KERESZTÉNYSÉG
A KÁRPÁT-MEDENCÉBEN
A magyarok már akkor ismerték a kereszténységet, amikor még nem költöztek
be a Kárpát-medencébe. Őshazáikban, Magna Hungáriában, Levédiában, Etelközben,
megfordultak pártus, grúz, bizánci hittérítők is. Teljes vallásszabadság volt a
magyarok körében, mindenki lelkiismerete szerint döntött. Volt aki elhagyta a
kereszténységet. A XVI.században
írta Szent Laziusz, hogy egy 1ooo-ból való iratban olvasta, hogy a keresztény
avarok 9o3-ban visszatértek a pogány szkíta hitre, miután a magyarok
beköltöztek a Kárpát-medencébe. Mikor
jelent meg a keresztény vallás Európában, konkrétan Pannóniában?
Amikor a római légiók elfoglalták a
Dunántúlt, vagyis Pannóniát, az ide telepített katonák, meghonosították a római
szokásokat, öltözködést, ízlésvilágot, és a vallásukat. A római légió kevert
nemzetiségei, mind magukkal hozták, az
otthoni, megszokott isteneiket, és istentiszteleti rendjüket. Így érkezett
hazánkba, a pártus Mithrász isten kultusza, az egyiptomi Ízisz istennő
és Ápisz, Szerapisz bika kultusza is.
Ugyanígy hozták el a keresztény vallást is az I.század közepén hazánkba a
légiósok az akkor itt lakó keltának.
A szent hagyomány és legendák
szerint, Szent András apostol, Erdélyben prédikált ! Sirmium városában pedig,
Pannóniában, már Kr.u.100 körül püspök működött, Andronicus, aki Szent Pál
apostol tanítványa volt. Az első pannóniai keresztény közösségek tagjai,
sírfelirataik alapján, túlnyomórészt ide betelepült görög nyelvűek, keleti
származásúak voltak. Diocletianus császár kegyetlen keresztény üldözései,
kihatottak Pannóniára is. Siscia város keresztényeinek vezetője, Szent
Quirinust a Gyöngyös patakba dobták egy
malomkövel a nyakában. Szent Quirinus-on kívül, Siscia másik két püspökét
ismerjük még név szerint, Marcus (347) és Constantius (381). Feltehetőleg
Sopianaeről (Pécs) és Aquincumról is, hogy voltak püspökei.
Savaria=Szombathely, Domitianus császár idején, Pannónia tartomány székhelye
volt, szintén keresztény vallási központ.
325-ben, zsinatot hívott össze Konstantinusz
császár, Níkeában, ahol a keresztény püspökök, Áriusz tévtanító ellen hoztak
határozatot, aki Jézust, csupán teremtett lénynek tanította, egyfajta az
Atyánál alacsonyabb rendű Istennek. Áriusz-t, a keresztény zsinat, Illyriába
száműzte, ahonnan az egész Kárpát-med-ben elterjesztette a nézeteit,
Pannóniában is ! Tehát ha eretnek formában is, de a Kárpát-med, és Pannónia,
már a 300-as években, széles körben ismerte a kereszténységet ! Áriusz követője
volt : Valens, aki Mursa (=Osijek) város eretnek püspöke lett,
Ursacius pedig, Singidium város eretnek püspöke. Pannónia, teljesen az arianizmus követőjévé vált. Olyannyira, hogy Tours-i Szent Mártont, Savaria=Szombathely püspökét, korbáccsal kergették ki az ariánusok, a városból. 350-ben, II.Konstantius császár halála után, Sirmium-ban (=M.o-on (!) Szerémben) tartották az Áriusz hívei, az eretnek zsinatukat, több alkalommal is, 351 és 357-ben. Hitvallást, ’Hiszekegy’-et is szerkesztetettek!
Ursacius pedig, Singidium város eretnek püspöke. Pannónia, teljesen az arianizmus követőjévé vált. Olyannyira, hogy Tours-i Szent Mártont, Savaria=Szombathely püspökét, korbáccsal kergették ki az ariánusok, a városból. 350-ben, II.Konstantius császár halála után, Sirmium-ban (=M.o-on (!) Szerémben) tartották az Áriusz hívei, az eretnek zsinatukat, több alkalommal is, 351 és 357-ben. Hitvallást, ’Hiszekegy’-et is szerkesztetettek!
A III.sz.-ban a Kárpát-medence, főszerepet játszott, a kereszténnyé vált Római Birodalom életében ! Ezt bizonyítja, hogy Hieronymus egyházatya, vagyis Szent Jeromos, Biblia fordító, Pannoniában, Stridonban született, 400 körül. Tours-i Szent Márton is, Pannónia szülötte, egy római katona fia, aki maga is légiós volt.A keresztény egyházközségek legtöbbje, a Kr.u.II. és III. században alakult. Hány templom maradt meg a hun, avar uralom után, mire megérkeztek a Kárpát-medencébe a magyarok? Folytak-e ezekben a templomokban misék?
A magyarok, a vándorlásuk folyamán, megismerhették a különböző keleti
vallásokat, a szomszéd népektől, így a zoroasztrizmus-t, manicheizmus-t, görög
isteneket, buddhizmus-t, amit sárga vallásnak hívtak, az iszlámot, és a
kereszténységet is. Bizánc befolyása miatt. Kb a IV.sz. után, a keresztény
térítés, minden térséget elért, még a távol-keletet is, de nem volt
egyeduralkodó. A kazár birodalomban, melynek szövetségesei voltak a magyarok,
több vallás is békében fejlődött egymás mellett. Jelen volt a keresztény,
zsidó, iszlám, és más (törzsi táltos) vallások. A magyarságon belül is,
többféle vallást követtek. Voltak keresztények is, de nem tömeges számban.
Az avar honfoglalás idejében-Kr.u.568-voltak
keresztények az avarok között. Fejedelmi sírokban (Ozora település) bizánci
keresztet találtak a régészek, és számos
honfoglalás-kori sírban is. A keresztény vallást tehát, a honfoglaló
magyarok, magukkal hozták, és nem itt ismerték meg 100 évvel később. Maga
Sarolta fejedelemasszony, Géza felesége, Szt. István édesanyja- is keresztény
volt, bizánci ritus szerint. Vajkot ezért, minden bizonnyal, még pólyás
korában, megkereszteltette. Miért volt akkor szükség arra, hogy Adalbert püspök
is megtegye ugyan ezt? Mert a pozsonyi püspök, nyugati ritusú pap volt, római
katolikus, aki Bizáncot, vallási értelemben, nem ismerte el. Géza fejedelem
testvére, Mihály, és annak fiai is, Vazul, és öccse Szár László is Bizánci
keresztények voltak. László felesége a kijevi fejedelem : Szent Vladimír lánya
volt, így Vazul fiainak-András, Levente, Béla-ezért menekülnek Oroszországba,
amikor hírét vették apjuk megvakítását
Árpádok Mihály ágának keleti kereszténységgel való kapcsolatait
támasztják alá a bizánci ritusú nevek is: Mihály, Bazil=Vazul,
László=Vladiszlav.
Az avarok egyik fejedelme fel is
vette a keresztény vallást, ami azt eredményezte, hogy a Kárpát-med-i avar bir
kettészakadt, a Dunántúl, a frankok kezére került. Pázmány Péter, a
Nagyszombat-ban 1603-ban kiadott Felelet című írásában, erről így emlékezik meg:
„…csakhamar azután Carolus Magnus (=Nagy károly frank király)az magyarokra jöve
és Szent Márton segítségével az magyarokat meggyőzé, az keresztény hitre
téríté, Fejérváratt az Boldogasszony szentegyházát építé és abban katolikus
papokat hagya.”
Miért fordult a magyar fejedelem
is, kizárólag, a kereszténység felé, holott azelőtt a teljes vallásszabadság
volt jellemző? Miért kellett, a nép ellenállását is megkockáztatva, csakis a
római keresztény vallást választani, és
erőltetni?Taksony és Géza fejedelmek, és Szent István király is, azzal, hogy
nem német, olasz, s más nemzetíségű térítő papokat hívott, hanem Rómához
fordult közvetlenül, elkerülte azt, hogy Magyaro, német hűbéres területté
váljon, mint pl Csehország.
Szent István szándéka a rómaiak
behívásával az volt, hogy a kereszténység különböző válfajait a nemzetében,
úgymint arianizmus, nesztoriánus, egyesítse egy felekezetté? Ezeket a keleten
keletkező, és a keleti gnosztikus filozófiából táplálkozó szakadár tanokat, a
keletről érkezett magyarok, nagyon jól ismerték, és egyes csoportok, szabad
akaratukból (!) követtek. Azzal, hogy egységesítette Szent István a vallást,
egy esetleges vallási háborúnak akarta elejét venni?
A magyar szívekben,
meggyökeresedett a kereszténység, olyannyira, hogy már ők térítették a
későbbiekben a kunokat és besenyőket. A keleten maradt magyar testvérekhez is
indultak a papok, részben térítő szándékkal.A legismertebb expedíció mind
közül, a Juliánusz barát vállalkozása. Míg ő a Volga folyamán tájékozódott,
a IV.Béla felesége Laszkarish Mária
által megbízott utazó Ottó fráter,
Szíriában bukkant magyarul beszélő ariánus keresztényekre. A Kur folyó mentén
laktak ezek a magyarok 1233 táján. Olvassuk Ottó fráter beszámolóját: „…ugyan
kereszténynek vallották magukat, de vallásukban a georgiaiakat-grúzok- és
örményeket követik, de sokan közölük szaracének, sőt némelyek ariánusok módjára
élnek…a testvérek hírdetni kezdték közöttük a katolikus hitet, és nagyon is
könnyen megértették őket, mert magyarul beszélték nyelvüket.”