér volt a három fiú, hogy lehet, hogy a tőlük származó népek nincsenek jóban? A népek eredete és viszonya izgatja a bibliai szerzőt, amikor összeállítja Noé nemzetségtábláját. Kánaániak, ammoniták, edomiták voltak a népek az Ígéret Földjén, ahová a zsidók beköltöztek. Ezeket a nemzeteket meghódították az asszírok, babiloniak. A népek tehát viszálykodnak, háborúznak. Az emberi faj egységes, hiszen három testvértől ered, Noé három fiától, Szem, Kám, Jáfettől. De akkor honnan ered a népek sokszínűsége?-teszi fel a kérdést a bibliai író. A válasz az, hogy Isten teremtő parancsa nyomán bontakoznak ki a népek. Egységes az emberiség, mert minden ember Isten képmása. Minden népre gondot visel Isten, bár Izraelt kiválasztotta. Most nem a testvériség dominál a népek viszonyában, hanem a szolgaság, leigázás, ez, az ember uralomra törő akarata miatt van, ami felbontja Isten rendjét.
A következő történet a Bibliában, hogy Noé szőlőt telepít. A szőlő a Szentírásban a béke, áldás, öröm jelképe. Noéval is előfordult, ami mivelünk is megesik néha, nevezetesen, hogy bizony túl sokat ivott. A civilizáció vívmánya az ellenkezőjére fordult. Ezt akarja jelezni ez a kis epizód. Noé bizony meztelenül feküdt a sátrában, ittasan, amikor a fia, Kám ezt meglátta. Behívta a testvéreit, megmutatni, hogy mi történt, ahelyett, hogy szemérmesen eltitkolta volna apja gyengeségét. A meztelenség a Bibliában az emberi méltóság elveszítését, meggyalázását jelenti. És nemcsak a Bibliában, hanem a mi mai erkölcs nélküli világunkban is, hiszen gondoljunk csak bele, hogy még az orvos előtt sem vetkőzünk le szívesen, pedig az már igazán szükséges, hogy egészségünket megőrizzük. A gyerek feladata, hogy megmentse a kínos szituációktól a szüleit, így a meztelenségtől is. Kám, Kánaán apja, az ellenkezőjét teszi. Ezért Noé, átkot mond ki rá. Míg a másik két fiúra áldást mond. Mindez persze csak a jelképes történetben esik meg így. Ennek célja, hogy megmagyarázza, hogy a Kám fiától származó kánaániak miért vannak hátrányban a saját földükön, a zsidókkal szemben. Hát az átok miatt. Az áldás és átok meghatározza a fiúk jövőjét. Azért szolgálnak az őslakosok a később idevándorolt zsidóknak, mert ez Isten üdvözítő akarata.
Noé az új emberiség eredője, az új Ádám. Összekapcsolja a világkorszak két periódusát. Az üdvtörténet folytonosságának záloga. A népek ellenségeskedése leírásnál, Nimródot állítja az író az erőszakos, hódító mezopotámiai uralkodó típusaként az olvasó elé. Kiváló vadász volt Nimród a Biblia szerint, ez a királyok sportja volt. A király feladata, hogy megsemmisítse az ellenséget, vadállatot, ami a népet fenyegeti. A vadászat, gyakorlat volt a háborúra. Burkolt formában céloz a hadászatban való jártasságára Nimródnak tehát így az író.
A következő történet a Teremtés könyvében, a Bábeli torony építéséről szóló. Ez a történet az ember öntörvényűségét jelképezi, az Isten ellenes vágyát. A toronyépítményt az ókori keleten zikkuratnak hívták. A régészek feltártak zikkuratokat a mai Irak területén. A elbeszélés azzal a kijelentéssel kezdődik, hogy a Föld akkor még egyajkú volt, tehát egy nyelvet beszélt az emberiség a Bábel tornya felépítése előtt. Pedig a népek táblája szerint már létezik a népek sokasága, amely népek szétszóródtak a Földön, tehát feltételezhető, hogy saját nyelvük is van. Azzal az állítással, hogy az emberek azonos nyelvet beszéltek, azt fejezi ki a szerző, hogy az emberiség a létszáma megnövekedése ellenére is egységes volt. Az ókori asszír királyi felirat „egyajkúvá tenni” kifejezése is annyit tesz, hogy a különböző népek, akiket meghódítottak, vallásilag, gazdaságilag, politikailag együvé tartoznak. Tehát nem konkrétan úgy kell érteni, hogy mindenki pl. héberül beszélt volna, hanem úgy, hogy egy akaraton voltak akkor, amikor Isten törvényei szerint éltek. A Bábeli torony gigantikus építkezése, tervszerűséget, összmunkát igényel. Az egységes akaratot a nyelv hangolja össze. Amikor az emberek már nem engedelmeskedtek Istennek, úgy érezték, hogy nem Isten kegyelméből képesek az alkotásra, hanem saját erejükből. Isten így feleslegessé is válhat. Visszatérhet az Édenkert kísértése „olyanok lesztek, mint Isten.” Isten összezavarja az építkezők nyelvét, hogy ne tudják véghezvinni a tervüket. Ezzel a tettével Isten nem a saját nagyságát félti, mert azt a teremtmény nem veszélyeztetheti. Ha össze is fognak az emberek, akkor is Istentől függenek. Isten azt érzékelteti a nyelvek összezavarásával, hogy az összhang a Teremtővel megszűnt. A különféle nyelvű nemzetek ezután szétszóródtak, de a szétszóródás nem térbeli, hanem egzisztenciális, szétszakadt állapot. A torony azért kapta a Bábeli nevet, mert a héber balal szó, összezavartat jelent.
Noé fiának, Szemnek a leszármazottja Ábrám, későbbi névváltozata szerint Ábrahám. Ábrahámtól azt kérte Isten, hagyja el hazáját, szüleit, és vándoroljon, de egyenlőre még nem említi hová, az majd út közben derül ki. Ha ezt megteszi, új hazát kap, sok utódot, és áldást. Ábrahám azért hívjuk a hívők atyjának, mert ő hallgatott először Isten szavára. Ábrahám meghívásának egyetemes távlata van „Általad nyer áldást a föld minden nemzetsége.” Ábrahám, Izsák, Jákob pátriárkák személyében kiemelik a tipikusat a szerző, ezért könnyen azonosulhatunk velük. Ábrahámban követésre méltó a példaszerű hite, fiát, Izsákot is feláldozta volna. Ábrahám hit által igazult meg. Szent Pál apostol is kiemeli ezt a kritériumot később. A pátriárkák története nem életrajz, nem így kell olvasni. A pátriárkákról szóló hagyományt az idők folyamán újraértelmezték, ilyen formában került a Teremtés könyvébe. A pátriárkák mindegyike alapított egy szentélyt. A róluk szóló legendákat, hagyományokat, a szentélyek őrizték. A legendakörök először csak szóban hagyományozódtak át, majd összekapcsolódtak, és leírták a történeteket. Az Ábrahám történetek egy része megismétlődik Izsáknál. Pl. mindkét pátriárka feleségét idegen király akarja elragadni. Ábrahámtól, Sárát, Abimelek, Gerár város királya. Izsáktól, Rebekát, szintén Abimelek. A Káldeai Úrból származik Ábrahám családja. A káld egy arám törzs. Az Ábrahám történetben szereplő személynevek, pl. Terach, Náchor, valóságosan létező városnevek voltak az ókori Mezopotámiában. A pátriárkák az Istent, Atyáink Istene néven szólították meg. Mózesnek nyilatkoztatta ki Isten a nevét, JHWH, amit Jahvénak ejtünk. Az Él istennevet a zsidók a kánaániaktól vették át, jelentése Mindenható.
Ábrahámot 75 évesen szólította meg Isten. A mi szemünkben egy 75 éves ember már elég idős. Az én76 éves édesapám is azt mondta nekem, hogy ő már bizony öregember. Tiltakoztam, XVI.Benedek pápát felhozva példának, akit 78 éves korában választottak meg az Egyház fejévé, tehát ekkor kezdődött el számára egy új élet, új feladattal. Így volt Ábrahámmal is, mert Isten nem a nyugdíjintézetek eszével gondolkodik. Megbízza Ábrahámot, hogy a világ akkori kultúrcentrumából, Úr világvárosból, költözzön el. Ábrahám ezt meg is tette. Eltelt 11 év, és még mindig nem teljesedett Isten ígérete. Se új haza, se nagy család. Késik Isten áldása? Ábrahám nem türelmetlenkedett, de Sára igen. Neki gyerek kellett. Méghozzá mindenáron. Gondolta, hogy majd ő segít Istennek beteljesíteni a jóslatot, és emberi számítás szerint, örökbe fogadott egy kisfiút, Izmaelt. Izmael Ábrahám gyereke volt egy szolgálólánytól. Igen ám, de egy idő múlva féltékeny lett a fiúcskára és az anyjára, és elzavarta őket. Ráadásul mindenért Ábrahámot okolta. Az apa engedett a felesége szeszélyének, és hagyta távozni gyermekét. Megígérte az Isten a szolgálólánynak, látva ezt az igazságtalanságot, hogy nagy néppé teszi Izmael őseit. Ők lettek az arabok. Az örök riválisai a zsidóknak. Ezt érte el Sára, amikor emberi módon akarta megkapni, elintézni magának, a megígért isteni ajándékot. És ezt érte el Ábrahám, amiért engedett a felesége pillanatnyi idegállapotának.
A rózsabimbó örömöt, szépséget ígér, mint egy kibontakozófélben lévő kapcsolat. Ha sietsz és szétfeszíted a rózsabimbót, soha nem lesz már egészséges virág. Ki kell várni, amíg természetes módon kivirul, különben lemondhatsz róla. Egy kapcsolatot sem lehet siettetni, mint ahogy a gyermekáldást sem.
A továbbiakban meglátjuk majd, hogyan nyerik el a zsidók, az Ígéret Földjét.