Bibliakommentek
Értsük jól az
Ószövetséget
Értsük jól az
Újszövetséget
Tartalomhoz ugrás
MENTÁLHIGIÉNÉS LELKIVEZETÉS 2 RÉSZ

Kedves Olvasó! Sorozatindító cikkemben, meghívtam Önöket arra a kutató kalandra, hogy együtt fedezzük fel a mentálhigiéné világát és kapcsolatát a keresztény lelkivezetéssel. A mentálhigiéné alkalmazásának szükségességére a rendszerváltás után figyelt fel hazánk. Abban a különleges történelmi pillanatban, amikor átalakult a társadalmunk, és sajnos sok munkanélküli lett hírtelen, a mentálhigiéné a személy számára kiemelte a hasznosság érzésének fontosságát pszichológiailag, hogy egészséges legyen az önértékelése. Természetesen, ennél sokkal összetettebb, sokrétűbb ez a tudományág, mely összefüggésben áll a pszichológián kívül a szociológiával, pedagógiával, egészségüggyel is. A mentálhigiéné odafigyel a testi és lelki egészségre egyaránt. Próbáljuk meg együtt megfogalmazni, ki az egészséges ! Erre a kérdésre mindenki könnyedén rávágja a választ, az, aki nem beteg. És ki az, aki lelkileg is egészséges? Ezen talán picit gondolkodni kell. Szedegessük együtt össze a lelki egészség ismérveit. Az a személy egészséges lelkileg, aki képes szeretetet adni és kapni, aki képes konszolidáltan kimutatni az érzelmeit, akinek van realitásérzéke, aki kapcsolatokat tud teremteni, akinek helyes az önismerete és önértékelése, aki képes a tapasztalataiból tanulni, aki képes az együttműködésre, aki felelősségteljesen fejezi ki önmagát, tekintettel a hatásra, melyet a viselkedése, cselekvése kivált.

A fentieket tekintetbe véve, mindezen okokért helyez a keresztény-katolikus nevelés is hangsúlyt arra, hogy a gyermek megtanulja a beilleszkedési módokat a családjában és az iskolában a szocializáció folyamán, hogy majd megvalósítsa növekedő életfeladatait, védje és erősítse az énképét. A keresztény-katolikus iskolában a lelkivezetés, igyekszik a kamasznál a kortárscsoporti hatást (dohányzás, alkohol, drog, promiszkuitás) visszaszorítani, és a hatékony kommunikációt elősegíteni, hogy a feszültséget és izolációt  oldja és az önkifejezést más módon segítse. A mentálhigiéné, a kortárscsoporti hatást, az iskolai felvilágosító-megelőző előadásaival, programjaival kívánja megoldani. Mindkét módszer jó, hasznos, kívánatos, és kiegészítik egymást, pl. a mozgásprogramokkal, kirándulási kultúra újraélesztésével, kerékpározás támogatásával, mozgásmotiválással, élelmezéstudományi előadásokkal, tanácsadással túlsúlyban szenvedőknek, játékos mozgással stb. A vallásos és világi programok, közösséget teremtenek, kapcsolatokat alakítanak ki, megelőzik a serdülőkori depressziót, kezelik az életspecifikus identitásproblémát, a gyereken át, még hatással vannak a szülőket bevonva az esetleges családi krízisekre is.  (A cikk szakmai része, BUDA BÉLA : A lélek közegészségtana, Animula kiadó Bp 2004, - című könyve alapján íródott.)
Vissza a tartalomhoz