Ragaszkodva Krisztushoz
Miért hagy fel az ember a vallási rítusok gyakorlásával? Mert pl. elköltözve otthonról, elszakadt
a személy a gyökereitől, ezáltal a hagyományaitól, kiszakadt tehát az összefüggéseiből, így nem tudja feldolgozni az élményeit, lassan izolálódik. Ez a veszély fenyegeti az
otthonról elköltöző diákot. Nem tudja már vállalni régi önmagát, ugyanakkor kommunikációs zárlat miatt szenved, torz-ambivalens viszonyulása alakul ki
önmagához, a világhoz, Istenhez. Szocio-kulturális
háttere megváltozik, emiatt az identitásfejlődése
megbillen, ezért destruktívvá
válhat, vagyis önmaga ellen fordulhat a személy (érzelmileg vagy tettben is).
Ettől a lejtőn való megindulástól mentheti meg
az egyént a –z egyházi- kiscsoport. Ugyanis a csoportviszonyban az emberi relációk
hatással vannak az emberek szocializációjára.
Természetes kiscsoport a család, rokonság, ismerősök, lakóhelyi közösség,
iskola-társak, egyházi közeg. A kisközösségeken át, kapcsolódik az egyén a társadalomhoz. A kiscsoport közvetíti az egyén számára a helyi szokásokat, értékeket, magatartásszabályokat,
viselkedésmintákat, lokális kultúrát, egyházi tradíciót.
Kiemelten beszélnék az iskoláról, mint
kiscsoportról, a mentálhigiénés nevelés eszközéről, lehetőségéről. Az –egyházi-
iskola, megmutatja a diák számára a követendő erkölcsi értékeket, követendő magatartásmintákat,
mint pl. a hazafiság, tolerancia, az iskola példát ad a magatartáskontroll helyes kifejlődésére, agresszió elkerülésére, feszültségek
levezetésére, készségfejlesztő tréningekre, empátiás érzékenységre, a szabadidő
értelmes eltöltésére, stressz-levezetésre, előítélet mentességre, önismeret-fejlesztésre,
egészséges önérvényesítésre.
Figyeljünk oda kamasz gyermekünkre, aki a
szülői háztól elkerülve, eltávolodik természetes régi közegétől, de még új
egyházi csoportot nem keresett, nem talált magának, így „légüres térben” lóg
bizonytalanul. A csoportok, a bennük való személyes találkozások, felszabadítják
a belső erőt a személyben, hogy a személyisége kibontakozhasson, új készségek
alakulnak ki az egyénben, a csoporttechnikák által, emberi viszonyulásokat él át, viselkedési formákat tanul, magát új
módon ismeri meg. A csoportdinamikát ösztönösen felhasználta az egyház a
kezdetektől fogva a kiépüléséhez, működéséhez.
Ahhoz, hogy a személy megmaradjon vallásosnak,
szabad akaratából, tudatos önismeretre van szüksége. A tudatos
önismeret azt jelenti, hogy az ember világosan látja a tulajdonságait, céljait. Tudatosan átéli a személy az élményeit, érzelmi-hangulati állapotait, tudatosan szervezi tetteit. Az identitás kialakul ezáltal, kicsiszolódik az énkép, hogy milyennek szeretné látni magát a személy, és melyek a –vallásos-
környezet elvárásai. A csoportban az ember önismerete
megmérettetik, a csoporttagok visszajelzései
által. A csoporttagok megismerik viselkedésük rejtett dimenzióit, hatásait. Tudatosítja a személy a csoportban,
hogyan hat rá mások viselkedése, milyen érzelmeket, indulatokat, reakciókat
vált ki. A csoporttagok találkozásaiból új értékek alakulnak ki, fejlődik az egyén személyisége,
csoportban könnyebben meg tudják oldani a konfliktusokat,
feszültségeket.
Az egyház, a kiscsoport, segít az embernek
–diáknak- a hivatásbeli célok
elérésében, a személyisége állandó fejlesztésben, a cselekvési lehetőségek
meglátásában, az új szempontok szerinti rálátás begyakorlásában. A rugalmas
alkalmazkodó képesség vagyis reziliencia elsajátításában, a felelős
önirányításban, az eszkatológikus jövőalakításban. Inspirálja minderre a
személyt a vallás a rendszeres „lelki szűrővizsgálat” által, tehát a
lelkiismeretvizsgálat, gyónás által. „Mellesleg” a fenti változás előidézi az
empatikusabb viselkedést, mely kiküszöböli, hogy „érzelmi fogyatékosokként”
éljünk, hogy csak a földi cicoma érdekeljen minket, hogy „szellemi
környezetszennyezést” hajtsunk végre, hanem inkább ehelyett, magunk és
embertársaink üdvét szolgáljuk.