Erények a hét főbűnnel szemben
Az erények, a kegyelmi életre nevelnek. Az
erények, a vallásos megküzdési módhoz
tartoznak, mint a gyónás, jócselekedet, megbocsátás, megtérés, szenvedés
felajánlása, bőjt, ima. Az erények segítenek a különböző élethelyzetek értelmezésében és elviselésében. Az erények fejlesztik
az érzelmi- (emocionális), értelmi- (kognitív), akarati- tevékenységet, hogy az üdv felé haladhassunk. Krisztus a
példaképünk, hogy az erények által legyőzhetjük
gyengeségeinket és hiányosságainkat, mert ezek akadályozzák a természetes
és természetfeletti kibontakozásunkat
(üdv). Az erények, láthatóvá teszik, érzékelhetővé
teszik az egyházban, Isten szeretetét. Az erények gyakorlása, az élet rendező elvévé válik. Az erények, az
ember üdvét szolgálják (diakónia).
Az erény : a készség a jóra, ennek a
készségnek, lehetőség szerint állandó
és könnyű teljesítésére. Az erény nem csupán gépies szokás, hanem új
helyzetben, találékony. A jót következetesen gyakoroljuk önnevelés által, hogy erénnyé fejlődjék, mások szolgálatára is. A
jóra való képesség, mindenkivel vele
születik. A Képességet, gyakorlással,
készséggé kell fejleszteni, hogy automatikusan
a jót tegyük. A kiemelkedő fokban
való gyakorlása a jónak, az erény.
Erények a 7 főbűnnel szemben:
1 kevélység-alázat,
2 irígység-jóakarat,
3 harag-szelídség,
4 restség, lustaság-jóra való
buzgóság,
5 fösvénység-adakozás,
6 torkosság-mértékletesség,
7 bujaság-(erkölcsi) tisztaság.
Részletesen nézzük át tehát az erényeket, a hét főbűnnel szemben,
elsőként lássuk az alázatot.
1 Az alázat erénye, (a kevélység bűnével
szemben) Kevély az, aki magát jogtalanul
mások fölé helyezi, ezzel a felebarátját megveti. Az Istennek sem adja meg a tiszteletet. Azért ez a legsúlyosabb
bűn, a gőg, mert ez a sátán bűne, a
túlzott büszkeség. Gyakori pl.
amikor beképzelten, fennhéjázóan
válaszolunk valakinek, leintjük,
lekicsinyeljük, lenézzük a másik
embert. Eltúlozzuk saját értékeinket,
saját dicsőségünket keressük, tehát Isten helyét elfoglalnánk. A kevélység,
szűklátókörűvé tesz, kicsinyessé, aki saját érdekeit helyezi az előtérbe. Az alázatos ember a törékenysége tudatában él. Nem gőgös, nem elbizakodott. Alapmagatartás kell, hogy legyen az
alázat az Istennel és embertársakkal szemben. Istentől függünk, ezt alázatosan elismerjük. Az alázatosság és engedelmesség között összefüggés van.
Mutassuk meg testvéri szeretetünket. Zakeus
alázatos megtérése, a tékozló fiú
erős hite mellett, alázattal tért haza. „Mindenki,
aki magát felmagasztalja, megaláztatik.” (Lk 14,11). Az alázatos ember,
elismeri a gyarlóságát, bűnösségét,
minden jót Istennek tulajdonít. Mindig tudatosítja a teremtményi mivoltát. Nem én-központú, hanem Isten-központú. Szűz
Mária azt mondta alázatosságában Gábriel arkangyalnak : „Történjék velem szavaid szerint.”. A kevélység elfordít életünk
céljától, az üdvtől, és Istentől. Az
alázatos ember szerény, és nem hiú, nem önhitt, nem hagyatkozik a
saját ítéletére. Az alázatosságot úgy őrizhetjük
meg elevenen, ha megemlékezünk Isten
tetteiről, dicsőítéssel, hálát adva. Jézus alázatosan, szamárháton vonult be
Jeruzsálembe. Krisztus maga mondta : „Tanuljatok
tőlem, mert szelíd vagyok és alázatos szívű.” (Mt 11,29). Az alázat, türelmessé tesz. Az alázatos, az
szelíd, szerény, tudatában van saját korlátainak.
Fil 2,3-4; Róm 12,10; 1Kor 13,4-8; 1 Pét 5,5-6
2 Erények a hét főbűnnel szemben, a jóakarat
erénye. A jóakarat, az írígyég főbűnével szemben), a jóakarat szinonímák : jószándék, segítőkészség, jólelkűség, a
jót akaró szeretet. Készség a jóakarat arra a szándékra, hogy becsületesen, tőle telhetően minél jobban tegyen meg
egy dolgot. Az irígy, nem kívánja az embertársa javát, (legfőbb java az üdv, ez a végső cél. Közbülső elérendő
célok lehetnek az erények a személyiségfejlődésben. Az egyház végigkísér a
személyiségfejlődésben.) sőt, annak örül, ha a másiknak rosszul megy a dolga. Nem vesszük észre, mi minden érték van az életünkben, vakok vagyunk
erre, csak a hiányosságokat látjuk
meg, azt kívánjuk, ami másoknak van.
Minden, amink van, Isten ajándéka, hálát
kell adni érte, meg kell köszönni.
Annak is örülni kell, amit a másik kapott ajándékba. Minden emberrel együtt
örülünk, bújában-bajában pedig segítjük. (az őskersztények segítették egymást,
elosztották a vagyonukat).
3 Erények a hét főbűnnel szemben, pl. a
szelídég, (a haraggal szemben), a mértéktartás társerénye. A szelíd
ember, ellentmondás nélkül,
hűségesen alárendeli magát Istennek.
A szelídség, a Messiás egyik tulajdonsága. A harag, méltatlankodás, elhomályosítja az értelmet, ez a fajta
érzelemkifejezés, nem megoldás a problémára. A haragos, elvakultnak, nem segítőkész a
kommunikációja. Amikor felgyülemlik a harag, gyűlöletbe csap át. A szelídség, elnyomja a bosszúvágyat. Az evangéliumokban pl. ezt olvashatjuk a szelídséggel
kapcsolatban : „Tanuljatok tőlem, mert
szelíd vagyok és alázatos szívű.” – mondta Jézus (Mt 11,29). „Boldogok a szelídek.” (Mt 5,4). Nem volt
szelíd és alázatos pl. az Ószövetségben, Jónás próféta, ellenállt Isten
akaratának, ezért elnyelte a cethal. Ellenállt az isteni kegyelem hívásának,
mégis el kellett mennie Ninivébe, Isten kérése szerint. Szelíd az, aki készségesen engedelmeskedik Istennek. A
szelídség a Szentlélek gyümölcse (Gal 5,23). A szelíd ember, az nyugodt, szerény (2 Kor 10,1) bántalmak idején is. Szelíd a hívő
ember, ha szenved is, mert az „Úr igája
édes” (Mt 11,30). Szelíd a hívő és alázatos
Isten előtt, mert készséges Isten
akaratának teljesítésére. (Ef 4,2; Kol 3,12; Jak 1,21; 1 Pét 3,15)
4 Erény a hét főbűnnel szemben, pl. a jóra való
buzgóság, (a restség, lustasággal, hanyagság, tétlenség szemben), az
ilyen ember, nem valósítja meg a Teremtő
akaratát. (Nem valósítja meg pl. Isten akaratát, aki nem hallgat a
hivatására, nem lesz pap, nem tudja megmenteni a rábízott lelkeket.) aki nem
buzgó, hanem rest, lelkileg rest, vagyis lusta, az a személy, közömbös Isten és a lelke iránt. A lelki erő hiányát
mutatja ez. A jóra való buzgóság segít, hogy teljes akarattal szeressük Istent. Az emberi akaratot gyengíti a világ, a világi dolgok, amelyek sekélyessé teszik a gondolatokat. A csapongó felszínes gondolatok, fecsegővé, kíváncsivá teszik az ember.
A személy, fegyelmezetlenné, nyugtalanná
válik, állandóan zúgolódik. Ne viselkedjünk úgy, mintha
„érzéstelenítést” kaptunk volna a
jótettekkel szemben, ne legyünk tunyák,
ne legyünk megkeseredettek, hanem dolgozzunk mások üdvén is (és
természetesen a sajátunkon is). Az apostoli
buzgóságnak kell hajtania minket, hogy hirdessük
az evangéliumot (életünkkel). Nem szabad önzőnek lenni, közeledni kell az emberekhez. Szűz Mária a buzgóság
példaképe, égett a vágytól, hogy megossza
másokkal, Isten szeretetét. Szívesen, örömmel kell szolgálni Istent és az egyházat, mert az egyház, az Jézus földi
munkájának a folytatása. Buzgóságunkkal, Isten dicsőítését előmozdítjuk.
Minden kötelességünknek hűségesen
eleget kell tennünk (pl. a gyerek kötelessége a tanulás). Szent Pál is így int
minket : „Legyetek lélekben buzgók, az
Úrnak szolgálók.” (Róm 12,11). A jóra való buzgóságra figyelmeztet,
emlékeztet a pap is a prédikációban, amikor felszólít, bátorít, ösztönöz, hogy keressük
Istent, építsük az egyház közösségét.
5 Erény a hét főbűnnel szemben, az adakozás, a fösvénységgel szemben, a
torkossággal szemben. Létrás Szent János tanítása szerint, a torkosság
főbűnéből fakad az érzéketlenség rossz szenvedélye, a keményszívűség, hamis tiszteletnyilvánítás, kétségbeesés.
Bőbeszédűség, ellenkezés, gőg,
dicsekvés, engedetlenség, szentségtörés. Vakmerőség, dacosság, a világ
szeretete, képmutatás, álszentség. Az álszentnek a formalitás a lényeg, pl.
Jézus ne gyógyítson szombaton (pl. a Betesda fürdőben a 38 éve beteget). A
felsorolásból is látszik, hogy a bűnök összefüggenek,
ezért veszélyes akár csak egy kísértésnek is engedni. A bűnök hálóját törik meg
az erények. Az adakozás erényének példaképe az Atya, aki nekünk adományozta egyszülött Fiát. „Minden jó adomány felülről van.” (Jak 1,17). Isten nekünk adja,
adományozza, ajándékozza az életet,
üdvöt. Isten adománya előtt, meg is kell nyílni. Az adakozó, nemeslelkű. Anyagai javakat, lelki adományokat is ajándékozhatunk.
Mások szolgálatára sáfárkodunk a
szeretettel (1 Pét 4,10). A legkönnyebb és a legnehezebb is, szeretetet adni. Az ember nagylelkűsége, az Istentől származó
szeretet gyümölcse (1 Ján 3,14-18), ezért nagyobb öröm adni, mint kapni (ApCsel
20,35). A fösvény, a vagyont, rendetlenül
keresi, rendetlenül szereti. A fösvényt lehúzza a földi dolgok szeretete. A
földi dolgokat helyesen kell
használnunk, hogy a menny felé segítsenek minket.
Az erényekkel azért kell megerősítenünk magunkat, mert Szent Pál megfogalmazása szerint : Róm
7,19: „Hisz nem teszem a jót, amelyet
akarok, hanem azt teszem, amit nem akarok, a rosszat.” Ne keseredjünk el
tehát, ha nem sikerül egyből minden erényt gyakorolnunk, hiszen olvashatjuk,
hogy még Szent Pál is elégedetlen volt önmagával.
A 6 torkosság-mértékletesség,
és 7 bujaság-(erkölcsi) tisztaság
erényt a korábbi Az erényekről, című írásomban
(morálteológia kategóriában) már kifejtettem, ezért azokat nem ismétlem meg,
ott megtalálható.