A
zarándoklás lelkülete
Zsolt 84,6: „Boldog az az ember, akit te segítesz, akinek szíve
zarándok útra készül.”
A zarándok, nyitott szívvel indul útnak, hogy az evangélium tanítása mutassa meg számára az igazi értéket, amely felé orientálódjon. A zarándoklat, egyes
esetekben, döntés-támogató eszköz is
lehet, vagy imádságos önreflexió. A zarándok, megtisztul a bűnbánatban, a résztvevők között, lelki rokonság alakul ki. Az úton levés
azt a reményt sugallja, hogy majd az útja végén elérkezik az üdvbe. Az úton
levés pszichológiája azt érezteti, hogy a remény majd beteljesül, a kísértést
küzdelemmel legyőzzük, hogy a jelenlegi érzelmi elhagyatottság, örömmé
változik, a gyengeséget felül múlja a kegyelmi erő. A zarándokok, szinte
családként vannak jelen a csoportban. A zarándoklat, fejleszti a megküzdési „stratégiát, technikát”,
átimádkozott elmélkedés által, ha valamilyen nehézséggel érkezett az ember a
zarándokhelyre.
Zsolt 122,1 : „Öröm töltött el, amikor jelezték, indulunk az Úr házába.”
A zarándoklat szolidaritást,
testvériséget alakít ki a résztvevő tagok között. A zarándokok, kegyhelyet
látogatnak meg, mint spirituális
központot, különleges szellemi erő központját. A zarándokok, vallási
tevékenységet gyakorolnak, pl. zsoltározás, imaórák imádkozása, egyéb imák,
rózsafűzér, akatiszthosz, paraklisz végzése, énekek. A cél a személyes
nehézségek leküzdése, érdemek szerzése.
A zarándoklatnak, összetartó ereje van a csoporttagok között, az egymás iránti
empátia által is. A zarándoklat egyfajta imamód, vallásos gesztus, tevékenység.
A zarándokhelyre való megérkezés, égi
találkozást ígér, pl. egy Mária kegyhelyen, az Égi Édesanyánkkal
találkozunk. A zarándok elmélyülése a kegyelemben, a kiscsoport keretében való
megtapasztalása annak, hogy Isten vezeti
a lépteinket. Szűz Mária és Szent József is elzarándokoltak a 12 éves
Jézussal Jeruzsálembe, és biztosan felajánlották
valamilyen szándékra a megtett út kilométereit, imáit. Zarándoklat közben a
tagok megtapasztalják a többiek szeretetteljes támogatását és az égiek támogatását, gondviselését is.
Zsolt 128, 1 : „Boldog, aki féli az Urat, aki
az Ő útjain jár.”
Életünk
zarándoklat, a mennyei hazánk felé.
Lehetőséget kaptunk Istentől, hogy az életet élvezzük, szeretettel és tudással
töltsük ki. Erőt kap a hívő Istentől, hogy szembe nézzen az akadályokkal, rendezze a problémákat, átgondolva
azokat imában a zarándoklat során. Sokszor ehhez csak egy új nézőpontból való szemlélése szükséges a
problémának. Az evangéliumban a vak meggyógyítása történetben olvassuk,
hogy Jézus, a vaknak adja utasításba, akinek sárral kente meg a szemét, hogy
mosakodjon meg a Siloé tavában. Mossa ki a szeméből a sarat, vagyis lásson másképpen, szemlélje máshogyan a
helyzetét. Tegyen valamit ő is a gyógyulásáért, lásson, másképpen lásson. Lássa
meg, hogy nehézsége van, de ő nemcsak
ez, nemcsak a probléma. Nézőpont
váltásra van szüksége.
Megtapasztalni Isten szeretetét, mely hatással van a hívő életére, mindebben
segít a Szentlélek, mint ahogyan elcsendesedni is a természetben, figyelni a
természetre, és segít imádkozni is a Szentlélek, szemlélődni.
Az ima és a célok szemmel
tartása, kontrollt ad, akkor nem esik szét a gondolatvilágunk. Mindannyian úton vagyunk még csak, zarándokok
vagyunk, az ideális felé. Nem
felelünk meg még minden téren magunknak sem, mások elvárásainak sem, de
törekszünk a keresztény tökéletesség
felé. Mindenkinek vannak, ki nem bontakoztatott lehetőségei, ezért még nem kell irgalmatlannak lenni magunkhoz,
másokhoz. Jézus sokat szenvedett az emberért, ezért
az ember is viselje türelemmel a keresztjét, hiszen drága volt a
megváltás ára !
Zsolt 134,1 : „Rajta, áldjátok az Urat, ti, az Úr szolgái mind, akik az
Úr házában álltok, Isten házának csarnokaiban.”
A teljesítményorientált ember, hajlamos a
kiégésre, a krónikus kifáradásra. Hogyan tudjuk megőrizni a lelki
kiegyensúlyozottságunkat? Pl. struktúrálni kell az időt, tudatosan ritmust
váltani az életmódban, mert a túlfeszített munka, kiégéshez vezet. Ehhez kínál
megoldást a zarándoklat. A zarándoklat, tökéletesíti érzékszerveinket, hogy
azok lelki „üzemmódban”, speciálisan működjenek, belső szellemi átalakuláson essenek át, pl. a fülünk meghallja az
igazságot, a szíve ellent áll a kísértésnek.
A zarándoklat, Szent Liturgiával zárul, melyben
az út végül a mennybe vezet, hiszen a hívő életének csúcsa, hogy Istent
fogadhatja be az áldozásban.
A zarándok elfogadja Isten üzenetét, és teljesíti az Isten akaratát. Hit
által felismerhető, hogy az életszentség, minden hivatásban elérhető. Az életszentség – a legegyszerűbben
megfogalmazva- Krisztus követése a szeretetben.
Gróf Bethlen Istvánné : Mária-úton Boldogasszonnyal =
„Aki zarándokol, nem rohan. Aki zarándokol, nem menekül. Aki zarándokol,
nem menetel. Aki zarándokol, nem túrázik. Aki zarándokol, nem kirándul. Aki
zarándokol, nem sétál. Aki zarándokol, nem bóklászik. Aki rohan, azt az idő
szorítja. Aki zarándokol, azt az idő tágítja. Aki menekül, önmaga elől fut, aki
zarándokol, önmaga felé tart. Aki menetel, másokhoz igazodik, aki zarándokol,
saját ritmusára jár. Aki túrázik, teljesít, aki zarándokol teljessé tesz. Aki
kirándul, kikapcsolódik, aki zarándokol az bekapcsolódik. Aki sétál, nézelődik,
aki zarándokol, befelé figyel. Aki bóklászik, céltalan, aki zarándokol, célra
talál. Aki zarándokol, úton van, aki zarándokol, jó úton van.”