Az élet célja
Az ember, megpróbáltatásai idején, hangsúlyosan
szembekerül azzal a kérdéssel, hogy mi az élete
célja? (Az üdvösség.) Merre vezeti az életét? (A cél felé, vagy valami
–bűn- eltéríti?) Ahhoz, hogy szépen haladjunk a kitűzött cél felé, ki kell
alakítani, a célnak megfelelő életstílust,
életformát. Egyengetni kell a célig
az életutat, gondot viselni az
életútra. Ehhez szükséges megvizsgálni az embernek a gondolatvilágát, mert olyan lesz az élete is. (A gondolatban már
eldől minden, az életedben látható események már csak a következmények.) A jó
gondolatokat meg kell őriznünk magunkban, ez az a világosság, amiről Jézus
beszél, hogy a tartóra tesszük, nem az ágy alá. Kísértés idején, gondolhatunk egy-egy imára, szentírási szakaszra,
így űzzük el a gonoszt.
Jó, ha van egy kitüntetett, elkülönített idő, ami csak az Istené az
életünkben, pl. a reggeli-, esti- ima, a Szent Liturgiák, imaórák, lelkiismeret vizsgálatok a nap végén, a
hétvégén, a hónap végén, amikor visszatekintünk, hogy mi is történt Isten
kegyelméből és segítségével, milyen eredményeket értünk el, amiért hálát adhatunk. Vagy milyen sajnálatos
események történtek velünk vagy másokkal (pl. betegség), amiért imádkozni kell, hogy kiállhassuk ezt a próbatételt. A lelkiismeretvizsgálat, a
gyónás, egy kontroll, az életünk
felett.
Isten, egészséges lelkű követőket vár, ezért vizsgáljuk meg az önbecsülésünket, hogy rendelkezünk-e az
egészséges önbecsülés kifejlődéshez szükséges 5 tartóoszloppal: 1 a pozitív emberi
kapcsolatokkal, 2 hozzáértéssel, 3 tájékozódási képességekkel (célok, értékek),
4 a
jóemberré válás igényével, 5 és az életörömmel, életkedvvel, mindezeket Isten
dicsőségére fordítva.
Az életünkben adódó negatív tényezőket, körülményeket, tudomásul kell
vennünk, el kell fogadnunk. Tudnunk kell azonosítani az ezzel kapcsolatos
érzéseinket, és megfogalmazni a magunk és mások számára is. Ha nem vesszük
észre, nem tudatosítjuk a saját érzéseinket, akkor nincs meg az esélye, hogy
változtassunk a saját jellemvonásainkon.
Meg kell értenünk az Isten akaratát az életünkben, imádkozni kell érte, hogy
megértsük, hogy mire hív minket,
milyen életútra, milyen munkára, milyen tanúságtételre.
Biztos, hogy üzen nekem is valamit Isten, hiszen minden embert megszólít !
Alázatosan elfogadom Isten akaratát
(amit felismertem)? Gondolkozzunk el rajta, hogy készen állunk megbánni a bűneinket, elfordulni a bűntől, és elmélyíteni a keresztény életünket?
Ahhoz, hogy intenzívebben
kövessem, szeressem Istent, jobban is kell ismernem Őt! Tegyük fel magunknak a kérdést: Tanulok Róla (prédikációkból, lelki olvasmányokból, lelki
gyakorlatokon, a Szentírásból?
Korunk nagy betegsége, a célnélküliség, ám a keresztényeket, nem
fenyeget(het)i ez a veszély, hiszen ismerjük életünk célját, ami az örök boldogság a mennyben, az üdvözülés által. A kereszténység megmutatja a világnak, az értelemre, az értékekre való
hangolódás gyógyító erejét. Az egzisztenciális váqumot, az Isten
tiszteletével lehet betölteni. Az ember úgy van megteremtve, hogy a természetfelettire, a transzcendentálisra van irányulva az
értelme, a vágya. Hiszünk a gondviselő Istenben, és az életet, mint egy feladatot, felelősségteljesen fogjuk
fel. Persze a krisztusi lelkület kialakítása, a Szentlélek műve nagyrészt, és
csak kisebb részben a mi emberi erőfeszítésünké, de az emberi szabad akarat és hozzájárulás nélkül,
nem jöhetne létre.
A Szentlélek által részesedünk
Jézus életében. A kegyelmi élet
segítői a szentségek vétele és a Szentírás olvasása. Az ember, meghívást
kapott Istentől, hogy részesedjen a Szentháromság
szeretetében, ez az ajándék, az Istennel
való közös életet jelenti. A Szentháromság, „beveszi” negyediknek az
embert, a szeretet kötelékébe, fogadott fiúvá teszi (Ef 1, 4-8).
(A fenti morálteológiai gondolatok megegyeznek a bazilita harmadrend
alapgondolataival.)