Énközpontúság
Biztosan ismerős az az érzés, akár saját
tapasztalatból, akár mások elmondása alapján, amikor rosszul esik az a fajta
viselkedés, mikor úgy néz ki, hogy mindenki bántóan csak a saját érdekei után megy, a saját
előnyét, kívánságait helyezi előtérbe, „letaposva” másokat. Azért
fájó ez az érzés, mert tudjuk, hogy nem ez, nem ilyen az ember eredeti természete, küldetése. Miért változtunk tehát meg? A
bűn, megosztotta az ember belső létét,
az eredeti küldetése, és a megváltozott viselkedésmódja, az önzés között. Ezért
érzünk meghasonlottságot. Aki
felfedezte magában ezt a kínzó érzést, tenni akar ellene.
A szétszakadt belsejű ember, hogy ne kínlódjon, ne szenvedjen lelkileg,
elnyomná az egyik énjét, vagy az eredeti jó természetét, vagy a bűnös önző
énjét. A vívódó személy, nem képes
megtalálni az identitását, menekül önmaga elől. Külsőségekben él csak, elterelő
cselekvéseket végez, ez az oka testi-lelki betegségeinek. A személyek bűne, tovább halmozódik a társadalomban, így a bűnös
világból, kikívánkozik, elvágyódik időnként az ember, kicsit megpihenni.
A fent vázolt önző viselkedést a teológia, énközpontúságnak nevezi. Krisztus tanítása, kimozdít az
énközpontúságból, példát mutatva a szolidaritásra,
segítő szeretetre, empátiára. Az énközpontúságot a teológia 3 csoportba
osztja, bírvágy, hatalomvágy, becsvágy. Az énközpontúság alapformája a bírvágy. Az evangéliumban a gazdagság
és szegénység témájának ütköztetését látjuk pl. a Tékozló fiú történetében.
Ismerjük a történetet, a tékozló fiú, birtokolni akarta az örökségét, de
türelmetlen módon, erőszakosan. Bírvágyó az az ember, aki szívét a vagyonhoz
köti.
Az énközpontúság másik formája a hatalomvágy.
A hatalomvágy, azt a kényszert jelenti, hogy akaratunkat ráerőltetjük másra. Mindenáron azt szeretnénk elérni,
hogy mi kerüljünk a középpontba, a saját terveinkkel. Evangéliumi példa, a
farizeusok, akik az előjogaikra hivatkoztak.
Az énközpontúság harmadik formája a becsvágy.
A becsvágyók, vagyis a dölyfösök, arra vágynak, hogy elismerjék, dicsérjék őket,
„nagyközönség” előtt. Ellenpélda a Lukács evangéliumában, a szegény asszony,
aki csak 2 fillért tudott a templomi perselybe dobni, de azt tiszta szívvel
áldozta oda Istennek.
Az énközpontúságot azonban, lehet kezelni, oly módon, hogy visszatérünk
az istenközpontúsághoz. PL. Amikor
kimegyünk a természetbe, és
megcsodálunk egy varázslatos tájat, a Teremtő
fenségét dicsérjük önkéntelenül is.
Az énközpontúságot tehát átváltoztatjuk, istenközpontúsággá, oly módon,
hogy a bírvágy, ajándékozássá válik
az emberek felé, Isten felé pedig önátadás lesz. A hatalomvágy,
szolgálatkészséggé alakul az emberek felé, Isten felé, Isten szolgálatát
jelenti. A becsvágy tiszteletadássá változik az emberek felé, Isten felé
imádás, istendicséret lesz.
Jézus mutat az átváltoztatásra példát, aki a megváltással, odaajándékozta, átadta magát az Atyának, és az
emberiségnek. A szentmisében, Jézus
önátadását ünnepeljük, bekapcsolódunk
az önátadásába, lelkületébe. Azért nevezzük a szentmisét istentiszteletnek, mert abban Jézust, vagyis a teljes
Szentháromságot tiszteljük.