Bibliakommentek
Értsük jól az
Ószövetséget
Értsük jól az
Újszövetséget
Tartalomhoz ugrás
A segítő beszélgetés

Amikor a kliens jelentkezik a lelkivezetőnél, hogy beszélgetésre lenne szüksége, előfordulhat, hogy a találkozó okaként, nem az igazi problémát jelöli meg, ezért első szinten szükség van egy feltárásra, melyben a lelkivezető részéről segít a kliens tisztelete, a felé mutatott empátia és gyengédség. A konzultáció személyközpontú, mely módszert Carl Rogers vezette be a pszichológiában. Az említett készségek, erények, Jézusban is megvoltak, amikor az emberek hozzá fordultak. A kliens tisztelete alatt azt értem, hogy a lelki tanácsadó hisz abban, hogy a hozzá fordulónak, van készsége megoldania a problémáját, a segítő nem veszi ki a kezéből az irányítást, csak támogatja őt. A kliens felismerheti a lelkivezető segítségével, hogy Istentől azt az ajándékot kapta, hogy az Atya, a saját képére és hasonlatosságára teremtette őt (Ter 1,31) és kegyelmekkel halmozta el, ez akkor is így van, ha most jelenleg sebzett, sérült állapotban van éppen az illető, ettől még méltóságteljes teremtmény. A lelkivezető, empátiával közelít a kliens felé, vagyis a másik személy helyébe képzeli magát, megérti annak érzéseit, körülményeit, együttérez vele, de ugyanakkor tárgyilagos marad. Az empátiáját a lelkivezető, közli is a klienssel, visszatükrözve annak felszíni- és mély- érzéseit, kicsit átfogalmazva, hogy egy másik nézőpontot érzékeltessen. A segítő beszélgetés mélyebb (második) szintjén, a segítő megkérheti a klienst, hogy konkrétabban fogalmazzon, esetleg példát mutat erre, nem általánosítva, nem intellektualizálva a tárgyalt témát. A felkérés a konkrétabb megfogalmazásra, kellő időben kell, hogy történjen, különben vallatásnak tűnhet. A segítő, a beszélgetésben, kimutathatja az érzelmeit, de csak ha ez nem zavarja a segítő folyamatot, ettől is hiteles a kapcsolat. A segítő, a tárgyalt problémával, témával kapcsolatban, feltárulkozhat, azaz elmesélheti saját tapasztalatát, szintén csak akkor, ha ez a kliens részéről elfogadható. A második szint, melyet megvizsgáltunk a konkrét fogalmazással, hitelességgel, feltárulkozással, célja, a mélyebb önismeret, melyet elősegíthet az ima. Az ima, egy kommunikációs csatorna a spiritualitás felé. A segítő beszélgetés kezdődhet imával, mely lehet kötött szövegű, vagy spontán, vagy Bibliaidézet. A segítő, reagál a kliens által elmondottakra. Természetesen az a jó, ha a reakciója, nem ártalmas vagy hatástalan, hanem segítő hatású, addiktív, vagyis hozzáad a tárgyalt téma fennálló lehetőségeihez.

A segítő beszélgetés célja (harmadik szintje), hogy a kliens, döntésre-, cselekvésre jusson. A segítő kapcsolat harmadik szintjén, ha a kapcsolat valóban erős alapokon áll, szilárd, akkor a segítő, konfrontációt alkalmazhat. A konfrontáció, nem negatív visszajelzés, csak felhívja a figyelmet a kliens ellentmondásaira. Az ellentmondás jelentkezhet két kijelentés közt, kijelentés és cselekvés közt (másképpen tesz, mint ahogyan nyilatkozik), ill. ellentmondás lehet az illető önmagáról alkotott képe, és aközött a kép között,amit mások tapasztalnak róla. A kívánt elért eredménye a konfrontációnak az, hogy a kliens megváltoztassa az attitűdjét, mely káros a fejlődésére. A konfrontáció visszajelzése a segítőtől nem tartalmaz értékítéletet, megítélést, konkrétan fogalmaz, és olyan viselkedésről szól, amit a kliens képes megváltoztatni. A jól időzített konfrontációs visszajelzést a kliens megérti, elfogadja, komolyan veszi. A lényeg, hogy a segítő, szeretettel mondja el az igazságot.

A segítő a közvetlenségével, rákérdezhet, utalhat azokra a jelekre, melyeket észrevett, hogy a kliens elfojtotta a beszélgetés során egy reakcióját, érzelmét, indulatát. A segítő, erkölcsi támogatást nyújt a kliens döntésében, cselekedetében. Ez a tett lehet egy viselkedés- attitűd- változtatás vagy akár komoly életút módosítás is. A segítő rámutat, hogy támogató rendszer áll a kliens háta mögött, a család, munkatársak, barátok, segítő csoportok, egyéb feltáratlan segítségforrások. A segítő csoportokra példa : gyászolók, egyedül élők, elváltak, problémás fiatalok, stb.

A lelki vezetés során támogatást jelent, ha a kliens tájékoztatást kap a lelki élet elmélyítésével kapcsolatos programokról, könyvekről, lelkiségi csoportokról, lelkigyakorlatokról, stb. A spirituális segítség az egyház, a szent emberek által évszázadok alatt összegyűjtött bölcsesség által érkezik, ill. a szentségek, a Szentlélek gyógyító ereje által, mely elér az emberi zaklatott szívekig.

A segítségnyújtás során használható módszerek közé tartozik a kliens naplóvezetése a viselkedésmintáiról, az írásterápia a düh kifejezésére vagy a gyász lezárására, vagy a kommunikáció javítására kapcsolati problémák során. További módszer az elképzelt párbeszéd pl. a kliens én-részei közt, vagy egy érzelmet kifejező szimbólummal, vagy egy problémás személlyel. Mindezek a mélyebb önismeretet segítik elő.
Vissza a tartalomhoz