Bibliakommentek
Értsük jól az
Ószövetséget
Értsük jól az
Újszövetséget
Tartalomhoz ugrás
Nagy Szent Bazil, A hitről

2019. szept. 28.-án szombaton a Bazilita Harmadrend országos lelki napot tartott, melyre Máriapócsra várta a zarándokokat. Az imaóra, paraklisz imádságok mellett, a Szent Liturgián való részvétel mellett, az elhangzott lelkigyakorlatos előadásban, Nagy Szent Bazil: A hitről I-II., című művének elemzését hallgathatták meg, vetített képek mellett a hívek, melyek segítettek lelkileg a magyarázatot befogadni.
Utazást tettek a hívek gondolatban, visszafelé az időben, a 4. századba, a 325-ös Níkeai zsinat, és a 381-es Konstantinápolyi zsinat ideje közé. Ekkor élt ugyanis Nagy Szent Bazil, és Bazil öccse Nüsszai Szent Gergely, és Bazil barátja Naszianzoszi Szent Gergely. Bazil, a két Gergellyel együtt küzdött a korabeli tévtanítók ellen, akik elferdítették az igaz hit tanait. A Níkeai zsinaton az összegyűlt püspökök megfogalmazták a Hiszekegy első részét a Szentlélekről szóló részig. Ez az első szakasz, a Fiú istenségéről, Jézus megváltó művéről szól. A Konstantinápolyi zsinat a Szentlélekről szóló szakaszt illesztette a Hiszekegyhez, Nagy Szent Bazil tanítása nyomán. (Most, hogy már ezt tudjuk, mindig eszünkbe fog jutni Nagy Szent Bazil, amikor a Hiszekegyet imádkozzuk.) Ilyen nagytudású lelki vezetőnk van, akinek a tanításából élünk 1600 év óta, 1600 éven át! Azért rendeztek a zsinatokat, hogy a hitelveket = alapvető hitbeli igazságokat, tisztázzák a hívők számára.
A hitről, című írásában, a tévtanítások ellen, Nagy Szent Bazil összefoglalta, miben hisznek az igaz keresztények, kifejtette az igaz Szentháromságtant. Hiszünk a Szentháromságos Egy Istenben. A Szentháromság isteni lényege Egy, de személye három: Atya, Fiú, Szentlélek. Az ókori hívek számára ez nem volt teljesen egyértelmű. (Nem volt benne a hittankönyvükben, mert nem is volt akkor még hittankönyv. Nem tanultak az iskolában hittant.) Különböző tévtanítások léteztek, melyek szerint a Fiú és a Szentlélek, alacsonyabb rendű, alárendelt, nem Isten. Nagy Szent Bazil ezért fogalmazta meg a hívek számára, hogy milyen az Isten. Ez nem is olyan egyszerű feladat! Az apofatikus teológiát használta, vagyis fosztóképzős megfogalmazást, pl. Isten láthatatlan (görögül-áorátosz), felfoghatatlan-akataléptosz). Isten megközelíthetetlen (csak annyira ismerhetem meg, amennyire megengedi, hiába tárja fel magát Isten a kinyilatkoztatásban, a tudásunk róla akkor is töredékes.) Az apofatikus teológia mellett, Nagy Szent Bazil összeszedte a hívek számára Isten tulajdonságait a Szentírás alapján, pl. Teremtő, Bölcsesség.
Szent Bazil, az elemzett művében ezután külön magyarázta meg a Szentháromság személyeit. Az Atya, az élet forrása (forrás görögül arkhé). A Fiút, az Atya nemzette, a Fiú, nem teremtmény, hanem egylényegű (görögül homoousziosz) az Atyával. A Fiú, „Időtáv közbejötte nélkül kapcsolódik az Atyához.” írja Szent Bazil a művében, ami azt jelenti, hogy nem volt olyan idő, amikor az Atya egyedül volt, a Fiú és a Szentlélek mindig vele volt, tehát kezdettől fogva Szentháromságos, az Egy Isten. A szentháromsági személyeket magyarázva, Szent Bazil kifejti, hogy a megtestesült Fiú, Jézus Krisztus,, valóságos emberként született és élt, tehát nem látszat-testtel, ez szintén egy tévtanítás volt, a dokétistáké a 4. században. A Fiút az Atya, a jobbjára ültette, így fogadta el az áldozatát, az emberek megváltását.
Beszélt eddig Nagy Szent Bazil az írásában az Atyáról és a Fiúról, és mind a kettőről azt mondta, hogy Isten. És beszélni fog még ezután a Szentlélekről is, és arról is azt mondja, hogy Isten! Hogyan lehet az, hogy az Atya is Isten, a Fiú is Isten, a Szentlélek is Isten, és mégsem 3 Istenről beszélünk, hanem csak Egyről? Úgy, hogy az Egy Isten, 3 személyű. Tehát nem politeizmus-ban, nem több-isten-hitűségben élünk. Az Atya és a Fiú, és a Szentlélek, együtt birtokolják az isteni természetet. Az Atya és a Fiú kölcsönös szeretete, a Szentlélek. A Szentlélek így, az Atyától és a Fiútól is származik. A Szentlélek tehát maga a szeretet. Önálló lény lesz a szeretet a Szentlélekben. A Szentlélek, kiosztja az isteni kegyelmi adományokat mindenki javára. Pl. elvezet az igazságra, megerősít a biztos ismeretben, megihleti bölcseket,  felszenteli a papokat, tökéletesíti az okosokat. A keresztények pünkösdkor tapasztalhatták meg a Szentlelket, hogy támogatja az Egyházat, segít az egyház közösségét létrehozni, lelkünket áthangolja a lelki életre, segít megújulni a lelki életben, közbenjár értünk.
Szent Bazil barátja, Naszianzoszi Gergely, a Szentírásból olvasta ki a Szentlélek isteni tetteit, pl. hogy lehetővé tette Jézus foganását, ott van Jézus megkeresztelkedésekor, megkísértésekor, közreműködik a csodáiban, a mennybemenetel után pedig közénk érkezik. Onnan tudjuk egyáltalán, hogy az Isten Szentháromságos, hogy így ismertette meg magát az önközlésében, Jézus megkeresztelkedésekor (jelen volt az Atya a szózatban, a Fiú a Jordánban, a Szentlélek galamb képében), és a missziós parancsban („Menjetek el a világ végéig és tegyetek tanítványommá minden népeket, kereszteljétek meg őket az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevében.”). Szent Bazil leírja művében a Szentháromság működését is, az Atya el akarta küldeni a Fiút a Földre, a Fiú is el akart jönni megváltani az emberiséget.
Az Atya és a Fiú el akarta küldeni a Szentlelket az emberiséghez, és a Szentlélek is el akart eljönni a világba. A Szentháromság tehát, együtt cselekszik (perikorézis-együtt cselekvés). Nagy Szent Bazil int a művében, hogy a hívek életmódja legyen is méltó a Krisztus evangéliumához, amelyben hisznek. Kéri, hogy a hívek igyekezzenek folyton az Istenre gondolni.
Nagy Szent Bazil, a Konstantinápolyi zsinat (381) előtt 2 évvel már meghalt, de azt lehet mondani, hogy tartalmilag előkészítette a zsinat munkáját, hiszen barátja Naszianzoszi Szent Gergely vezette a zsinatot, és Bazil öccse Nüsszai Szent Gergely a megfogalmazásokban vett részt, tehát Bazil tanítását átadta, mely befolyásolta az egész zsinati munkát. Nagy Szent Bazil azonban felismerte, hogy az igaz tanítás akkor jut el a néphez, ha beépül a liturgikus szöbegbe, ezért az addigi megszokott doxológia (=dicsőítés) szavai (: „Dicsőség az Atyának, a Fiú által, a Szentlélekben.”) helyett, a következő doxológiát illesztette be a liturgiába „Dicsőség az Atyának a Fiúval és a Szentlélekkel”. Ez a dicsőítés, azonos létszintre helyezte a Szentlelket a dicsőítésben a másik két isteni személyhez, az és szócskával, mellérendelő formulát (parataktikus) alkalmazva.
A hit tárgya, a kinyilatkoztatás, tételesen a Hiszekegyben van megfogalmazva. Hitünket Szent Bazil útmutatása szerint, hirdetni kell, meg kell vallani (vonzóan megélni), meg kell védeni, tanúságot kell tenni róla, terjeszteni kell, hitünket el kell mélyíteni. A hitünk tanulmányozását és elmélyítését szolgálta, a szeptember végi máriapócsi bazilita harmadrendi lelkinap is, melynek sikerességéért hálát adunk Istennek, és kérjük a Könnyező Szűzanyát és Nagy Szent Bazil atyánkat, hogy járjon közben a bazilita rend felvirágzásáért.

Vissza a tartalomhoz