Utak egymáshoz
Bizonyára te is kerültél már olyan helyzetbe, kedves olvasó, hogy az élet
nehézségei miatt, kénytelen voltál a
gyengeségeidet felismerni,
beismerni. Ez csak pillanatnyilag tűnik fel neked kudarcként, mert később rájössz visszatekintve, hogy éppen a
gyengeségek elismerése nyit utat, Isten
ereje előtt.
A Bibliában is olvashatsz erre az érzésre példát, pl. egy ószövetségi
történetben. A pusztában vándorol Mózes
a zsidó néppel, az egyiptomi kivonulás után. A puszta a történetben, a bizonytalanságot jelképezi, aggódnak az
egyiptomból kivándorolt zsidók, hogy mit fognak enni, inni, mibe fognak
öltözködni.
Szorong az ember, ez szinte
megszokott jelenség. A mostani mindennapi életünkben, szinte rákényszerít erre
minket, az állandó megfeszített versenyhelyzet.
Ráadásul, Mózes, aki a vonatkoztatási
pont a zsidók számára a pusztai vándorlásban, ő is eltűnt, késlekedik
visszatérni a hegyről, így nem nyugtatja meg a népet, a főnök, a vezető jelenléte.
Mi már tudjuk az ismert bibliai történetből, hogy Mózes, nem ok nélkül
tűnt el, nem betegszabadságot vett ki, hanem éppen az Istennel „tárgyal”, minek
utána megkapja a Tízparancsolatot,
vagyis a Dekalógust, az Istenhez vezető élet „szabályzatát”. A zsidó nép, nem
győzte várni Mózest, türelmetlenkedtek,
ezért maguknak csinálnak egy, a saját
mértékük szerint megfelelő vezetőt, egy bálványt, az aranyborjút ! A borjú,
a termékenységet, bőséget jelképezte
az ókori keleten, de mai nyelvre-gondolkodásta is le lehet fordítani ezt a
gondolati irányultságot, az arany, a gazdagság,
siker, hatalom utáni vággyal, lépten-nyomon találkozunk, mint a felszínes élet vezérfonalával. Ezek a
vágyak szimbólumai, melyek szabadsággal kecsegtetnek, de valójában szolgaságba
döntenek.
Ezzel szemben, létezik egy másik reakció, miszerint az ember, a saját
elégtelenségét (=bizonytalanság) megtapasztalva, megnyílik Isten előtt, engedi az Atyát, hogy Ő legyen számára az
egyetlen Úr. Példaképünk az Istenre
hagyatkozásban, Jézus. Krisztus is gyenge lett emberként (megostorozták,
kigúnyolták), megfosztott isteni teljességétől (fázott, éhes volt, elfáradt),
de sebei által nyert az embereknek –lelki- gyógyulást.
Jézus elfogadta a kudarcot (elárulták, elhagyták, keresztre feszítették),
de mindezeket betöltötte szeretettel, erővel, így már átalakította a számunkra,
a megváltás által. Ezután,
esendőségünkben, a magasból kérünk erőt.
Van olyan „hülye hangulata” az embernek, amikor úgy érzi, hogy
megfoghatatlan rossz érzések nyugtalanítják,
amikor egyre könnyebben felidegesítik,
amikor bezárva érzi magát, elégedetlennek
érzi magát.[1] Hogyan lehet ebből az
életérzésből kitörni?
Ha vallásosan nevelkedett valaki, akkor a keresztény-katolikus értékrend, kapaszkodót jelenthet a
számára. Az imamódnak, a
vallásosság-lelkiség megélésének
többféle formája van, melyek segíthetnek. A zarándoklat is egy ilyen speciális módszer.
Nem szükséges azonban feltétlenül valamilyen levert állapot vagy krízis
ahhoz, hogy megerősítésre legyen
szükségünk a másik embertől, vagy az égiektől, hiszen minden ember, szeretetre, meghittségre vágyik, arra
az örömteli tudatra, hogy mások, értékelik
őt, megbecsülik. Elkerülhetetlen azonban, hogy az ember megtapasztalja az elutasítást, magányt is, a szenvedés idején. A helyzet az, hogy
ilyen kényes szituációkban, nem
mindig sikerül egymásnak lelki támaszt
nyújtanunk. Ez egyszerűen azért van így, mert eltérő az emberek igénye egy
emberi kapcsolattól, párkapcsolattól, ezért bántják meg egymást gyakran, vagy hanyagolják el egymást. Isten kegyelmével keressük meg az utat
Istenhez, egymáshoz.
Az emberi személyközi kapcsolatok rejtélyesek, összetettek-komplexek. Émile Durkheim a modern
szociológia atyja mondta, hogy bonyolítja a helyzetet az, hogy ráadásul a
tömegtársadalmakban, idegen emberektől függünk,
befolyásolnak minket. Az egymásrautaltság, idegen szóval interdependencia, attól is függ, hogy
mennyire függnek egymástól céljaik elérésének érdekében az emberek. Úgy tűnik
tehát, hogy a kapcsolat-fejlesztésre,
sérelem-kezelésre, mint mentálhigiénés
eszközre, mindenkinek szüksége van. A zsidók nyelve zseniálisan, egyetlen
szóval ki tudja fejezni a kívánt kiegyensúlyozott
lelki állapotot: salom.
A salom, azt jelenti, azt kívánom, hogy belsőleg elégedett legyél, békében
éljél önmagaddal, képes legyél hálásan végigtekinteni az életeden. Mindehhez a Szentlélek
erejéből merítünk.
[1] Vö. BARRY WILLIAM-CONOLLY WILLIAM : A lelkivezetés gyakorlata, Jezsuita
kiadó Bp 2015, 19.