A segítő beszélgetés
Amikor a kliens jelentkezik a lelkivezetőnél,
hogy beszélgetésre lenne szüksége, előfordulhat, hogy a találkozó okaként, nem
az igazi problémát jelöli meg, ezért első szinten szükség van egy feltárásra,
melyben a lelkivezető részéről segít a kliens tisztelete, a felé mutatott empátia
és gyengédség. A konzultáció személyközpontú, mely módszert Carl Rogers vezette be a
pszichológiában. Az említett készségek, erények, Jézusban is megvoltak, amikor
az emberek hozzá fordultak. A kliens tisztelete alatt azt értem, hogy a lelki
tanácsadó hisz abban, hogy a hozzá fordulónak, van készsége megoldania a problémáját, a segítő nem
veszi ki a kezéből az irányítást, csak támogatja
őt. A kliens felismerheti a lelkivezető segítségével, hogy Istentől azt az
ajándékot kapta, hogy az Atya, a saját képére és hasonlatosságára teremtette őt
(Ter 1,31) és kegyelmekkel halmozta el, ez akkor is így van, ha most jelenleg
sebzett, sérült állapotban van éppen
az illető, ettől még méltóságteljes
teremtmény. A lelkivezető, empátiával közelít a kliens felé, vagyis a másik
személy helyébe képzeli magát, megérti annak érzéseit, körülményeit, együttérez vele, de ugyanakkor
tárgyilagos marad. Az empátiáját a lelkivezető, közli is a klienssel, visszatükrözve annak felszíni- és mély-
érzéseit, kicsit átfogalmazva, hogy egy másik nézőpontot érzékeltessen. A segítő beszélgetés mélyebb (második) szintjén,
a segítő megkérheti a klienst, hogy konkrétabban
fogalmazzon, esetleg példát mutat erre, nem általánosítva, nem intellektualizálva
a tárgyalt témát. A felkérés a konkrétabb megfogalmazásra, kellő időben kell,
hogy történjen, különben vallatásnak tűnhet. A segítő, a beszélgetésben, kimutathatja
az érzelmeit, de csak ha ez nem zavarja a segítő folyamatot, ettől is hiteles a
kapcsolat. A segítő, a tárgyalt problémával, témával kapcsolatban,
feltárulkozhat, azaz elmesélheti saját
tapasztalatát, szintén csak akkor, ha ez a kliens részéről elfogadható. A
második szint, melyet megvizsgáltunk a konkrét fogalmazással, hitelességgel,
feltárulkozással, célja, a mélyebb
önismeret, melyet elősegíthet az ima.
Az ima, egy kommunikációs csatorna a spiritualitás felé. A segítő beszélgetés
kezdődhet imával, mely lehet kötött
szövegű, vagy spontán, vagy Bibliaidézet. A segítő, reagál a kliens által elmondottakra. Természetesen az a jó, ha a
reakciója, nem ártalmas vagy hatástalan, hanem segítő hatású, addiktív, vagyis
hozzáad a tárgyalt téma fennálló lehetőségeihez.
A segítő beszélgetés célja (harmadik szintje),
hogy a kliens, döntésre-, cselekvésre
jusson. A segítő kapcsolat harmadik szintjén, ha a kapcsolat valóban erős
alapokon áll, szilárd, akkor a segítő, konfrontációt
alkalmazhat. A konfrontáció, nem negatív visszajelzés, csak felhívja a
figyelmet a kliens ellentmondásaira.
Az ellentmondás jelentkezhet két kijelentés közt, kijelentés és cselekvés közt
(másképpen tesz, mint ahogyan nyilatkozik), ill. ellentmondás lehet az illető
önmagáról alkotott képe, és aközött
a kép között,amit mások tapasztalnak róla. A kívánt elért eredménye a
konfrontációnak az, hogy a kliens megváltoztassa
az attitűdjét, mely káros a fejlődésére. A konfrontáció visszajelzése a
segítőtől nem tartalmaz értékítéletet, megítélést, konkrétan fogalmaz, és olyan
viselkedésről szól, amit a kliens képes megváltoztatni. A jól időzített
konfrontációs visszajelzést a kliens megérti, elfogadja, komolyan veszi. A
lényeg, hogy a segítő, szeretettel mondja el az igazságot.
A segítő a közvetlenségével, rákérdezhet,
utalhat azokra a jelekre, melyeket észrevett, hogy a kliens elfojtotta a beszélgetés során egy
reakcióját, érzelmét, indulatát. A segítő, erkölcsi támogatást nyújt a kliens
döntésében, cselekedetében. Ez a tett lehet egy viselkedés- attitűd-
változtatás vagy akár komoly életút
módosítás is. A segítő rámutat, hogy támogató
rendszer áll a kliens háta mögött, a család, munkatársak, barátok, segítő
csoportok, egyéb feltáratlan segítségforrások. A segítő csoportokra példa :
gyászolók, egyedül élők, elváltak, problémás fiatalok, stb.
A lelki vezetés során támogatást jelent, ha a
kliens tájékoztatást kap a lelki élet elmélyítésével kapcsolatos programokról, könyvekről, lelkiségi
csoportokról, lelkigyakorlatokról, stb. A spirituális segítség az egyház, a
szent emberek által évszázadok alatt összegyűjtött bölcsesség által érkezik,
ill. a szentségek, a Szentlélek gyógyító ereje által, mely elér az emberi
zaklatott szívekig.
A segítségnyújtás során használható módszerek
közé tartozik a kliens naplóvezetése
a viselkedésmintáiról, az írásterápia
a düh kifejezésére vagy a gyász lezárására, vagy a kommunikáció javítására
kapcsolati problémák során. További módszer az elképzelt párbeszéd pl. a kliens én-részei közt, vagy egy érzelmet kifejező
szimbólummal, vagy egy problémás személlyel. Mindezek a mélyebb önismeretet
segítik elő.