Bibliakommentek
Értsük jól az
Ószövetséget
Értsük jól az
Újszövetséget
Tartalomhoz ugrás
      Cigánypasztorációs kerekasztal                 Nyíregyházán

 
Nyár elején a Szent Atanáz Görögkatolikus Hittudományi Főiskolán, cigánypasztorációval kapcsolatos előadások hangzottak el, egy  konferencia keretében. Az előadők közt volt többek közt Fenyő Ágnes, aki évtizedes tapasztalatáról számolt be, a Tanoda módszer előnyeiről és eredményeiről.



 
A Tanoda, iskolán kívüli tevékenység, nem kötelező, viszont aki a Tanodába jár, azzal a gyerekkel, ill. a szüleivel, szerződést kötnek, hogy alkalmazkodnak a Tanoda elvárásaihoz. A Tanoda, kis létszámú csoporttal dolgozik, a tagok szükségleteit így jobban figyelembe tudja venni. A Tanodában, kellő nevelési előzmény után kezdenek hozzá a tanításhoz, tanuláshoz. A Tanodába, főleg –halmozottan- hátrányos helyzetű, szorongásos, gyenge képességű, gyenge szociális kompetenciával rendelkező gyerekek járnak. A gyerekek, alul szocializáltak, gyenge érzelmi intelligenciával rendelkeznek, mert hiányzik a kiegyensúlyozott szülők modellje a fejlődésükhöz. A nevelést és tanulást, egy hosszabb ismerkedési- barátkozási- folyamat vezeti be. A Tanoda alkalmazza a páros munkaformát, az egyéni fejlesztést, tehetséggondozást, projektmódszert is. A tanodai tanulás egyszerre problémamegoldó, kooperatív és innovatív is.



 
Ahhoz, hogy egy gyereket rá tudjunk venni a tanulásra, egy olyan felnőttre van szükség, aki kitűnő adottságokkal át tudja adni az ismereteit, empátiával, türelemmel, hittel, hiszen a cigány származású gyerek is ugyan úgy vágyik az emberi méltóságának elismerésére, mint bárki más. Vágyik arra, hogy az értékeit felismerjék, és elismerjék, ezt adhatja meg számára a hivatástudattal rendelkező mentor-, támogató- tanár.


 
A Tanodában, a gyerekek és tanárok, együtt alakítják ki a szobákat, ahol a tevékenységeiket végzik, eközben is megismerik egymást, alkalmazkodnak egymáshoz, közösséggé formálódnak. A Tanoda kedvelt programja a nemezelés, agyagozás, üvegfestés, mozaik készítése, egyéb kézműves technikák. A kézműves foglalkozások, elősegítették a gyerekek stílusfejlődését. Az elkészült produktumokat, kiállításokon lehet megtekinteni. Szeretik még a gyerekek az értékes –nem akciófilmek- filmek nézését is, és a drámajátékot, több bibliai témájú darabot mutattak már be.
 
A Sajópetriben található Haza-várlak görögkatolikus Tanoda első projektje 2012-2013 tanévben indult be, pl. idegennyelvi kompetencia területén, 30 fővel. A Tanodában, pótolhatják az iskolai hiányosságaikat. A gyerekeknek, igényük van a hitéleti programokra, többféle kulturális tevékenységre, motiválásra, hogy lássák azt, hogy értelme, értéke van a foglalatosságuknak. A közösségben azt is megtapasztalják a tanodások, hogy az életük nehézségeit, problémáikat, hogyan oldhatják meg, elsajátítják a konfliktuskezelést, a reális önismeretet, a különböző élethelyzetekben való helyes reagálást. A motiválást, versenyzéssel valósítja meg a Tanoda, jutalmazással egybekötve. A verseny eredményei, falitáblára vannak kifüggesztve, így minden érdeklődő értesülhet róla, így kapnak visszajelzést a gyerekek a teljesítményükről.



 
A Sajópetri Tanoda 2016-2017-es tanévi projektje, a görögkatolikus liturgikus év ünnepeire épült. Az ünnepekkel való ismerkedés által fejlődött a gyerekek szóbeli- és írásbeli- kommunikációja, szövegértése. Az általános iskolások pályaválasztási ötleteket is kaphatnak, a középiskolások pedig életmodell tanácsokkal gazdagodhatnak a Tanoda keretein belül. A foglalkozások úgy vannak megtervezve, hogy minden tanuló a saját képességei szintjén, be tudjon csatlakozni, és fejlődhessen.
 
Isten áldása legyen a cigánypasztorációs munkatársak fáradozásain! Sok sikert kívánunk! Ámen.

 
Papp Nóra
2018. június 15.
Vissza a tartalomhoz