A boldogságról
A vallásos ember életfelfogása szerint, az emberi élet célja, a léttel, és a hittel dicsérni és imádni Istent,
kinyilvánított formákban (egyházi keretek között), és eljutni az örök boldogságba, a mennybe, Istennek tetsző élet által. Minden ember
boldog szeretne lenni, ez nyilvánvaló, a vallásos ember azonban, a halála után
is boldog szeretne lenni, a túlvilágon. A boldogság
elérésének egyik útja a kiegyensúlyozott,
harmonikus élet.
Elmélkedésben megvizsgálja az ember, a hívő, elvonulva ideiglenesen a
világtól, hogy hol van élete súlypontja,
hogy könnyebben megtalálja ezáltal az egyensúlyt, hogy megtalálja a boldogság
érzését. A világtól való elkülönüléssel,
megadja az esélyt magának, hogy a mindennapi élet dolgait elhagyja, hogy a lényegtelen dolgok lehulljanak (reklámok,
pletykalapok, shoppingolás,), és megmutatkozzon élete lényege.
Szembenéz a hívő a tetteivel, életvezetésével, vajon a boldogságra
vezetnek azok? Hogyan értékelhetné magát, milyen az önérzete? Megbecsüli a
saját életét, lelkét, érzékeny-e a
bűnre való csábítás felismerésére? Környezetével ki tudott-e alakítani őszinte érzelmi kölcsönösséget, hogy boldogan
tudjanak együtt élni? Rá tud-e empatikusan a másik személyre
hangolódni a hívő, rezonálni vele?
Az elmélkedés során megfogalmazódott
gondolatokat, a boldogságkeresés közben, verbalizálhatja-kimondhatja hangosan
az ember, ugyanis a kimondott szónak ereje van, mert magyarázat közben, az összefüggések jobban fényre kerülnek,
könnyebben megérti a mesélő a helyzetet, könnyebben eszébe jut valami megoldás
a hívőnek. A családban, emberi kapcsolatokban van lehetőség beszélgetésre,
érzelmi problémák kommunikációjára, interakcióra. A beszédben, beszélgetésben, feszültséglevezető hatás érvényesül.
Sokszor nem vagyunk boldogok a világban, mert a
személyek bűne, tovább halmozódik a
társadalomban, így a bűnös világból, kikívánkozik, elvágyódik időnként az
ember, kicsit megpihenni. A boldogságunk érdekében történik a
lelkiismeretvizsgálat. A lelkiismeretvizsgálat igazi célja, hogy életünk
tudatosabbá váljon, felfogja, megérezze az ember a mindennapi élet vallási
dimenzióját.
A boldogság felé, haladhatunk kis
lépésekkel. Változtassunk azon, amire mi, egy ember, hatással lehet !
Változtassunk pl. a saját életünkön, a saját kapcsolatainkon, a
saját környezetünkön. Ezt a teológia, evangelizálásnak
nevezi.
Az evangelizálás, minden keresztény joga és feladata. Pl.
megváltoztathatjuk a családi életünket, a fogyasztói szokásainkat. Az ember,
ösztönösen érzi, hogy mi a jó, a helyes
a számára. A hittan magyarázata szerit ez azért lehet így, mert a természetes erkölcsi törvényt, minden
ember szívébe beleírta Isten. A természeti törvény ilyen egyszerűen hangzik : Tedd a jót, kerüld a rosszat (és akkor
boldog leszel).
A Bibliában is szereplő aranyszabály az, hogy a másik embert úgy
tiszteljük, mint saját magunkat. A természetjog alapján tehát felismerünk dolgokat,
a kinyilatkoztatás pedig ennek, konkrét értelmezést adott. Ezt nevezik szituációs etikának, egy bizonyos
helyzetben is tudni azt, hogy mi a jó, a helyes viselkedés. A szituációs
etikára, a szülő vezetheti rá először a gyereket, annak a szocializációja nyomán. Nos, ez nem minden szülőnek sikerül
tökéletesen, éppen ezért is kényszerülnek egyesek elvonulni, zarándokolni,
lelkileg egyenesbe jönni, mert „kettesek” viszont hiányosan szocializálódtak,
így gondot jelent a társadalomban az együttélés az együttműködés a számukra.
Ha a szülő, nem képes átadni megfelelően az élet értékeit, akkor az egyház, szeretne segíteni ebben, hogy
mindenki boldoan élhessen, „boldog-ulhasson”. A sátán a mai időkben, a családokat erősen támadja, mert ő is
tudja, hogy a családi kötődés a
legfontosabb a társadalomban és az egyházban is. A család, az egy kis egyház. Az egyház pedig, az Isten családja.
Adjon az Úr, az Ő kegyelméből, erős, boldog családokat! Ámen.