Lelki egészségvédelem
Hittan órán, amikor az egészen kicsi általános iskolás gyerekkel megtanítjuk a hét szentség fogalmát, nem is gondolunk tudatosan rá, hogy a szentségekben az Isten, egyes pszichológiailag nehezen kezelhető egzisztenciális fordulópontokon ad segítséget, kegyelme formájában nyújtva azt. Keresztség – a gyermek születése öröm a családban, de aggodalmat is okoz, hogy szépen el tudjunk körülötte rendezni mindent. Olyannyira megterhelő feladat ez, hogy sok édesanya, aki pedig őszinte, tiszta örömmel várta a szívében a pici születését, mégis szülés utáni depresszióba esik. Bérmálás – a római katolikusoknál, a nagykorúság szentségének nevezik, a gyermek a kamaszkora kezdetén kapja meg ezt a szentséget, éppen azért, hogy ebben a nehéz, a tini számára is gyötrelmes időszakban, a Szentlélek áldása, erős, hathatós segítsége legyen a felnőtté váló személy támasza.
A hét szentségről beszélni, áttételesen tehát az élet fordulópontjairól (házasság, betegség, halál, bűnbánat,) beszélgetni, egyfajta feszültség levezetést-ventillációt jelent, ezzel a hittantanárok, megelőző lelki egészségvédelmet valósítanak meg. Az egészséges attitűdöket pl. a fenti témákkal kapcsolatban, az egészséges motivációkat, viselkedésformát, életmódot, a gyerekbe lehet nevelni, már a korai időktől fogva. A gyermek készségei nagy arányban fejleszthetőek, a személyközi kapcsolatok-interperszonális és csoportviszonyok szempontjából, mely elengedhetetlen a társadalomban való boldogulás, koperálás-együttműködés terén. A hittantanár, a készségfejlesztés által, növeli a gyermek önhatékonyságát, a tanár ad mintát a szülő mellett a magatartási sémákra, viselkedési „forgatókönyvekre”, ezért igen nagy a szakmai, morális felelőssége. A gyermek későbbi életstílusa, életfilozófiája múlhat ezen az igen erős befolyáson. A pedagógus személyiségfejlesztő munkájához hozzá tartozik a diák stressz-feldolgozásának begyakoroltatása, mely életmentő lehet a felnőtt ember megküzdési stratégiáinak szemszögéből. A stressz-megelőzésre azért is van fokozottabban szükség, hogy a folytonos szorongás az önazonosságunkat, ne zavarja meg.
Ha a gyermek kapcsolati hálói szétzilálódnak, pl. a szülei válása nyomán, akkor személyisége védtelen maradhat, és súlyos értékzavar állhat be nála. A vallásosság ezért –is- nevel már az esetlegesen fellépő probléma előtt toleranciára-türelemre, szolidaritásra-együttérző cselekvésre, kölcsönös felelősségvállalásra.
Az életérzése, életvezetése a tanulónak ezáltal megerősödik, megedződik, a kihívó krízis, fejlesztő hatással lesz rá - remélhetőleg. A család, mint támogató rendszer, semmilyen más közösséggel nem pótolható, hiszen saját vérrokonaink, feltétel nélkül elfogadnak, szeretnek minket. A szülők, mindenkor támogatják a gyereket érzelmileg, így az érzelmi igénybevehetősége stabillá válik a gyereknek, pszichológiailag megfelelő légkörben nő fel. A harmonikus környezet biztosítja számára a szociális beilleszkedését, és a majdani saját családi életre való alkalmasságát. Ha érzelmileg nem érzi biztonságban magát a gyerek, kapcsolatkötési problémái adódhatnak, pszicho-szociálisan nem fejlődik megfelelő mértékben. Kapcsolata nemcsak az emberekkel, magával lesz elégtelen, hanem istenkapcsolata sem lesz egészséges. A hittan oktatás ezért célozza meg a gyermek önfegyelemre való nevelését, felhívja figyelmét a (keresztény) pozitív értékekre, a feladatmegosztás szükségességére. Így a gyermek énjének struktúrálódása, karaktervonásainak kialakulása, identitás-szervezése a helyes irányba halad majd, a lelki egészségvédelmet fókuszban tartva, az egyház emberképének meghatározása nyomán.