Bibliakommentek
Értsük jól az
Ószövetséget
Értsük jól az
Újszövetséget
Tartalomhoz ugrás
 
Az erényekről

 
A hívő ember, komolyan törekszik a keresztény tökéletességre, az erények gyakorlása által. Az erény, a jó készségeink jótetté váltása. A jótettek gyakorlása által a jókészségek erénnyé változnak.
 
Az erkölcsteológiában, az erény, a jóra való készséget jelenti. A természete erény, a habitus, az emberi természetből fakad, de gyakorlat által kiteljesíthető. Ekkor lesz szerzett erény. Erényes ember az, aki a jót, szabadon cselekszi. Az erények, tökéletesítik a természetet, vagyis az alázatot, türelmet, tisztaságot, és megvédik a kísértéstől.  
 
A 3 teológiai erény : 1 a hit, 2 remény, 3 szeretet.
 
1 Az első teológiai erény  a hit = a hit tárgya a kinyilatkoztatás. A hitünk tételesen a Hiszekegyben van megfogalmazva. Hitünket hírdetni kell, megvallani (vonzóan megélni), megvédeni, tanúságot tenni róla, terjeszteni. A hit elleni bűnök : a hit elhagyása (hanyagságból), elutasítása (tudatosan), megtagadása (kérdésre), tévtanításban hinni.
 
2 A második teológiai erény a remény = remélni, hogy eljutunk az üdvre, ez tevékeny várakozás (nem semmittevés), reméljük a kegyelmi előrehaladást szentségek által. A bűn akadályozza a remény kifejlődését. Reményünk bizalommal teljes, állhatatos. Remény elleni bűn a kétségbeesés pl. Júdás, és a vakmerő bizakodás (majd meggyónom).
 
3 A harmadik teológiai erény a szeretet = Isten szeretetének a jele az ember felé a teremtés, kiválasztás (zsidók), kinyilatkoztatás, megváltás. Isten gyermekei lehetünk, érdemeket szerezhetünk (jótetteinkkel, hitünkkel), Isten barátai, munkatársai lehetünk (teremtés megőrzése), részesedhetünk a Szentháromság belső életéből, istenképiség (hahatatlan lélek, szabad akarat, értelem). A szeretet elleni bűnök :  gyűlölet, utálkozás, közömbösség, rosszakarat, zúgolódás, hálátlanság, más bűnre csábítása. Isten szeretetére a válaszunk a hit. (A megváltásra a válaszunk az erkölcsös élet.)  
 
A négy sarkalatos erény:
 
1 az okosság,
 
2 igazságosság,
 
3 lelki erősség,
 
4 mértékletesség.
 
Az ókori görög filozófus Platon nevezte meg a 4 sarkalatos erényt, Origenész vette át a keresztény tanba, morálteológiába, etikába. Azért sarkalatos erények a neve, mert ezek köré az erények köré csoportosul a többi erény, ezeken fordul meg az ember viselkedése, mint sarokpántokon. Az Ószövetségben is szerepelnek a sarkalatos erények, a hellenista kultúra beszivárgásával került bele a zsidó irodalomba. Bölcs 8,7 : „És ha valaki az igazságosságot kedveli, akkor amit ő elér, az erény : mértékletességre, okosságra, igazságosságra és erősségre tanít. Ezeknél nincs hasznosabb az életben az ember számára.” Az Isten, az embert, a maga képére és hasonlatosságára teremtette. Ez azt jelenti, hogy szabad akaratot adott, halhatatlan lelket, szellemi értelmet.
 
Sarkalatos erény az okosság (bölcsesség) erénye, az értelemhez tartozik, ami az istenképiség egyik tulajdonsága. Mindenkivel vele születik az alapvető lelkiismeret, ami pl. azt súgja, hogy : „Tedd a jót, kerüld a rosszat.” Az okosság erénye képessé teszi az emberi értelmet arra, hogy a lelkiismeret alapvető tanítását, konkrét helyzetben értelmezze, tudja felhasználni, a jót, a helyes cselekvést válassza. Az okosság, az általános bölcsességet használja konkrét szituációban.
 
Nem vallási értelemben az okosságnál, a kognitív tudásra szoktunk gondolni, az iskolában megtanult lexikális tudásra, ami a személyiséget kibontakoztatja, a tudást kiteljesíti. Ezzel az egyház is egyet ért, hiszen a talentumok megsokszorosításáról szóló példabeszéd, a tehetség kiműveléséről szól. A tudást, a logikát, lehet mérni IQ teszttel, de érzelmi intelligencia is létezik pl. hogy észreveszem-e, hogy szomorú a társam, és hajlandó vagyok-e tenni az érdekében valamit. Az ember célja mindenképpen az üdv, ezért a lelki okosságra is szükség van, hogy az üdv elérésének eszközeit, vagyis az egyház kincsei pl. a szentségek, tudjuk használni. A vallásos tudás az életszabályokra vonatkozik, a mindennapi élet gyakorlati erkölcsi tanácsaira, mely erkölcsi egyenességet foglal magában. Bölcsességünkhöz szabjuk a tetteinket.  
 
Sarkalatos erény az igazságosság, a szabad akarathoz tartozik, ami az istenképiség egyik tulajdonsága. Igazságos = megadni mindenkinek, ami jár, arányosan. Az igazságosság erénye készségessé tesz minket, hogy mindenkinek megadjuk ami jár, a hit, értelem, szeretet mértéke szerint. Istennek mi jár? A dicsőítés, Isten szeretete, imádata, tisztelete, és Isten ismerete. Hogyan dicsőítem Istent? Az istentiszteletben, és az egész életemmel. -Hogyan szeretem Istent? Megtartom a parancsait, jót teszek felebarátaimmal. Hogyan imádom Istent? Imáimban, vallásos cselekedeteimmel, hitbeli életemmel. Hogyan tisztelem Istent? Tiszteletben tartom a teremtményét, az embereket, állatokat, élővilágot, növényeket, az egész világot, pl. nem szennyezem a környezetet. Hogyan ismerhetem meg Istent? Az egyház által, aki tanúságot tesz Istenről, láthatóvá teszi Isten szeretetét. Istent megismerhetem az igehírdetés által, a hitoktatáson át, a liturgiákban, a szentségekben, a kinyilatkoztatásban=(Szentírás, szenthagyomány), és az egyházi tanítóhivatal megnyilatkozásai, zsinati határozatai, pápai megnyilatkozások, egyházi rendelkezések által.
 
Az igazságosság, képessé tesz mindenki jogainak tiszteletben tartására. A felebarátot megilleti a tisztelet és védelem, szeretet, Isten szeretetéért. Méltányosságra is szükség van a közjó érdekében. Isten igazságos pl. a büntetésen? Az áteredő bűn miatt lelkileg is meg kellett volna halnia az embernek, de Isten az ember számára ingyen ment meg az üdvre Fia kínhalála, a megváltás által, ez az embert jóságra ösztönzi, a jogosat meghaladó mértékben. Isten utánozva ezért, nekünk is méltányosnak kell lennünk embertársainkkal. A hitből származik az ember igaz volta. A megigazult ember tükrözi Isten igazságosságát. A megigazulás, Isten ajándéka.
 
Sarkalatos erény a mértékletesség. A mértékletesség a vágyakhoz, szabad akarathoz tartozik (és az értelemhez), ami az istenképiség egyik tulajdonsága az értelem, halhatatlan lélek mellett. Az önuralom, megtartóztatás a lényege a mértékletességnek, visszafogja magát az ember, nem esik túlzásba, fegyelmezi magát. A mértékletes arra vágyik : amire kell,  és amikor kell, és úgy ahogyan kell (nem rendetlen módon), mert az értelem irányítja. Tartózkodjunk a túlzott szenvedélytől, a testiségben pl. ne legyünk falánkok, mértékletesek legyünk a bőjtben is (ne legyen túlzott aszkézis), ne vigyük azt sem túlzásba, találjuk meg az arany középutat. Tartózkodjunk a túlzott szenvedélytől az anyagiasságban, pl. ne legyünk fösvények, (=kapzsik, zsugoriak), túlköltekezők, ne tulajdonítsunk az anyagiasságnak túlzott jelentőséget. Tartózkodjunk a túlzott szenvedélytől az érzelmekben, pl. ne legyünk hirtelen haragúak. Mértékletesek legyünk a szórakozásban. Tartózkodjunk a túlzott szenvedélytől a nemiségben is.  
 
Sarkalatos erény a lelki erősség, a nemes indulatokhoz, szabad akarathoz tartozik, a lelki erősség kitartóvá teszi az embert a szenvedésben, a jóért való küzdelemben. Az Isten erejébe vetett hit és remény gyümölcse. A lelki erő, részesedés a keresztrefeszített Krisztus erejében. Minden ember életében fordulnak elő krízisek. Vannak normatív krízisek (új iskola, új munkahely, új lakóhely) és határhelyzetek (gyász, komoly betegség), amikor előkerülnek az egzisztenciális kérdések (Miért élek? Mi történik a halál után? Miért engedi ezt a nehézséget meg Isten az életemben?) Ezekre kielégítő választ csak a vallás, csak a hit tud adni.
 
Előre megtanítja a hittan az élet fordulópontjaihoz való helyes hozzáállást, a hittanban, a liturgikus imákban. Átsegít a nehézségeken a szentségek által.
 
Felsoroltuk eddig a 3 teológiai és 4 sarkalatos erényt. A sarkalatos erényeken mellett vannak még a lovagi erények : állhatatosság, hűség, erkölcsösség, bőkezű, becsületes, bátorság. Egyéb erények : belátás, bölcsesség, jámborság, béke, józanság, önmegtagadás, türelem, vallásosság.  
 
 
Vissza a tartalomhoz