A család rávezethet a hit útjára
A család, egy kis egyház, mert hitátadás történi a tagjai közt. A hit igazából Isten ajándéka minden ember számára, de a család rávezethet a hit útjára. Nagyon jól látjuk ezt a görög katolikus papcsaládoknál. A gyermek alapélménye általában, hogy biztonságban érzi magát a családban. Ezt a biztonságérzetet érzi meg a Jézussal való kapcsolatában is, a későbbi imaéletében. Rokonszenvet fog érezni Jézus miatt az egyház iránt is.
Az alsó tagozatok feladata hittanból, az alapvető vallási kulcsfogalmak elsajátíttatása, liturgikus szimbólumok megismerése. A foglalkozások még mindig nagyon játékosak, de már tervszerűbbek, mint az óvodában. Igyekezzünk kihasználni a kulturális lehetőségeket, melyek egyben vallási ünnepek is, a mikulást, karácsonyt, húsvétot.
Mit gondoljunk a kamasszal való állandósult vitákról, a tanulása, hittan tanulása, viselkedése körül? Hogyan viszonyuljunk ehhez, hogyan viselkedjünk? A konfliktus tulajdonképpen természetes, az élethez tartozik. Konfliktus nélkül nincs élet, még Jézusnak is volt konfliktusa. A vitában nem ellenségünk a másik fél, az embert elfogadom, csupán az adott kérdésben nem értünk egyet. A konfliktusmegoldásban partnernek kell tekinteni a másikat. Vegyünk példát Jézusról, Ő hogyan csinálta? Szeretete pl. az apostolok iránt, követelő szeretet volt, éppen azért, mert a javukat akarta. Már meg vagyunk váltva, ezért szeretettel vitázhatunk.
Akkor kell kimutatni igazán, hogy szeretem a kamasz gyereket, amikor baj van vele, a dolgaival. Minden vitát nem lehet megoldani, ezt tudomásul kell venni, de ez nem baj. Ha vesztes maradsz, mégis úgy érzed, neked van igazad, akkor majd a társad a túlvilágon meglátja az igazat. A 8 boldogság szól erről, hogy nem baj, most mi történik, mert már kaptunk egy vigaszt, a megváltást.
A középiskolást a hittanórán is a testiség-nemiség, szexualitás kérdése fogja a legjobban érdekelni. A hitoktató rámutat ilyen esetben az egyház erkölcsi értékeire.
Megérteti a nagy-kamasszal, hogyha a létesített nemi kapcsolat hosszabb ideig is tart, attól még nem erkölcsösebb, mint a futó viszony, hiszen ugyan úgy házasságon kívül történik. A próbaházasság, együttélés házasság nélkül, amely a másikban csak a saját szeretet igényét elégítteti ki, csak a magány feloldását keresi benne.
„Ha nem értjük meg egymást, elválunk.”-ez egy tipikus mondata egy modern párnak, akik összeköltöztek, mert nincsen szükségük papírra, mert nem a papír miatt szeretik egymást, pedig ez csak zsarolás, mondván, ha nem felelsz meg az elvárásaimnak, elhagylak. Egy gépet ki lehet próbálni, garanciális javítás is jár hozzá, de vannak olyan problémák, örömök, események, melyek csak stabil együttélésben, házasságban mutatkoznak meg. A próbaházasságban gyakran kizárják a gyermekáldást. A házasság szentségéből kegyelem fakad, amit a próbaházasok nem élvezhetnek.
A felnőtt fiatal már az evangelizációs munka segítőtársa a pap számára. A plébániákon ők a házas hittancsoport, felnőtt Biblia kör résztvevői, amikor a tanult hitigazságokat mostmár életre váltják. A felnőtt katekézisnek is folyamatosnak kell lennie.
Az életben is szeretném megvalósítani a kateketika tantárgyban tanultakat, elsajátítottakat, mert az a vágyam, hogy egy-egy gyermeket végig kísérhessek a felnőtté válás útján, hittanra nevelve őt folyamatosan.