Bibliakommentek
Értsük jól az
Ószövetséget
Értsük jól az
Újszövetséget
Tartalomhoz ugrás

Vendégségben Simon farizeusnál


Jézus meglepõ dolgot tesz, Lukács evangélista szerint, elfogadja egy farizeus meghívását és vele vacsorázik. Meglepõdünk, hiszen az evangélium más részeiben Jézus ostorozza szavaival a farizeusokat („Jaj nektek farizeusok, meszelt sírok vagytok…”), tanítványait is félti tõlük („Óvakodjatok a farizeusok kovászától…”). Most meg elmegy a gyûlölt ellenséghez vacsorázni, hogy lehet ez? Jézus nem gyûlöl senkit, nem tekint ellenségének senkit, mindenkinek megadja a lehetõséget. Ha ez a Simon nevû farizeus kíváncsi rá és kedvesen meghívja vacsorázni, hát elmegy. Megadja a lehetõséget Simonnak is az ismerkedésre, beszélgetésre. Mert hát mirõl is akarna beszélgetni két tanító? Nyilván a mennyek országáról.
A farizeus szó, elkülönültet jelent, mert más gondolkodásúak voltak, mint a másik vallási párt, a szaddúceusok. A farizeusok hittek az angyalokban, a lélek halhatatlanságában, a feltámadásban, a szaddúceusok nem. Ezért is akarták kérdõre vonni furfangos példabeszédükkel Jézust a szaddúceusok, amikor egyikük elõállt azzal a történettel, hogy egy nõt hét férfi vett feleségül, kinek a neje lesz tehát a túlvilágon a nõ. Ezzel azt akarták érzékeltetni tévesen, hogy nincs élet a halál után. Vallási elképzeléseikben tehát a farizeusok közelebb álltak Jézushoz. Komoly tanulmányokat folytattak, próbaidõt is kellett letölteni annak, aki közéjük akart kerülni. Az õsegyház korában, amikor az evangéliumok íródtak, már teljesen ellenséges volt velük a viszony. Jézus szigorú hozzájuk, mint vallási párthoz, de az egyénnel, Simonnal, megbocsátó.
A jóindulatú Simon, rabbinak, vagyis tanítónak tekintette Jézust, de meg akart arról is gyõzõdni, hogy próféta-e. Ezért meghívta a házába enni. Az étkezés régen különös jelentõségû, majdhogynem vallásos cselekedet volt, nem úgy, mint ma, amikor menet közben kapunk be valamit. Akkor meg kellett dolgozni minden háznál a nyersanyagért, el kellett készíteni otthon az ételt, nem volt futárszolgálat, ahol készételeket, mirelitet rendeltek. Az étkezés Isten elõtti asztalközösség volt. Kit szoktunk meghívni vendégségbe?Aki a barátunk, aki hasonlóképpen gondolkozik, mint mi, akinek a véleményére kíváncsiak vagyunk. Ott van tehát Jézus, a díszvendég Simonnál, és akkor megjelenik egy kéretlen vendég is, akit Lukács csak úgy nevez, a bûnös nõ. A hagyomány tudni véli, hogy paráznaság volt a vétke ennek a bûnös nõnek. A nevét Mária Magdolnának mondjuk, onnan gondolva, hogy Lukács az evangélium következõ történetében megemlíti, hogy Jézus hét ördögöt ûzött ki belõle. Talán a feltámasztott Lázár testvére volt, Márta húga, azé a Mártáé, akinél Jézus sokat vendégeskedett Betániában. Mindenesetre megbánva bûneit, leborult Jézus elé, könnyei Jézus lábára potyogtak, letörölte azt a hajával, egy alabástrom szelencébõl pedig olajat öntött Jézusra.
Érdekes módon Simon farizeus nem a nõ tettére reagál, hanem elkönyveli magában, hogy Jézus nem próféta, mert ha az lenne belelátna ebbe az asszonyba, hogy ez miféle életet él. Ezzel meg is volna a válasz, amiért Jézust meghívta vacsorára, megtudta, hogy a vándortanító nem rendelkezik prófétikus képességekkel. Csakhogy Jézus rácáfol a gondolatmenetére, mert pont azzal bizonyítja próféta mivoltát, hogy egy történettel felel Simon kétkedésére.
A példabeszéd két adósról szól, akiknek a hitelezõ elengedte a tartozását. Méghogy a zsidók közt ilyen hitelezõ van?Ez olyan képtelenség, hogy a történet szinte kényszerít arra, hogy ne földi adósságra gondoljunk, hanem lelkire, az égi hitelezõ pedig a Mennyei Atya. A mi adósságaink a bûneink. Mindenkinek van belõle. A példabeszédben szereplõ két ember közül az egyik több, a másiknak kevesebb tartozása volt. Simon jól érezte, hogy annak nagyobb az öröme, akinek több adósságát engedték el, több bûnét bocsátottak meg. Ezért ilyen hálás ez a megtérõ nõ, mert sok bûne vált most semmissé.
Miután Simon farizeus megértette a példabeszéd által Jézus tanítását és célzását, hogy mindenkinek van bûne, még a farizeusoknak is, akik pedig tisztának gondolják magukat, Jézus a lányhoz fordult. „A te hited megtartott téged, eredj békességgel.” – mondja neki. Ma is ezt halljuk a gyónás után „Menj békével és többé ne vétkezzél.”
Jézus megemlíti Simonnak, hogy nem mosta meg a lábát, amikor betért hozzá. A zsidóknál szokás volt, hogy egy rabszolga megmossa a betérõ lábát, hiszen mezítláb jártak a homokos úton. A hosszabb útról való utassal tettek így, nem tudjuk, Jézus honnan érkezett Simonhoz, nem feltétlenül volt Simon udvariatlan azzal, hogy elmaradt a lábmosás. A bûnös lány viszont a könnyével mosta meg Jézus lábát, tehát rabszolgasorba alacsonyította le magát bûnbánatában.
Simon nem köszöntötte csókkal Jézust, amikor az megérkezett a vendégségbe. A csók, a különleges vendégnek járt. Lehet, hogy Simon farizeus nem érezte Jézust nagyon különlegesnek? Hiszen prófétaságában is kételkedett? Csak egy vándorprédikátort, egy csodadoktort látott benne? A bûnös nõ viszont Jézus lábát csókolgatta. Simon olajkenetet sem adott Jézus hajára, a bûnös asszony pedig Jézus lábát kente meg az alabástrom szelencébõl. Azért kenték olajjal a zsidók a hajukat, mert azon a szeles vidéken telefújta a szél homokkal az ember haját. Miután Jézus elgondolkoztatta Simont, hogy az ne emberi, hanem isteni szemszögbõl lássa az életét, megbocsátotta Magdolna bûneit. A vendégsereg felzúdult, hogyan mondhat Jézus ilyet, amikor csak az Isten bocsáthatja meg a bûnöket! Na, hogyan? Hát úgy, hogy Jézus valóban Isten, Istennek a Fia!



Vissza a tartalomhoz