Jelenések könyve I.rész
Újonnan induló sorozatomban az Újszövetség leginkább félreértett könyvének magyarázatával szeretnék kedveskedni a testvéreknek, ez a könyv pedig a Jelenések könyve. A katolikus egyház nem foglalkozik vele a prédikációiban, annál többet magyarázzák viszont a szektások.
Elöljáróban nézzünk meg néhány fontos tudnivaló információt a Jelenések könyvével kapcsolatban, ami nélkül nem kapnánk pontos, teljes képet. Népszerű könyv, hiszen a tartalma mindenkit izgat, milyen lesz a világvége, az utolsó ítélet. Többféle értelmezésével is megpróbálkoztak, a kutatók, pl. az eszkatológikus=végidőtani értelmezés szerint, a könyv jövendölései az elbeszélt látomások a Jézus második eljövetelét közvetlenül megelőző időszakra, a végidőre vonatkoznak, nem a szerző korára. Ennek homlokegyenest ellentmondó a kortörténeti magyarázat, mi szerint a szerző saját kora egyházának, az 1-2. századnak a küzdelmét mutatja be, és értelmezi. Az ellenfél a zsidóság és a Római Birodalom, melyek létében fenyegetik a kereszténységet. Az egyháztörténelmi magyarázat szerint, az egyház egész történelmét mutatja be a könyv, a kezdettől a világ végéig. Az egyes képek, látomások az egyház történetének egymás után következő korszakait ábrázolja.
Az antik világban, a zsidó irodalomban népszerű műfaj volt az apokalipszis. A Jelenések könyve egyszerre apokalipszis, prófécia, levél. A levél keret, közre fogja az apokalipszist. Az apokalipszis műfaj szerepe, hogy vigaszt nyújtson szorongatott helyzetben, célja, hogy meggyőzze a hallgatókat, hogy egy bizonyos módon, keresztényien éljenek. A kinyilatkoztatás formái : epifánia, látomás, hallomás vagyis audíció, természetfeletti utazás, mennyei könyv. Nyelvezete jelképes, felhasznál számokat, történelmi személyeket, eseményeket, természeti jelenségeket, szimbolikus számokat. A hetes szám pl. a teljességet, tökéletességet jelenti. Az 5. fejezetben Jézusnak 7 szarva, 7 szeme van. Elképzelhetjük, milyen furcsán hat az ember Jézus lerajzolva 7 szemmel, vagy éppen Jézus, Bárány képében 7 szemmel és 7 szarvval. Természetesen ezt nem szó szerint kell érteni. A szarv a hatalmat, az Úr mindenhatóságát jelzi, a szem a tudást, itt a mindenttudást jelenti. A héber számmisztika szerint a 3 és 7 szám szent, tehát a 777 a legszentebbet jelenti.A hatos szám, mivel hét mínusz egy, a tökéletlenséget, pusztítást, romboló erőket jelenti. A leginkább félreértett szám a 666, rosszakarók a pápával vagy a katolikus egyházzal azonosítják, ez visszaélés a Szentírás szövegével, mert a héber betűk számértéke, vagyis a gemátria szabályai szerint, ez Néró. Néró Kr. u. 64-ben, tűzvészt idézett elő Rómában, amit a keresztényekre hárított, ezzel indokolta üldözésük megindítását. Ebben az üldözésben végezték ki Szent Pétert és Pált. Az író száműzetésben élt Pathmosz szigetén. A római hatalom olykor szigetekre száműzte a közérdeket veszélyeztető egyéneket. A hagyomány, János apostol írásának tartja.
A Jelenések könyve a keresztényüldöző császárok uralkodása alatt íródhatott, tehát vagy Domotiánusz, vagy Claudiusz, Néró, Trajanusz császár idején. A János evangélium és a Jelenések könyve jelentősen eltér stílusban, a görög nyelv használatában, teológiájukban. Hasonlóság is felfedezhető pl. hogy Jézust a Bárány címmel illeti, mindkét irat használja az „élő víz”, az „élet vize” kifejezéseket.
Kezdjük meg tehát izgalmaz utazásunkat Jánossal, a próféciák világában.
A Jelenések könyvének szerkezete:
1 A látomások első szakasza:
– 7 üzenet a 7 egyházközségnek, vagyis a 7 levél. Valószínűtlen, hogy az üzenetek, önálló levélként léteztek volna, tehát sohasem küldték el őket. Olyan fiktív lelelek ezek, mint a magyar irodalomban a Mikes Kelemen levelek Rodostóból a nénjének: „Itt ülök a Márvány-tenger partján… ”
– 7 pecsétes könyvtekercs,
– 7 harsona.
2 A látomások második szakasza:
– a Bárány és a 144 ezer,
– az asszony és a sárkány,
– 7 csésze,
– 7 angyal.
3 Látomás a végső dolgokról:
– Krisztus második eljövetele,
– az 1000 éves uralom,
– utolsó ítélet.
4 Különálló mondások:
– orákulum,
– meghívás az élet vizéhez.
Az első fejezet kezdetén János kijelenti, hogy Isten elküldte hozzá angyalát, görögül angelosz, aki kinyilatkoztatást adott neki. János elmondja, hogy Patmosz szigetén elragadtatásba esett, harsonaszót hallott. Jel 1,10 : „…és hátam mögött olyan nagy hangot hallottam, mint a harsonáé…" A harsonaszót hagyományosan a teofánia, vagyis Isten mgjelenése leírására használták. Egy hang kérte tőle, hogy írjon 7 egyháznak levelet. 7 gyertyatartót látott, mikor a hang forrását kereste. A 7 gyertyatartó a 7 egyház. A 7 csillag a 7 egyház angyala. Az egyház angyala a közösség vezetője, püspöke, aki felel az egyház életéért. A 7 csillag közt volt az Emberfiához hasonló alak, így mutatkozott be: Jel 1,17 : „…én vagyok az első és az utolsó…" Vagyis az alfa és az omega, a görög abc első és utolsó betűje, a kezdet és a vég. Jézus nevezte így magát. Jel 1,16 : „…és a szájából kétélű kard állt ki…" Mármint Jézus szájából. Isten Igéje, Isten parancsának hegyes kardját hordozza a Bölcsesség könyve 18,14 szerint. A dicsőséges Krisztusról szóló látomás ez, a főpapi, királyi méltóságát hangsúlyozza Jézusnak, örökkévalóságát, mindenttudását, büntető haragját.
Levelek a 7 egyházhoz, 2-3. fejezet:
Az Úr látomásban szól János által a 7 egyházhoz. A 7 egyház kis-Ázsia, római tartományában volt, ma Törökországban található. Efezus volt a tartományi székhely kis-Ázsiában, vagyis a közel-keleten. Jézus személyesen fordul a 7 egyházhoz. A levelekben kitartásra buzdít az üldözésben, kiemeli a hívek lelki gazdagságát, ami a hitben, szeretetben, lelki erőben mutatkozik meg. Azzal bátorítja őket, hogy a hit terjedése biztosított, mert ennek záloga az Ő jelenléte és ereje. De buzdít a bűnbánatra, megtérésre is. A levél prófétai felmérés, kritika és bátorítás az egyházakhoz. Mindegyik levél ugyan azt a mintát követi.
– parancs megírása,
– formula, amely Jézust a levél küldőjeként mutatja be,
– „tudom” szakasz, amely leírja az egyház helyzetét, megnevezi a megrovást, parancsot ad a vezeklésre, megígéri, hogy az Úr hamarosan eljön, figyelmeztet a kitartásra,
– felhívás a meghallásra, az evangéliumokból már jól ismert szófordulat „akinek füle van, hallja meg.”
– ígéret a győztesek jutalmazására.
A leveleket részletesen a következő részben elemezzük, kezdve az Efezusi levéllel.